Cinci orase fara centuri pentru ca Transporturile nu au luat banii de la Banca Mondiala. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 10.02.2010
  • Cinci orase nu mai au bani pentru construirea centurilor ocolitoare, desi exista finantare de 225 mil. $ de la BM
  • Primarii afirma ca Transporturile au tinut proiectele "la sertar" 4 ani
  • Banii trebuia cheltuiti pana pe 31 iulie 2009
  • Termenul a fost o data prelungit pana la 31 dec. 2009 n BM a decis sa inchida linia de finantare.



Guvernul afirma ca nu mai are bani pentru investitii in infrastructura in 2010 pentru ca ar majora deficitul bugetar, insa cand a avut finantare externa a pierdut-o pentru ca nu a depus proiectele la timp.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a pierdut la sfarsitul anului trecut finantarea de 225 mil. dolari alocata de Banca Mondiala pentru investitii in modernizarea infrastructurii rutiere si feroviare. O parte din acesti bani trebuia alocata pentru cofinantarea a cinci proiecte de variante ocolitoare pentru orasele Bacau, Brasov, Targu-Mures, Reghin si Medias, cu o lungime totala de 85 km.  Intre timp, pentru aceste centuri nu a fost organizata nici macar licitatia de incepere a lucrarilor de constructie. Singurul oras care a avansat lucrarile fara finantarea de la Banca Mondiala este Brasovul, unde s-au construit deja doua tronsoane din viitoarea centura cu bani de la bugetul local, Ministerul Transporturilor si fonduri de la UE.

"Sa spuna cei de la CNADNR de ce s-a ratat finantarea de la Banca Mondiala pentru acest proiect. Ministerul Transporturilor a tinut la sertar timp de patru ani de zile acest proiect, care are in prezent o documentatie imatura. Elementele tehnice au fost stabilite, insa nu vad, in mod realist, vreo sansa de incepere a acestui proiect in 2010", a declarat pentru ZF Dragos Benea, presedintele Consiliului Judetean Bacau.  Potrivit lui, varianta ocolitoare ar reduce cu 40% traficul prin orasul Bacau. "In prezent se merge bara la bara la orele de varf, pentru ca tot traficul catre nordul Moldovei trece prin oras si din cauza aceasta este si un oras foarte poluat".

Contactati de ZF reprezentantii Bancii Mondiale au afirmat ca imprumutul a expirat pe 31 decembrie 2009, dupa ce a fost extins cu 5 luni fata de data initiala - 31 aprilie 2009 - si nu mai poate fi prelungit.

Finantarea a fost aprobata inca din 2006, in urma unui acord semnat cu CNADNR inca din 2004. Jumatate din suma era destinata proiectelor rutiere de infrastructura, 45% pentru calea ferata si 5% pentru administratiile locale. La aceasta valoare se adauga cofinantarea de la bugetul de stat in valoare de 153 mil. dolari. Potrivit ultimelor informatii, Romania a atras doar 20% din acesti bani, pana la expirarea imprumutului.

Cele cinci variante ocolitoare ar putea fi realizate prin fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana, insa CNADNR nu a depus inca cererile de finantare pentru cele 5 centuri ocolitoare la Ministerul Transporturilor.

"Aceste proiecte pot fi finantate prin Programul Operational Sectorial pentru Transport, insa trebuie verificat la CNADNR in ce stadiu se afla acestea. O parte din ele nu au inca studiile de fezabilitate incheiate, iar unele primarii inca nu si-au dat acordul privind traseul viitoarelor centuri. Nu stiu de ce nu a fost atrasa finantarea, trebuie sunati cei de la CNADNR", afirma Constantin Dascalu, secretar de stat in Ministerului Transporturilor. Contactata de ZF Dorina Tiron, directorul general al CNADNR, a declarat ca va raspunde numai dupa ce vom avea precizari de la BM, fara a da alte explicatii.

Ce a facut Primaria Brasov

O situatie similara cu cea de la Bacau este prezenta si la Brasov, unde municipalitatea nu a mai asteptat proiectul de la CNADNR si a construit deja doua tronsoane din centura ocolitoare si urmeaza sa inceapa constructiile si pentru al treilea tronson de 6 km. "S-a renuntat la varianta initiala propusa de Ministerul Transporturilor, care era inutila, pentru ca ocolea multe localitati si era foarte serpuita si acum suntem in discutii pentru atragerea unei finantari de la Ministerul Transporturilor pentru al treilea tronson, insa noi vom incepe deja procedurile de stabilire a traseului si de expropriere a terenurilor", a declarat Sorin Toarcea, purtatorul de cuvant al Primariei Brasov. Centura ocolitoare a orasului Brasov va avea 22 km si va atrage investitii totale de 50 mil. euro.

"Pentru centura am putea sa atragem si fonduri nerambursabile, pentru ca Brasovul este pol regional de crestere in zona centrala. Am decis sa facem proiectul pe bucati pentru ca n-am avut o finantare clara de la Ministerul Transporturilor pentru proiect, iar traficul devenea tot mai aglomerat", explica Toarcea.

Ce proiecte sunt in constructie

In prezent se afla in constructie, unele sunt aproape sa fie finalizate, centurile ocolitoare ale oraselor Bucuresti (sectiunea de nord), Constanta, Ploiesti Vest, Timisoara, Sibiu, Cluj Est, Suceava, Oradea, Lugoj si Iasi. Cele mai avansate lucrari sunt la centura Ploiesti Vest (13 km), unde se mai lucreaza doar la un pasaj, valoarea investitiilor in proiect fiind de peste 28 mil. euro, traficul fiind reluat in decembrie 2009. Constructorul proiectul este firma PA & CO International, detinuta de omul de afaceri Costel Casuneanu

Un alt proiect aflat in constructie este centura Timisoarei (12 km), inaugurata partial in decembrie 2009, care a atras investitii de 18 mil. euro, constructorii fiind Romstrade (controlata de omul de afaceri Nelu Iordache) si Vectra Service (detinuta de Marcel Butuza).

Tot la sfarsitul anului trecut a fost deschisa partial si centura Cluj Est (24 km), care va atrage o investitie de peste 70 mil. euro, constructorul fiind consortiul italian Pizarotti si Tirena Scavi.

Din centura Sibiului (17,5 km) ar putea fi finalizate in vara acestui an lucrarile la primul tronson de 14,8 km, unde lucreaza consortiul germano-roman Geiger-Boegl- Comtram, urmand ca al doilea tronson de 2,7 km sa fie terminat in 2011. Centura Oradei (8,6 km) trebuia sa fie terminata in 2009, insa constructorul Selina nu a finalizat inca lucrarile, iar centurile oraselor Suceava (13 km), Lugoj (9,6 km) si Iasi (31,8 km) sunt in diferite faze de constructie si urma sa fie terminate in perioada 2010-2011.