CONTRIBUTII/ Elitele si arhitectura rezidentiala (V). Dedesubturile construirii noului Palat Regal
Autor:
Narcis Dorin Ion
16.02.2010
Narcis Dorin Ion este directorul Muzeului National Bran. In anul 2006 si-a sustinut teza de doctorat cu tema Elitele si arhitectura rezidentiala in Tarile Române (sec. XIX-XX), in fata unei comisii din care au facut parte acad. Dan Berindei, acad. Dinu C. Giurescu si acad. Razvan Theodorescu. Coordonator stiintific - prof. univ. dr. Ioan Opris. Lucrarea urmeaza sa apara la Editura Oscar Print, in primavara anului 2010. Publicam in continuare ample fragmente din aceasta.
Lucrarile de constructie a noului palat regal au
fost incepute de regele Ferdinand in decembrie 1926 si s-au
terminat in septembrie 1940, derularea lor facându-se in cinci
etape distincte, fiecare cu specificul ei, datorat arhitectilor si
decoratorilor care au lucrat. In prima etapa a reconstructiei
(decembrie 1926 - 15 mai 1928), din dorinta de a comprima
cheltuielile, regele Ferdinand I a cerut ca palatul sa fie refacut
in acelasi stil si sa se mentina in mare parte fundatiile
existente, urmând a se largi cladirea numai inspre gradina, iar la
zidurile parterului sa se schimbe doar golurile si nivelul
planseului primului etaj. Arhitectul Casei Regale, Karel Zdenko
Liman, a prezentat suveranului un proiect cu fatade in stilul
neorenasterii germane, iar secundul sau, Ion Ernest, un anteproiect
cu acoperisuri inalte in stilul Adams, agreat de regina
Maria.
Din dorinta regelui Ferdinand, a
fost aprobat proiectul lui Liman, dar dupa decesul suveranului (20
iulie 1927), generalul Nicolae Condeescu, noul maresal al
Palatului, a schimbat - la cererea reginei Maria - componenta
Biroului de arhitectura ce dirija lucrarile. In aceste conditii,
arhitectul Liman s-a retras impreuna cu secundul sau, lucrarile
fiind incredintate arhitectului Nicolae Nenciulescu (care a primit
un onorariu de 4% din valoarea totala a lor), secondat de
Constantin Dobrescu, care s-a retras si el urterior, in urma unui
conflict cu seful sau si cu antreprenorul Axerio. Diplomat al
scolii de Arte Frumoase din Paris (1910), Nicolae Nenciulescu
(1879-1973) construise pâna atunci mai multe case particulare in
Bucuresti, abatorul din Constanta si Baile calde de namol din
Eforie-Sud, dar nu executase nici o lucrare de asemenea proportii
ca palatul regal. Nenciulescu a primit comanda executarii
planurilor noului palat regal datorita faptului ca era in anul 1928
seful Serviciului Tehnic al Ministerului Agriculturii si
Domeniilor, calitate in care verificase si supraveghease lucrarile
desfasurate pâna atunci. La 15 mai 1928 a inceput etapa a doua in
reconstructia palatului regal, prin decizia ministrului
Agriculturii si Domeniilor, Constantin Argetoianu, care stipula ca
Ministerul prelua lucrarile asupra sa, planurile si devizele
necesare urmând a fi intocmite de Serviciul de Arhitectura din
subordinea sa.
Cum Karel Liman era foarte
batrân, regina Maria a gasit in arhitectul Nicolae Nenciulescu un
partener de dialog, care s-a dovedit un executant docil al
ordinelor suveranei, fapt ce a dus la o buna colaborare pe
parcursul celor patru ani (1928-1932) in care s-au conturat
planurile intregii cladiri. "Regina - isi amintea Constantin
Argetoianu - a pretins o fatada in stil Adams si a procurat lui
Nenciulescu o serie de stampe din combinatia carora a iesit
constructia actuala. (...) Am avut o serie de sedinte, când cu
Regenta, când cu regina, când cu toti impreuna. Nenciulescu, un
excelent baiat, bâlbâia si, timid din fire, nu indraznea sa
contrazica pe regina, care batea din picior si schimba de fiecare
data planurile".
