Leadership de criza: Ce au facut pentru angajatii lor sefii din companiile de pe piata locala in 2009

Autor: Adelina Mihai 15.02.2010
  • Cum minimizezi impactul unor decizii nu tocmai populare pentru organizatia ta?
  • Mai are timp un CEO intr-o perioada economica extrem de dificila sa stea de vorba cu angajatii sai?
  • Ce poate face un CEO pentru oamenii sai in perioadele dificile?


Angajati demotivati, mai putin implicati, care nu mai au siguranta locului de munca. Asa arata, la o privire de ansamblu, piata muncii in prezent. "Comunicati, comunicati, comunicati", obisnuieste sa le spuna seful Ford angajatilor si managerilor sai. O reteta simpla, dar care devine cu adevarat eficienta atunci cand sefii asculta ce le spun angajatii.

Dragos Petrescu, proprietarul companiei Trotter Prim, care administreaza reteaua de restaurante City Grill, spune ca a fost alaturi de angajatii sai in aceasta perioada prin comunicare proactiva, tinand sa le reaminteasca in permanenta ca au un loc de munca stabil atata timp cat isi respecta datoria fata de companie. Petrescu spune ca a decis sa pastreze anul trecut bonusurile de performanta si a organizat o petrecere de Craciun pentru a creste increderea in companie, la care au participat 600 de angajati.

"Petrec toata ziua in restaurante si nu exista restaurant nevizitat saptamanal. Totodata, trimestrial ma intalnesc cu staff-ul fiecarui restaurant la ora 7 dimineata, pentru a le afla pasurile. Fara management", spune seful City Grill.

Cu angajatii din management, Petrescu are sedinte operative care se deruleaza saptamanal, mai ales ca in aceste perioade angajatii sunt mai sensibili in ceea ce priveste pastrarea locurilor de munca.

Anul trecut, fluctuatia de personal a scazut la 20%, fata de 60 - 80% cat era in anii trecuti. In 2009, afacerile din cele 14 restaurante si cafenele administrate prin Trotter Prim au scazut cu pana la 15% in euro, ajungand la nivelul de 13,3 mil. euro.

Usa sefului, mereu deschisa

In cadrul Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator de bauturi racoritoare de pe piata locala, sedintele de management au loc saptamanal, ele devenind o adevarata "rutina" pentru manageri.

"Usa biroului meu este deschisa permanent oricaruia dintre colegii mei care doresc sa imi vorbeasca, sa imi ceara sfatul sau, pur si simplu, sa ma salute", spune Calin Dragan, directorul general al Coca-Cola Hellenic pe Romania si Republica Moldova.

Initial, Dragan a fost sef de depozit al diviziei din Timisoara, pentru a ajunge mai apoi sa urce toate treptele ierarhice pana la pozitia pe care o ocupa astazi. Seful Coca-Cola spune ca, de multe ori, conversatiile formale sau informale cu angajatii i-au dat idei pentru imbunatatirea proiectelor sau pentru luarea unor noi initiative de business.

"Sunt sedinte pe care le patronez sau sedinte la care particip ca invitat. In oricare dintre situatii, imi place sa ascult parerile colegilor mei si sa alegem impreuna solutia cea mai buna", adauga Dragan.

Coca-Cola Hellenic, cel mai mare imbuteliator de bauturi racoritoare de pe piata locala, a finalizat anul trecut cu o scadere de 12% a vanzarilor in volum pe fondul unui mediu economic "foarte dificil", potrivit informatiilor aparute in raportul anual al companiei.

Alexandru Rizea, directorul general al producatorului de mobilier Lemet din Campina, care numara in prezent 392 de angajati, a fost primul angajat al fabricii de mobilier si de aceea este familiarizat cu relatiile dintre angajatii din productie.

"Cand trec prin fabrica se poate observa ca oamenii sunt destinsi, asteapta sa ne salutam, sa schimbam o vorba sau un zambet si nimeni nu isi gaseste atunci de lucru", spune Rizea.

Reteaua de magazine Lem's, care apartine producatorului Lemet, a inregistrat o cifra de afaceri de 17,3 mil. euro in primele 11 luni ale anului trecut, in scadere cu 22% fata de 2008. Cele 78 de magazine pe care Lemet le opereaza sunt in sistem de franciza.

"Am incercat sa facem cat mai putin rau posibil"

Stephen Stead, CEO-ul producatorului de medicamente LaborMed Pharma, detinut de fondul de investitii Advent International, spune ca a facut tot ce i-a stat in putinta pentru a-si tine afacerile in picioare in unul dintre cei mai grei ani pentru economie si pentru business. Anul trecut a adus o serie de schimbari dramatice pentru companie, deoarece preturile au fost reduse cu 35%, iar nivelul creantelor a crescut deoarece termenele de plata pentru clienti au fost majorate.

