CRONICA LITERARA/ G. Calinescu: „Poetice sunt diamantul si puroiul”
Autor:
Andrei Terian
10.02.2010
Ultimele doua volume din seria Publicisticii lui G.
Calinescu*, aparute de curând la Fundatia Nationala pentru Stiinta
si Arta, acopera perioada 1948-1957 si cuprind, fara indoiala, cele
mai compromitatoare articole pe care criticul le-a publicat in anii
realismului socialist.
Cu
toate acestea, cele doua volume nu se reduc doar la atât: pe lânga
textele maculate ideologic, ele cuprind si câteva eseuri in care il
mai putem inca regasi pe Calinescu cel "vechi". Printre acestea se
numara si Universul poeziei, un dialog cu un fals
interlocutor, a carui prima redactare a aparut in foileton intre
1943 si 1945, pentru a fi reluat apoi, intr-o forma unitara, in
Jurnalul literar (1948).
"Poezia - scrie aici Calinescu -
isi are universul ei, asa cum un continent are fauna si flora lui.
Ea constituie o lume separata de aceasta, cu rânduiala ei proprie."
Asadar, "sunt lucruri poetice, care intra in universul poeziei, si
lucruri prozaice, refractare.
(...) Nu toate lucrurile din natura
intra in universul poeziei, ci numai acelea care pot constitui
niste hieroglife, niste embrioane de poem, datorite imaginatiei
omenirii." Provocat de convorbitorul sau imaginar sa produca un
criteriu de departajare intre "poetic" si "prozaic", criticul ii
ofera urmatorul raspuns: "Criteriul il gasesc in sensul general al
lumii. Universul incepe (in inchipuirea noastra) printr-un moment
genetic, atinge un punct de vitalitate juvenila, trece apoi
printr-o faza variabila de desfasurare, apoi declina, se stinge si
inceteaza. Simbolurile noastre definesc momentele cele mai
caracterizate (sic!), prin toate mijloacele sensibilitatii si
fanteziei." Si, pentru a fi mai convingator, Calinescu recurge la
câteva exemple: "Un focar orbitor de lumina simbolizeaza punctul
solar, un miros suav, materia in viguroasa agregatie, formele,
carnurile tinere, vitalitatea in faza ei cea mai proaspata. O bezna
deasa, o materie putreda, un trup in ruina, un miros pestilential
simbolizeaza directia declinanta a universului, dezagregarea. Tot
ce e la mijloc, curent, e in general prozaic. Iata, iti prezint
trei materii: diamantul, catifeaua si puroiul. (...) Poetice sunt
diamantul si puroiul, unul reprezentând un succedaneu al soarelui,
altul o imagine a infernului, a coruptiei finale. Catifeaua e
agreabila, decorativa, dar indiferenta."
Comentând Universul
poeziei, Nicolae Manolescu a semnalat aici o dubla eroare. Mai
intâi, Calinescu ar reactiva in acest eseu opozitia desueta dintre
"poetic" si "nepoetic". Si, intr-adevar, s-ar zice ca pasajele
citate mai sus nu lasa loc de indoiala. Numai ca, pe de o parte,
autorul textului din 1948 tine sa relativizeze distinctia
respectiva prin deplasarea accentului de pe obiect pe cititor: la
urma urmei, lirismul unui simbol depinde de doi factori (eul si
universul), dintre care cel putin primul va ramâne intotdeauna o
variabila. In plus, Calinescu insusi ne avertizeaza ca "e gresit sa
consideram lucrurile in sine, trebuie sa le raportam la ideea
generala". De unde si preceptul pe care il avanseaza criticul:
"Unele obiecte sunt prozaice o vreme, apoi devin deodata poetice,
fiindca se adapteaza sensurilor." Pe de alta parte, Calinescu a
negat in mai multe rânduri existenta unei presupuse diviziuni intre
obiectele/cuvintele "poetice" si cele "nepoetice". A facut-o inca
din 1932, atunci când, recenzând volumul lui Const. I. Emilian
(Anarhismul poetic), cronicarul Adevarului literar si
artistic ii imputase autorului cartii prejudecata ca purecele
ar fi "un element inestetic prin sine insusi".