Astfel, Nicolae Nenciulescu a
realizat proiectele corpului central al palatului, ale celor doua
aripi (Kretzulescu si Splendid, dinspre Ateneu), ale Corpului de
Garda, toate aceste proiecte fiind prezentate la 20 iulie 1928,
intr-un salon al Palatului Cotroceni, reginei Maria, printesei
Elena, membrilor Regentei si guvernului spre dezbatere si aprobare.
Peste numai patru zile, Ministerul Agriculturii - prin titularul
sau, Constantin Argetoianu - aproba planurile si instituie o
comisie "de supraveghere a lucrarilor", compusa din arhitectii
Karel Liman (inlocuit, la scurt timp, pe 22 august 1928, cu Nicolae
Ghika-Budesti, de la Comisia Monumentelor Istorice), Petre
Antonescu, rectorul Academiei de Arhitectura, si Nicolae
Nenciulescu, caruia ii revine si conducerea generala a lucrarilor,
dupa decesul lui Liman in 1929.
Peste o luna, la 10 august 1928,
s-a organizat o licitatie pentru efectuarea lucrarilor, fiind
invitate sa participe nu mai putin de paisprezece antreprize,
dintre care a câstigat firma italianului C. Petrazzoli, dar
licitatia a fost anulata din motive pe care ni le explica acelasi
Constantin Argetoianu, Ministrul agriculturii si Domeniilor.
"Intr-adevar - consemna memorialistul din Breasta Doljului -
avusese loc o licitatie la care preturile cele mai avantajoase
fusesera cerute de numitul Petrazzoli si licitatia fusese aprobata
pe numele lui. Dupa licitatie, Nenciulescu mi-a adresat insa un
raport prin care se constata ca preturile cerute de Petrazzoli,
atât pentru material cât si pentru mâna de lucru, erau cu mult
inferioare preturilor de pe piata si ca, in plus, zisul Petrazzoli
era falit. Nenciulescu conchidea ca, in asemenea conditii,
lucrarile nu puteau fi executate decât prost si cu material prost
si - cum era vorba de mari lucrari in beton armat - soliditatea
constructiei putea fi periclitata. In consecinta, Directia
Arhitecturii imi cerea anularea primei licitatii si tinerea unei a
doua, de la care Petrazzoli ar fi exclus ca falit".
A doua licitatie, organizata la
29 august 1928, a fost câstigata de firma inginerului Emil Prager,
cel mai mare specialist in beton armat al momentului, care a
preluat lucrarile de fundatii, zidarie si beton armat. In aceasta
etapa firma lui Emil Prager a executat lucrarile la rosu
(subzidiri, beton armat, zidarii) ale Corpului Central si ale
Corpului de Garda. Concomitent s-au elaborat si planurile pentru
imbracarea fatadelor cu placaje de piatra, in care s-au intercalat,
cu o structura speciala, elementele decorative: bandouri, cornise,
pilastri, coloane balustrate. Firma Prager a realizat si acoperisul
din tabla al aripii centrale a palatului.
Dupa revenirea in tara a
principelui Carol si proclamarea sa ca rege (8 iunie 1930),
lucrarile de constructie a palatului regal intra in etapa a treia
(13 iunie 1931-15 martie 1932), ce sta sub semnul directivelor date
de generalul Constantin Ilasievici, maresalul Palatului, ca
lucrarile sa fie incredintate unor firme recunoscute. In acest
sens, Gh. Ionescu-Sisesti si Constantin Argetoianu, ministri ai
Agriculturii si Finantelor in guvernul Iorga, au semnat un decret
la 13 iunie 1931, cu urmatoarea motivatie: "Palatul Regal este o
constructie de arta. (...) Lucrarile urmeaza sa fie date spre
executare specialistilor si artistilor recunoscuti in tara sau
strainatate".
Sub semnul acestor sugestii
guvernamentale si regale incepe a patra etapa, decisiva, in
constructia palatului regal (15 martie 1932 - 28 ianuarie 1937),
când - sub impulsul regelui Carol al II-lea si beneficiind de o
finantare masiva din partea statului (430 milioane lei) - lucrarile
sunt finalizate in mare parte, la 18 aprilie 1936 facându-se
receptia generala a intregii constructii.
La 15 martie 1932, regele Carol
al II-lea l-a insarcinat pe arhitectul Arthur H. Lorentz, vechi
prieten din timpul exilului parizian al suveranului, sa coordoneze
lucrarile palatului regal si sa le termine in cel mai scurt timp.