"Am incercat sa fim corecti si deschisi fata de angajati si atunci cand am fost nevoiti sa luam decizii dificile, precum introducerea unor perioade de somaj tehnic sau restructurare, am incercat sa facem cat mai putin rau posibil", explica Stead, care conduce o afacere estimata la 60 mil. euro in 2009. Aproape jumatate din cei 500 de angajati ai LaborMed au intrat in ultima luna a anului trecut in somaj tehnic.

El mai spune ca nici anul acesta nu va fi mai bun pentru industria farma: se preconizeaza aplicarea taxei pe vanzarile producatorilor (numita si clawback) la cifra de afaceri, care prevede ca orice producator care are in portofoliu medicamente ce se elibereaza pe baza de prescriptie sa contribuie cu un procent cuprins intre 5 si 11% din aceste vanzari la bugetul ministerului.

In cadrul grupului hotelier Unita Turism Holding cu sediul in Timisoara are loc o sedinta comuna obligatorie in fiecare saptamana, la care participa si Tiberiu Dima, directorul comercial al grupului, atunci cand nu se afla in deplasare. "Informatiile le iau direct de la directorii de sucursale. In cadrul sedintelor comune cu toate departamentele din cadrul centralei, se expun problemele de interes comun ale companiei si se repartizeaza solutionarea problemelor pentru fiecare departament", spune Dima.

Directorul comercial al companiei are cel putin doua delegatii saptamanale pe luna in cadrul hotelurilor pe care le conduce.

Grupul Unita Turism, detinut de omul de afaceri timisorean Josef Goschy, a raportat o scadere cu 20% a businessului hotelier in 2009, inregistrand o cifra de afaceri de 10 - 11 milioane de euro si un profit care s-a redus de la 3 milioane de euro la un milion de euro, aceasta fiind prima scadere inregistrata in ultimii cinci ani.

Le-am spus angajatilor sa aiba grija de banii lor si de banii firmei

Seful Lemet adauga ca anul trecut recompensele materiale oferite de companie angajatilor au fost mai reduse fata de 2008. Mai mult, unul dintre sfaturile pe care Rizea le-a dat angajatilor la petrecerea de sfarsit de an a fost acela ca in anul care urma sa aiba grija si de banii lor, dar si de banii firmei.

Cu putin timp in urma, salariatii au raspuns unui chestionar aplicat de angajator. Ce a reiesit?

"Oamenii nu pun pe primul loc salariul sau recompensele, ci modul in care sunt tratati, incepand cu interviul in vederea angajarii, atmosfera si conditiile de lucru, faptul ca pot lucra ceea ce le place si posibilitatea de a invata, a se dezvolta si a promova. Acestea sunt recompensele muncii la Lemet in vremurile bune si in vremurile rele", spune Rizea. Experienta de anul trecut a angajatilor Lemet i-a ajutat sa invete sa faca mai mult cu mai putin, insa seful companiei a observat o oarecare "delasare" in randul acestora, indusa de un ritm scazut de lucru ca urmare a scaderii pietei.

"Suntem un motor de capacitate mare (2008) tinut la ralanti (la nivelul lui 2007) prea mult timp. Acest lucru poate dauna functionarii corecte in viitor. Trebuie sa avem grija", avertizeaza seful Lemet.

Au vorbit deschis despre restructurari

Reducerea numarului de angajati si implicarea celor ramasi in procesul de restructurare a activitatii companiei au fost printre cele mai mari provocari pe care le-au avut sefii din companii in ultima perioada.

"Am incercat sa implic angajatii in transformarile si restructurarea companiei printr-o comunicare atenta, prin promovarea noilor deschideri de restaurante si printr-o informare activa asupra motivelor de inchidere a unor unitati", spune Petrescu, care a inchis unitatile neprofitabile si a facut aproximativ 50 de concedieri, ramanand cu aproape 600 de angajati.

In opinia lui Rizea, la inceputul anului 2009 era un act de curaj si de incapatanare ca managerii sa-si propuna sa pastreze toti oamenii cu salariile la fel. Insa el a facut acest lucru.

"A fost cea mai grea decizie, dar am incheiat anul 2009 fara pierderi financiare sau de personal", spune Rizea. Pana la finele lunii februarie a acestui an, seful Lemet va trebui sa ia din nou o decizie cu privire la ce va face in politica de HR anul acesta, preconizand ca prima jumatate a anului 2010 va fi si mai dificila.

Seful Coca-Cola crede ca responsabilitatea dezvoltarii si promovarii oamenilor in companie este si responsabilitatea sa.

"Am speranta ca prezenta mea in programele de voluntariat pentru angajati sau in cele de promovare a brandului de angajator in campus a dat un plus de valoare energiei si muncii depuse de colegii mei pe parcursul intregului an 2009", explica Dragan.