EVENIMENT/ Spania daruieste Bucurestilor un monument de emotie
Autor:
Parau Oltea Serban
10.02.2010
De câteva zile, capitala Romaniei găzduieste un eveniment
pasionant si pasional: «Festivalul Flamenco si noile genuri», al
carui debut s-a petrecut in pas de dans, va continua cu recitaluri
muzicale si se va incheia cu seri de film. Pana pe 7 martie,
Teatrul Odeon, Ateneul Român, Sala Radio şi Cinematograful Elvire
Popesco vor fremata de public si artisti. Evenimentul este
organizat de Institutul Cervantes din Bucureşti şi Ambasada
Spaniei in România, cu sprijinul Agenţiei Andaluze de
Flamenco.
Dacă prin folclor muzical inţelegem ideile de stindard
identitar, repertoriu fix şi teritoriu inchis, cântecul flamenco,
in mod sigur, nu face parte din folclor. Nici prin rădăcini, care
ar trebui căutate departe, in India sau in Egipt, nici prin
modurile de a fi şi de a fi recunoscut in societatea "flamenca",
practic o lume paralelă. Flamenco nu este doar andaluz şi, mai
ales, nu este din toată Andaluzia. Prin intermediul unui patrimoniu
muzical atipic pentru Europa Occidentală, cântul flamenco are acea
calitate care l-a fascinat pe Federico Garcia Lorca: puterea de a
se transforma din limbaj in emoţie personală.
Dansul flamenco
Inceputul festivalului a fost marcat prin trei spectacole de
dans flamenco la Teatrul Odeon, susţinute de trupa condusă de
dansatoarea Yolanda Osuna Linares.
Formatul tradiţional de
tablao flamenco este expus sub titlul generic
Sentimente/Sentimientos, alături deYolanda Osuna şi de
dansatoarea Beatriz Osuna evoluând La Divi-cantaora (Maria Rosa
Navarro Villanueva) şi El Nino Seve - chitarist (Severiano Jimenez
Flores). Toate secvenţele spectacolului (zece la număr) sunt
gândite pe ritmuri specifice dansului flamenco, mult mai variate şi
mai diferite decât ne putem inchipui (martinete, seguirias,
granaina, solea, tientos, malaguenas, guajiras, alegrias şi
bulerias).
Muzica flamenco
Următorul reper al festivalului este 16 februarie. La Ateneul
Român ne vom putea intâlni cu versiunea «clasică» a muzicii
flamenco, in interpretarea ansambului de muzică de cameră "La
Maestranza", compus din flautistul Ezequiel Cortabarria,
clarinetistul Vicente Sabater, violista Eva Martin, contrabasistul
German Munoz, violoncelistul Michal Dmochowski, percuţionistul
Roberto Vozmediano şi, in sfârşit, chitaristul şi directorul
artistic Jose Maria Gallardo del Rey.
Jazz-ul flamenco va fi prezent in două seri, pe 22 şi 23
februarie, la Sala Radio, prin concertul de jazz flamenco "Chicuco"
susţinut de Trio Sergio Monroy. Trio este compus din pianistul
Sergio Monroy, basistul Alejandro Benitez şi percuţionistul Isra
Katumba. Liderul formaţiei are o experienţă largă alături de nume
mari din flamenco, precum Miguel Poveda, Andres Marín, Javier
Latorre, Mari Angeles Gabaldon, Encarna Anillo şi alţii, iar titlul
concertului este cel al albumului său lansat in urmă cu un an:
Chicuco (cuvintul "chicucco" inseamnă "băiat de
prăvălie").
In sfârşit, chitara flamenco va fi prezentată in concert la
Sala Mică a Ateneului Român in serile de 27 şi 28 februarie, iar la
Teatrul Odeon in seara de 1 martie 2010, prin recitalul lui Javier
Conde (acompaniat tot la chitară de Jose Antonio Conde), un tânăr
chitarist flamenco, de numai 18 ani, care are deja o traiectorie
muzicală impresionantă.
Cinematograful flamenco
Finalul festivalului va fi rezervat cinematografiei, in 5, 6
şi 7 martie urmând a fi prezentate la Cinema Elvire Popesco un
ciclu de filme regizate de Carlos Saura, prezentat chiar de Carlos
Saura, simbol al cinematografiei spaniole din a doua jumătate a
secolului XX, aşteptat la Bucureşti cu această ocazie. Seria de
filme dedicate dansului spaniol, tangoului, artei flamenco sau
filmele muzicale constituie o altă faţetă specifică a operei sale
şi marchează momente in istoria genului, din anii 80 pană in
prezent, pelicula Flamenco fiind considerat cel mai
important documentar audio-vizual despre această artă.
Dacă acest festival va deveni sau nu anual, aşa cum işi doresc
organizatorii spanioli, rămâne de văzut, ei incercând să «măsoare»
prin acest festival apetenţa bucureştenilor pentru un gen de artă
al cărui cuvânt-cheie este pasiunea. Vom vedea flamenco clasic, dar
şi flamenco de avangardă, intregul festival fiind cel mai mare
eveniment cultural prezentat in România prin intermediul
Institutului Cervantes (care are ca parteneri Filarmonica «George
Enescu », Institutul Francez, Radio România Cultural, Radio România
Muzical, Teatrul Odeon şi, in calitate de coproducător,
Televiziunea Română).
Faptul că acest festival marchează in mod festiv preşedinţia
europeană deţinută actualmente de Spania este unul din aspectele
care ne fac să ne intrebăm ce ne va oferi Belgia in a doua parte a
anului sau Polonia in 2011.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969)
este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al
postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7
ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic"
cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio
si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara
traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru
Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu
sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra
a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul
pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National
al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al
Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.