Suveranul apelase la Arthur Lorentz datorita prieteniei si
fidelitatii pe care acesta le aratase lui Carol si Elenei Lupescu
in anii 1925-1930, dar si lui ii va incredinta, in aprilie 1932,
planurile de reconstructie a noului castel Foisor de la Sinaia, pe
amplasamentul vechiului Foisor (construit de arhitectul Karel
Liman, la solicitarea regelui Carol I) distrus de un incendiu la 14
aprilie 1932. Castelul Foisor va fi reconstruit, din temelii, intre
anii 1932-1933, de catre antreprizele inginerului Emil Prager si a
arhitectului Ion Ernest. In momentul preluarii lucrarilor de catre
Arthur Lorentz constructia de zidarie era in mare parte terminata
si invelita cu tabla, iar lucrarile de piatra ale fatadei erau in
curs de executie. In aceasta etapa antrepriza Emil Prager a
executat lucrari de constructie in interiorul Corpului Central,
lucrari de pavaje si constructia la rosu a aripei Kretzulescu, a
carei fatada a fost placata tot cu piatra.
Acum s-au facut toate
amenajarile si decoratiile interioare ale palatului regal, cu
participarea a 41 de firme si a 25 de pictori, sculptori si
decoratori, rezultatul constituindu-se cu adevarat intr-o opera de
arta, asa cum dorise regele Carol al II-lea. Cu decoratia
interioara generala si realizarea mobilierului palatului a fost
insarcinata Maison "Maple et Co." din Paris. Lucrarile de feronerie
(ferestre metalice, portaluri, usi, rampe de scari, marchize) au
fost executate de firmele Haug et Co., Schwartz, Fichet, Hautmont
din Paris, Repal din Leipzig, Brandt & Stahlfenster, Peter Feld
etc. S-au facut si lucrari in bronz cizelat de catre atelierele
V.V. Rascanu, F. Rocca si Armando Ricordini. Mai scumpa a fost
lacatuseria artistica, incredintata firmei Fontaine din Paris.
Sculptorul italian Gemme Santalena a executat lucrarile de marmura
(galbena si neagra din Belgia si de la Ruschita) din Sala de
Argintarie, Capela si Garderoba. Faianta si gresia din Curtea de
onoare au fost montate de atelierul Salzberger & Gronen, in
timp ce firmele Ottone & Marchetti si Barta & Stözbach s-au
ocupat cu vopsitoria in ulei si zugravelile
decorative.
Tâmplaria (galerii, dulapuri,
birouri, scaune din brad, molift si stejar) si parchetul (din
stejar, nuc si pluta) au fost executate si montate de atelierele
Laurentiu Lengyel, Alexandru Steiade, Lomas, Iautze, Lobel &
Lindemann, P. Krause, G. Georgescu si Societatea "Industria
Lemnului". Candelabrele din bronz aurit si lustrele au fost
furnizate de Maison "Bagues" din Paris, geamurile de cristal pentru
intreg palatul fiind oferite de societatile O.V.O.C. si N.I.C.O.
S-au executat si lucrari de tapiterie (pentru fotolii, canapele si
banchete, fiind imbracate in piele de caprioara si casetele de
argintarie) de catre atelierele G. Ionescu si Iosef Tupy &
Thum. Un artist din Brasov, Einschenk, a reconditionat orga reginei
Elisabeta, care a fost mutata in sala de orchestra amenajata de P.
Krause.
Lucrarile de instalatii
electrice au fost incredintate firmelor Siemens-Schukert,
Electro-National, G. Sanatescu si Societatea de Gaz si
Electricitate, aparatele fiind furnizate de societatea Dura S.A.
Societatea de Telefoane a montat instalatia telefonica in palat, in
timp ce firma Scherer a instalat doua aparate cinematografice si un
ecran de proiectie intr-o sala special amenajata, regele Carol al
II-lea fiind un mare cinefil, dupa cum se observa si din Jurnalul
sau. Palatul a fost dotat si cu ascensoare, furnizate si montate de
firmele Stigler si Porn. Bucataria a fost utilata cu instalatii
moderne, asigurate de R. Gaiser, frigoriferele electrice purtând
marca Brown & Boveri.
