Detergentii, sapunul si bauturile au avut cele mai mari scaderi de vanzari anul trecut

Autor: Mihaela Popescu 07.02.2010

Retailul alimentar s-a contractat anul trecut cu 5% in volum fata de 2008, pe o piata pe care vanzarile in retelele mari de magazine si-au continuat cresterea, inregistrand un avans de 8%, arata un studiu realizat de compania de cercetare MEMRB in 2009.



Bauturile au inregistrat cel mai mare declin, de 15% in volum. Berea si bauturile racoritoare carbonatate - cele mai mari segmente din piata de profil - au avut scaderi de 20%, respectiv de 16% in intervalul mentionat.

La randul lor, detergentii - unul dintre cele mai mari segmente din sectorul bunurilor de larg consum nealimentare, si-au diminuat vanzarile cu 18% anul trecut fata de 2008, iar cea mai mare piata din FMCG, tigarile, s-a contractat cu 12%, tot in volum. "Criza a adus scaderi generalizate in sectorul bunurilor de larg consum care per ansamblu s-a contractat cu 10% in volum in 2009. Declinul a devenit din ce in ce mai vizibil din al doilea trimestru al anului", spune Marius Caluian, directorul companiei de cercetare de piata MEMRB.

4.000 de magazine au iesit din ring

Datele MEMRB mai arata ca in 2009 numarul total de magazine operationale pe piata bunurilor de larg consum s-a redus de la 91.000 de unitati la aproape 87.000 de unitati. Practic, 4.000 de magazine au disparut din comertul traditional, in timp ce in tabara retailerilor internationali investitiile in expansiune au continuat in ciuda inrautatirii mediului economic.

Lanturile mari de magazine operate de grupurile internationale de retail au bifat pe lista peste 100 de locatii noi in 2009, potrivit datelor centralizate de ZF. De partea cealalta, majoritatea retelelor romanesti s-au reorganizat anul trecut si nu au mai mizat pe expansiune din cauza cresterii costului creditarii, ceea ce a dus la aproximativ 20 de inchideri de supermarketuri si hipermarketuri operate de companii autohtone.

Insolventele au devenit un fenomen in retail in 2009, in conditiile in care magazinele mici de cartier, detinute de antreprenori locali, au fost afectate serios de scaderea consumului, blocarea creditarii si ofensiva retelelor internationale de supermarketuri, hipermarketuri si discountere.

"In comertul traditional toate tipurile de magazine au avut scaderi de vanzari, in timp ce retailul modern s-a mentinut pe un trend ascendent, cu un ritm de crestere al vanzarilor de 8% in volum si 13% in valoare in 2009 fata de anul anterior", exemplifica directorul MEMRB.

Vanzarile in comertul traditional s-au redus cu 15% in volum in 2009, comparativ cu anul anterior, si cu 5% in valoare. Cresterile de preturi in acest segment au fost, in medie, peste rata inflatiei din retelele mari de magazine, mai arata datele MEMRB.

Pe ce au mizat retailerii straini pentru a castiga teren pe piata?

Anul trecut, batalia marilor retele de magazine pentru castigarea clientilor s-a axat pe promotii si pe oferta de marci private, potrivit lui Caluian.

Operatorii de hipermarketuri au fost, in principal, foarte activi in lansari de marci private, ceea ce le-a permis sa atace mai multe categorii de produse cu propriile branduri.

Astfel, producatorii prezenti in retelele de magazine mari au fost nevoiti in 2009 sa faca fata ofensivei marcilor private, cat si presiunii pe pret exercitate de retailerii cu o politica agresiva de promotii.

Un studiu al MEMRB arata ca, in medie, concurenta marcilor private ale retailerilor a determinat anul trecut scaderi de 16% la preturile brandurilor consacrate pe piata.

Ce urmeaza in 2010?

"S-a atins deja punctul cel mai de jos, de aceea ma astept sa vad in acest an stoparea declinului pietei FMCG. Ar putea fi cel putin o stagnare in consum sau o crestere in jur de 2-3%. Pe termen scurt am putea vedea o crestere spectaculoasa in segmentul economic, generata in mare parte si de marcile private ale lanturilor de magazine", mai afirma Caluian.

"Astfel, se pune intrebarea si in acest an: de unde va veni cresterea pietei, din segmentul marcilor private ale retailerilor sau din cel al brandurilor consacrate ale producatorilor?", completeaza el.

Orientarea consumatorilor catre produsele ieftine si in 2010 ar putea intarzia redresarea segmentului mediu de pret, mai prognozeaza directorul MEMRB.

"Pe segmentul mediu de pret, loialitatea fata de branduri este pusa la incercare de faptul ca pretul primeaza ca si criteriu de alegere a produselor. Ma astept insa ca pe termen mediu sa vedem o redresare a segmentelor mainstream si premium, odata cu redresarea consumului."

Piata, estimata la peste 20 de miliarde de euro, este dominata de companii multinationale - acestea detin impreuna o cota de peste 50% pe segmentele mari, precum tigarile, detergentii, berea sau bauturile racoritoare carbonatate.