Grupul petrolier MOL a facut profit mai mare ca in vremurile bune, cu toate ca afacerile au scazut cu 23%

Autor: Roxana Petrescu 15.02.2010

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata distributiei de carburanti din Romania, a inregistrat anul trecut un profit in crestere cu peste 45% comparativ cu 2008, in ciuda unor afaceri mai mici cu aproape 25%.

MOL detine pe piata locala o retea de benzinarii formata din 126 de puncte de alimentare.

Principalii factori care au dus la scaderea afacerilor companiei in euro anul trecut fata de 2008 au fost pe de o parte deprecierea leului in raport cu moneda europeana, precum si regresul inregistrat de volumele de carburanti vandute de companie.

Din cauza crizei economice, cantitatile de benzina si de motorina vandute la nivel de piata au scazut cu circa 5-10%, cel mai mare regres fiind inregistrat de segmentul de vanzari reprezentat de clientii corporate, adica de marile companii cum ar fi cele din transporturi, de exemplu.

"In pofida mediului economic dificil, cota de piata a MOL Romania s-a mentinut in 2009 la acelasi nivel comparativ cu 2008, respectiv 11%. In acelasi timp, vanzarile de carburanti in litri au scazut cu 5%. Cifra de afaceri a companiei a fost de aproximativ 450 de milioane de euro, in scadere cu 23% fata de cea inregistrata in 2008. Aceasta dinamica s-a datorat in special deprecierii monedei nationale fata de euro, dar si declinului general de pe piata carburantilor din Romania. In 2009, vanzarile de carburant catre companii (segmentul corporate) au fost cele mai afectate de recesiunea economica. Acestea au fost cu peste 10% mai mici decat in 2008, procente care se incadreaza in tendinta generala a pietei de referinta", explica reprezentantii MOL Romania.

Magazinele din benzinarii au vandut la fel de bine

Desi vanzarile de carburanti au scazut anul trecut, au existat si anumite segmente pe care s-au inregistrat cresteri cum ar fi cele de lubrifianti sau de produse petrochimice.

"Vanzarile magazinelor s-au mentinut aproximativ la acelasi nivel din 2008, peste media pietei de retail a bunurilor de larg consum din Romania", mai spun reprezentantii companiei.

La nivel de piata, vanzarile din magazinele din benzinarii ajung sa reprezinte chiar si peste 30% din cifra de afaceri a unui distribuitor de produse petroliere, acest segment capatand o importanta mai mare pe fondul scaderii vanzarilor de carburanti.

Profit mai mare decat intr-un an de boom

In ciuda scaderii cifrei de afaceri, MOL Romania a reusit sa inregistreze un profit cu peste 45% mai mare comparativ cu cel din 2008, considerat a fi un an extrem de bun pentru majoritatea companiilor, indiferent de domeniul in care au activat.

Astfel, compania a castigat 17 milioane de euro in primul an complet de criza care a afectat economia locala, comparativ cu profitul de 11,6 milioane de euro raportat in 2008.

"Desi conditiile economice au fost mai putin favorabile, compania a continuat programele de investitii", spun reprezentantii MOL Romania. Printre aceste investitii se numara patru noi benzinarii si modernizarea unui depozit de carburanti. Totodata, MOL a demarat un program de investitii prin care intentioneaza sa modernizeze pana la sfarsitul acestui an 50 de benzinarii, respectivele unitati urmand sa aiba o noua infatisare.

Cu ochii spre 2015

Reprezentantii MOL Romania spun ca au in lucru o strategie pe termen lung gandita pentru urmatorii cinci ani care ia in calcul si posibilitatea extinderii portofoliului de activitati.

"Pregatim o strategie pe termen mediu pentru filiala noastra, valabila pana in 2015, luand in considerare oportunitati eficiente, generatoare de valoare adaugata pe piata locala. Studiem si posibilitatea extinderii portofoliului de activitati", a spus Szabolcs Ferencz, MOL Romania Country Chairman, fara a da detalii suplimentare.

Ferencz a preluat conducerea MOL Romania anul trecut, inlocuindu-l din functie pe Zsolt Szalay.