Oamenii de business si consultantii: Degeaba dam sugestii si oferim expertiza Guvernului, nimeni nu ne asculta

Autor: Izabela Badarau 09.02.2010

Principala provocare pentru marile companii este in 2010, pe langa redresarea businessurilor, imbuna tatirea dialogului cu autoritatile publice, apreciaza Sorin Mandrutescu, CEO al Oracle Romania, subsidiara locala a celui mai mare producator de soft de business din lume si presedinte al AmCham.

"Este o necesitate evidenta de a reforma Consiliul Economic si Social. Este o institutie oficiala despre care noi nu credem ca functioneaza corespunzator, iar ceva trebuie facut. Noi la AmCham vorbim de un «gap» (distanta - n.r.) care exista intre politicieni si lumea reala - adica mediul de afaceri. Cred ca cea mai mare provocare este sa acoperim acest gap", a spus Mandrutescu la un forum pe teme fiscale si juridice organizat de publicatia Business Review. Mandrutescu conduce Camera de Comert Americana in Romania (AmCham), care reuneste peste 300 de companii. Consiliul Economic si Social (CES) este o institutie publica infiintata in 1997, care are drept scop sa faciliteze dialogul intre sindicate, patronate si Guvern. De asemenea, are rol consultativ in stabilirea strategiilor si politicilor economice si sociale.

"Nu suntem foarte bine ascultati. Noi dam multe sugestii, oferim expertiza", spune si Peter de Ruiter, liderul departamentului de consultanta fiscala si juridica al gigantului de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers (PwC).

Asociatiile de business si firmele de consultanta publica periodic studii, rapoarte si fac recomandari scrise Guvernului. Spre exemplu, pe site-ul AmCham se pot gasi lucrari precum "Prioritati pentru Romania 2009" sau "Domeniul sanatatii: Pozitia AmCham cu privire la OUG 104/2009", ordonanta care modifica legea privind reforma din sanatate.

"Guvernul nu este prea capabil sa ia masuri. (…) Incearca sa actioneze, dar mai mult reactioneaza", puncteaza Anca Grigorescu, Avocat Partener la bpv Grigorescu.

Consultantul fiscal Gabriel Biris se arata dezamagit de faptul ca Ministerul de Finante se preocupa de lucruri "fara substanta", cum ar fi modificarea impozitului minim sau inlocuirea lui cu unul forfetar, in loc sa se gandeasca de ce nu se platesc taxele.

El propune o relaxare fiscala, argumentand ca taxele nu sunt platite pentru ca sunt prea mari. "Dar in loc sa creasca baza de impozitare, Guvernul se gandeste cum sa ia mai multi bani de la cei care platesc".

La inceputul acestui an, mediul de afaceri aprecia drept "o mare realizare ca nu s-a umblat la cota unica si la TVA". In prezent, expertii in fiscalitate iau insa in calcul o majorare a taxei pe valoare adaugata pentru anul acesta.

"Ma astept la majorarea TVA anul acesta cu unul sau doua puncte procentuale. Impactul asupra bugetului ar fi enorm si rapid. Incasarile ar creste chiar din luna urmatoare. Este posibil sa fie nevoie de o astfel de masura, in contextul acordului cu FMI", a spus de Ruiter. Este pentru prima data anul acesta cand se pune in discutie majorarea taxei pe consum. Partenerul PwC apreciaza ca pentru mediul de business efectele negative vor fi vizibile doar pe termen scurt, in conditiile in care consumul va scadea, dar pe termen mediu si lung, "populatia se va obisnui cu taxa".

Gabriel Sincu, partener pe taxe la firma de consultanta si audit Mazars, crede de asemenea ca este posibila o majorare a TVA anul acesta, dar spune ca "ar fi o mare prostie". "Ar dovedi incapacitatea statului de a colecta bani din impozite directe".

Pe de alta parte, Angela Rosca, partener la firma TaxHouse, apreciaza ca luarea unei astfel de masuri ar fi fost plauzibila pana la 1 ianuarie. "Dar acum, nu cred ca mai este posibila o majorare a TVA", spune ea.

Potrivit legii, o astfel de modificare trebuie anuntata cu cel putin sase luni inainte. "Mai mult, o majorare a TVA ar determina o scadere a consumului, ceea ce nu este de dorit", mai spune Rosca.

Bugetul de anul acesta a fost construit pe o crestere a consumului cu 3% fata de 2009.