EVENIMENT/ Spania daruieste Bucurestilor un monument de emotie

Autor: Parau Oltea Serban 10.02.2010

De câteva zile, capitala Romaniei găzduieste un eveniment pasionant si pasional: «Festivalul Flamenco si noile genuri», al carui debut s-a petrecut in pas de dans, va continua cu recitaluri muzicale si se va incheia cu seri de film. Pana pe 7 martie, Teatrul Odeon, Ateneul Român, Sala Radio şi Cinematograful Elvire Popesco vor fremata de public si artisti. Evenimentul este organizat de Institutul Cervantes din Bucureşti şi Ambasada Spaniei in România, cu sprijinul Agenţiei Andaluze de Flamenco.



Dacă prin folclor muzical inţelegem ideile de stindard identitar, repertoriu fix şi teritoriu inchis, cântecul flamenco, in mod sigur, nu face parte din folclor. Nici prin rădăcini, care ar trebui căutate departe, in India sau in Egipt, nici prin modurile de a fi şi de a fi recunoscut in societatea "flamenca", practic o lume paralelă. Flamenco nu este doar andaluz şi, mai ales, nu este din toată Andaluzia. Prin intermediul unui patrimoniu muzical atipic pentru Europa Occidentală, cântul flamenco are acea calitate care l-a fascinat pe Federico Garcia Lorca: puterea de a se transforma din limbaj in emoţie personală.
Dansul flamenco
Inceputul festivalului a fost marcat prin trei spectacole de dans flamenco la Teatrul Odeon, susţinute de trupa condusă de dansatoarea Yolanda Osuna Linares. Formatul tradiţional de tablao flamenco este expus sub titlul generic Sentimente/Sentimientos, alături deYolanda Osuna şi de dansatoarea Beatriz Osuna evoluând La Divi-cantaora (Maria Rosa Navarro Villanueva) şi El Nino Seve - chitarist (Severiano Jimenez Flores). Toate secvenţele spectacolului (zece la număr) sunt gândite pe ritmuri specifice dansului flamenco, mult mai variate şi mai diferite decât ne putem inchipui (martinete, seguirias, granaina, solea, tientos, malaguenas, guajiras, alegrias şi bulerias).
Muzica flamenco
Următorul reper al festivalului este 16 februarie. La Ateneul Român ne vom putea intâlni cu versiunea «clasică» a muzicii flamenco, in interpretarea ansambului de muzică de cameră "La Maestranza", compus din flautistul Ezequiel Cortabarria, clarinetistul Vicente Sabater, violista Eva Martin, contrabasistul German Munoz, violoncelistul Michal Dmochowski, percuţionistul Roberto Vozmediano şi, in sfârşit, chitaristul şi directorul artistic Jose Maria Gallardo del Rey.
Jazz-ul flamenco va fi prezent in două seri, pe 22 şi 23 februarie, la Sala Radio, prin concertul de jazz flamenco "Chicuco" susţinut de Trio Sergio Monroy. Trio este compus din pianistul Sergio Monroy, basistul Alejandro Benitez şi percuţionistul Isra Katumba. Liderul formaţiei are o experienţă largă alături de nume mari din flamenco, precum Miguel Poveda, Andres Marín, Javier Latorre, Mari Angeles Gabaldon, Encarna Anillo şi alţii, iar titlul concertului este cel al albumului său lansat in urmă cu un an: Chicuco (cuvintul "chicucco" inseamnă "băiat de prăvălie").
In sfârşit, chitara flamenco va fi prezentată in concert la Sala Mică a Ateneului Român in serile de 27 şi 28 februarie, iar la Teatrul Odeon in seara de 1 martie 2010, prin recitalul lui Javier Conde (acompaniat tot la chitară de Jose Antonio Conde), un tânăr chitarist flamenco, de numai 18 ani, care are deja o traiectorie muzicală impresionantă.
Cinematograful flamenco
Finalul festivalului va fi rezervat cinematografiei, in 5, 6 şi 7 martie urmând a fi prezentate la Cinema Elvire Popesco un ciclu de filme regizate de Carlos Saura, prezentat chiar de Carlos Saura, simbol al cinematografiei spaniole din a doua jumătate a secolului XX, aşteptat la Bucureşti cu această ocazie. Seria de filme dedicate dansului spaniol, tangoului, artei flamenco sau filmele muzicale constituie o altă faţetă specifică a operei sale şi marchează momente in istoria genului, din anii 80 pană in prezent, pelicula Flamenco fiind considerat cel mai important documentar audio-vizual despre această artă.
Dacă acest festival va deveni sau nu anual, aşa cum işi doresc organizatorii spanioli, rămâne de văzut, ei incercând să «măsoare» prin acest festival apetenţa bucureştenilor pentru un gen de artă al cărui cuvânt-cheie este pasiunea. Vom vedea flamenco clasic, dar şi flamenco de avangardă, intregul festival fiind cel mai mare eveniment cultural prezentat in România prin intermediul Institutului Cervantes (care are ca parteneri Filarmonica «George Enescu », Institutul Francez, Radio România Cultural, Radio România Muzical, Teatrul Odeon şi, in calitate de coproducător, Televiziunea Română).
Faptul că acest festival marchează in mod festiv preşedinţia europeană deţinută actualmente de Spania este unul din aspectele care ne fac să ne intrebăm ce ne va oferi Belgia in a doua parte a anului sau Polonia in 2011.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.