Reportaj - Cum au furat mallurile din Cluj clientii magazinelor din centrul orasului

Autor: Laurentiu Cotu 09.02.2010

Magazine cu traditie in Cluj-Napoca situate in centrul orasului au pierdut teren in ochii consumatorilor in ultimii trei ani, odata cu finalizarea unor investitii de peste 200 de milioane de euro in doua centre comerciale - Polus Center (Arpad Paszkany) si Iulius Mall (Iulian Dascalu), care au atras anul trecut 25 de milioane de vizitatori impreuna, adica de opt ori populatia orasului.

"Prin magazinele din zona centrala nu am mai fost de mai mult de doi ani, nici nu stiu care mai sunt inca deschise. Am auzit ca la anul se va deschide un al treilea mall la Cluj, insa nu stiu daca aceasta varianta va mai avea acelasi succes", a spus Marius, in varsta de 34 de ani. El spune ca isi face cumparaturile din Iulius Mall, fiindca ajunge foarte repede. "E la zece minute de centrul orasului, iar de cele mai multe ori gasesc orice am nevoie."

Cele doua malluri ale Clujului sunt situate in directii opuse, Iulius Mall se afla in partea estica, la 15 minute distanta de Aeroportul International Cluj, in timp ce Polus Center a fost construit la iesirea din Cluj-Napoca spre Oradea, in partea de vest a orasului.

Polus Center, primul mall inaugurat la Cluj in luna octombrie a anului 2007, in urma unei investitii de 140 mil. euro, este totodata si cel mai mare ca suprafata inchiriabila (59.812 mp) din oras. Proiectul a fost realizat de compania maghiara TriGranit si a fost cumparat de grupul austriac Immoeast pentru 210 mil. euro, mallul fiind in continuare administrat de TriGranit, prin omul de afaceri clujean Arpad Paszkany.

In decembrie 2009 Polus Center a inregistrat un trafic de peste un milion de vizitatori, in crestere cu 16% fata de aceeasi perioada din anul precedent. Singurul concurent al Polus Center in momentul de fata pe piata clujeana, Iulius Mall Cluj are o suprafata inchiriabila de 42.316 mp si a fost inaugurat in luna noiembrie din 2007, la trei saptamani dupa deschiderea oficiala a Polus Center. Dupa o investitie de 75 mil. euro, mallul lui Iulian Dascalu din Cluj a inregistrat in decembrie un trafic de 1,3 milioane de oameni, in crestere cu 20% fata de anul precedent.

"Prefer sa-mi fac cumparaturile din Polus Center fiindca este mai aproape de casa, iar preturile pentru unele produse sunt foarte bune. De obicei, vin la final de saptamana si fac mai multe cumparaturi, in medie cheltuiesc 250-300 de lei. Unele magazine au reduceri de pana la 75% la unele articole, promotii care nu existau in mall inainte de criza", a spus Maria, in varsta de 32 de ani.

Reprezentantii celor doua malluri din Cluj spun ca recesiunea nu a scazut cererea pentru produse, insa a determinat o diminuare a cosului de cumparaturi. Multi dintre clienti au profitat de reducerile mari si promotiile existente in magazine, cheltuind mai multi bani decat intentionau initial.

"Are si criza financiara partile ei bune, de exemplu reducerile mari din magazine pentru unele articole vestimentare si incaltaminte. De cand s-a deschis Polus Center, am renuntat sa mai fac cumparaturi in magazinele din centrul orasului, cum ar fi Sora sau Central, din moment ce aici gasesc aproape toate produsele nesesare", a spus Valentin, 42 de ani.

In 2009, Polus Center a fost vizitat de circa 11,6 milioane de de oameni, inregistrandu-se o crestere a traficului cu peste 13,5% fata de anul precedent, in timp ce Iulius Mall a fost tranzitat anul trecut de aproximativ 13,6 milioane de oameni, plus 7% fata de 2008. Al treilea proiect de mall este construit in prezent la Cluj de compania Nisco Invest. Akademia Center ar urma sa fie dat in functiune la finele anului viitor, fiind dezvoltat in complexul studentesc Hajdeu. La o populatie a Clujului de aproximativ 395.000 de oameni, aparitia unui al treilea mall pe piata este privita cu retinere de unii clujeni.

"Consider ca pentru Cluj doua malluri sunt suficiente, in conditiile in care majoritatea magazinelor din centru au fost inchise din lipsa de clienti. Al treilea mall ar trebui sa vina cu o strategie de marketing bine conturata pentru a atrage clientii existenti ai Polus Center sau Iulius Mall. Studentii din complexul Hajdeu ar putea fi potentiali vizitatori ai noului mall", a spus Horatiu Hapca, 25 de ani.

In afara unor chiriasi comuni (Terranova, Leonardo, Pizza Hut, KFC, McDonald's), cele doua malluri existente in prezent la Cluj sunt complet diferite. In ceea ce priveste arhitectura Polus Center, turnurile care decoreaza cladirea amintesc de cetatile si castelele medievale, iar lumina naturala si spatiile verzi, combinate cu jocuri de apa si un rau artificial, contribuie la realizarea unui mediu reconfortant. Clientii parcurg un traseu jalonat continuu de magazine si spatii de servicii, fiind construita de asemenea si o zona pentru evenimente speciale (spectacole, expozitii etc.).

"In prezent Polus Center este inchiriat in proportie de 97,5%, avem peste 183 de magazine, printre cei mai mari chiriasi fiind Carrefour, Domo, Media Galaxy, Odeon Cineplex sau Zara", a declarat pentru ZF Transilvania Adrian Oancea, PR&Marketing al Polus Center. Spre deosebire de Polus Center, unde spatiile sunt extrem de largi, in Iulius Mall Cluj domina ornamentele din lemn, spatiile fiind mai putin largi.

"Clientii Iulius Mall ne viziteaza nu doar pentru shopping, fiindca mallul este o destinatie si pentru petrecerea timpului liber, pentru entertainment, relaxare si servirea mesei. In prezent gradul de ocupare al Iulius Mall este de 97% si avem in portofoliu peste 190 de retaileri, dintre care cei mai mari sunt hipermarketul Auchan, Cinema City, Kids Land Club, World Class cu o sala de fitness si o piscina", a declarat pentru ZF Transilvania Gabriela Dobos, PR Assistant al Iulius Mall Cluj. Cei mai mari retaileri de imbracaminte si incaltaminte din Iulius Mall sunt Terranova, Calliope, Sprider Stores, Leonardo, Calvin Klein, Guess, Benetton, Bata, Il Passo.