Mai mult, razboiul pe care
autorul cartii amintite il declansase impotriva inofensivei insecte
va da nastere unei veritabile obsesii calinesciene, adica "teoriei
puricelui", pe care Calinescu o va expune intr-un sir de articole
publicate intre 1932 si 1964 cu scopul de a combate prejudecatile
criticii academizante si, mai ales, de a dovedi "poeticitatea"
nefericitei vietati. Si nu s-ar putea spune ca autorul
Principiilor de estetica nu si-a atins macar cea din urma
tinta. Ba, dimpotriva, si-a adjudecat-o atât de categoric, incât am
fi tentati sa credem ca ectoparazitologul improvizat demonstreaza
mai degraba caracterul poetic inerent al puricelui, si nu
caracterul poetic virtual al oricarui obiect/cuvânt. In
definitiv, o asemenea interpretare nu ar fi deloc fortata: o
confirma chiar ambiguitatea definitiilor din Universul
poeziei, unde, in ciuda nuantarilor aferente, criticul tot nu
izbuteste sa rezolve tensiunea dintre "poetic" si "nepoetic", dat
fiind ca lirismul e descris aici in egala masura si ca
fenomen obiectiv, si ca proiectie afectiva a
cititorului.
Celalalt inconvenient pe care il
identificase Nicolae Manolescu era ca pentru G. Calinescu "poeticul
are un criteriu in afara poeziei". Insa mai potrivit ar fi sa
recunoastem ca, de fapt, autorul textului din 1948 a renuntat la
ambitia de a ne mai oferi un astfel de criteriu. Caci, daca de
bine, de rau am putea reusi cumva sa distingem intre poetic si
nonpoetic, adica intre realitatea literara si realitatea
extraliterara, atunci cu siguranta ca, potrivit indicatiilor din
Universul poeziei, nu vom putea izola niciodata poeticul de
nepoetic, adica de epic, dramatic s.a.m.d. De altfel, o
atare disolutie - a poeziei in literatura si a literaturii in
realitate - era inevitabila pentru autorul Vietii lui Mihai
Eminescu. Pentru ca doar in acest mod se putea rezolva
tensiunea dintre arta si valoare, altfel decât prin
expertiza "formala" a operei, pe care criticul român o detesta. Cu
alte cuvinte: fie poezia este un monolit independent, dar atunci va
trebui sa renuntam la orice pretentie interpretativa asupra ei (in
Cursul de poezie din 1938), fie poezia este analizabila -
desigur, doar din punctul de vedere al "continutului" -, dar atunci
ne va fi imposibil sa o mai separam nu doar de proza, ci si de
"lume" ca atare (in Universul poeziei). Asadar, in cazul din
urma, riscul este de a pierde cu totul specificul fenomenului; insa
aceasta pierdere se compenseaza prin câteva avantaje considerabile.
Mai intâi, doctrina expusa in textul din 1948 se arata extrem de
utila in demersul de a explica originalitatea operelor lirice, pe
care criticul român o aproximeaza acum prin natura "simbolurilor"
selectate de imaginatia creatoare si prin gradul lor de
semnificare. Dovada sta chiar Poezia "realelor", un alt eseu
din1948, unde Calinescu asaza bazele unei clasificari a
scriitorilor români in functie de atitudinea lor fata de "natura"
("realisti" vs "idealisti"), dar si de "hieroglifele"
dominante ale fiecarui univers poetic ("realele numerice", la
Heliade-Radulescu; poezia insasi, la Macedonski; "haoticul
formelor", la Bacovia s.a.m.d.). Pe de alta parte, acceptând
caracterul antropomorf al universului poetic, in care oricarui
element fizic ii corespunde un fenomen psihic, Calinescu pare sa
prefigureze intrucâtva anumite directii ale criticii europene din
anii '50-'60 ai secolului trecut - in special orientarea
tematist-fenomenologica. Dar asta e deja o alta
poveste.
*) G. Calinescu, Opere.
Publicistica, vol. VII (1948-1955) si VIII (1955-1957), editie
coordonata de Nicolae Mecu, text ingrijit, note si comentarii de
Alexandra Ciocârlie, Alexandru Farcas, Nicolae Mecu, Pavel Tugui si
Daciana Vladoiu, Academia Româna - Fundatia Nationala pentru
Stiinta si Arta, Bucuresti, 2009, c. 3.000 p.
ANDREI TERIAN (n. 30
noiembrie 1979) este lector la Facultatea de Litere si Arte a
Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu, cercetator la Institutul de
Istorie si Teorie Literara "G. Calinescu" din Bucuresti, redactor
la revistele Cultura si Euphorion. Este doctor in
filologie - cu distinctia Summa cum laude - al Universitatii
din Bucuresti (2007). A mai colaborat la revistele Adevarul
literar si artistic, Bucurestiul cultural,
Cuvântul, Euresis, România literara,
Vatra s.a., totalizând peste 400 de studii si articole
publicate in periodice si in volume colective. Dintre criticii
generatiei sale, a obtinut cel mai mare numar de voturi la
anchetele BEST ("Bursa tinerilor scriitori", organizata de
Bucurestiul cultural in 2006) si "Cei mai buni 5 tineri
scriitori ai momentului" (Colocviul Tinerilor Scriitori,
Cluj-Napoca, 2007).