Palatul se remarca insa prin
lucrarile de decoratie interioara, pictura si sculptura, realizate
de artisti renumiti: Jean Dupas, Arthur Verona, Henri Catargi,
Iosif Iser, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Rudolf
Schweitzer-Cumpana, Francisc Sirato, Dumitru Ghiata, Gheorghe
Petrascu, Dumitru Stoica, Cecilia Cutescu-Storck, Cornel Medrea,
Ion Jalea, Constantin Baraschi, Dimitrie Stiubey, Marius Bunescu,
Stefan Popescu si altii.
Construit in forma de U, palatul
regal se desfasoara in jurul unei Curti de Onoare, având doua
intrari principale, ambele dispuse pe aripa centrala si care conduc
in doua mari holuri, precedate fiecare de catre un vestibul. Holul
din stânga, de forma octogonala, a fost conceput in stil
neobizantin si conduce spre Scara invitatilor, construita din
marmura galbena de Sienna, care merge pâna la etajul al III-lea
deservind apartamentele regale. Holul din dreapta, oficial, este de
forma patrata si deserveste scara de onoare, numita Scara
Voievozilor - care conduce la Sala Tronului - si Sala de mâncare,
incadrata intre cele doua holuri de la parte. Peretii din hol erau
decorati in epoca cu câteva tablouri: Cetatea Alba si Castelul
Foisor, picturi in ulei de Francisc sirato, Portretul regelui Carol
I de A. Schwartz si Coasta de Argint de Nicolae
Tonitza.
Sala de mâncare, conceputa in
stil englezesc Adams, avea plafonul impartit in douazecisicinci de
cupolete, tratate in chip de chesoane, care servesc si ca
reflectoare pentru luminarea salii. Pardoselile au fost realizate
din marmura franceza si belgiana, semineurile din marmura de
Ruschita iar usile din bronz turnat si din acajou masiv.
Mobilierul, azi disparut, era din lemn de nuc, iar scaunele
imbracate partial cu piele albastra. Sala era decorata cu tablouri
de Rudolf Schweitzer-Cumpana (Roadele pamântului si Vânatul) si
Iosif Iser (Pierrot si Colombina, peisaje de padure si de deal)
comunica cu un elegant bar-fumoar ai carui pereti erau lambrisati
cu lemn african "peroba". Barul avea un semineu, deasupra caruia
erau expuse doua tablouri ale lui D. Stiubey (reprezentând o lupta
navala in timpul vechilor moldoveni si o lupta navala
moderna).
Scara Voievozilor, care incepe
din holul oficial, a fost construita din marmura de Carrara a
scarii de onoare a vechiului palat si are o cupola decorata cu o
pictura alegorica de Arthur Verona, reprezentând "Unirea tuturor
românilor". Pe friza sunt expuse medalioane sculptate in basorelief
de Cornel Medrea, reprezentându-i pe voievozii si regii României.
Teatrul particular al regelui Carol al II-lea - situat la etajul I
al aripii din dreapta palatului, cu o capacitate de 120 de locuri -
are peretii si usile placate cu lemn de lamâi. Vestibulul teatrului
avea peretii decorati cu o friza realizata de pictorul Enea
reprezentând artele: Literatura, Muzica, Arta Dramatica si
Coregrafia, Pictura si Sculptura, Arhitectura. Coridorul ce lega
vestibulul de teatru avea peretii decorati cu picturi murale ale
lui Dimitrie Stiubey reprezentând Arta Dramatica si Arta Populara.
Plafonul Teatrului a fost lucrat in stuc si cuprinde o mare pictura
pe oglinda si pe sticla, opera a pictorului francez Max Ingrand.
Loja regala avea fotolii din lemn de acajou iar pe peretii
capitonati cu rips de matase erau expuse doua tablouri ale lui
Gheorghe Petrascu si doua ale lui Stefan Popescu.
Incaperea cea mai reprezentativa
a palatului era Sala Tronului, care ocupa intreg etajul I al aripii
centrale. In stânga Salii Tronului era salonul particular al
regelui, Salonul Verde, al carui plafon era impodobit cu o pictura
a lui D. Stoica, reprezentând "Restauratia" de la 8 iunie 1930. In
Sala Tronului usile sunt incadrate de patru coloane monolitice din
marmura de Ruschita, inalte de 5 m. Deasupra usilor laterale, in
dreapta si stânga, troneaza portretele regilor Carol I si Ferdinand
I, realizate de pictorul Aurel Bordenache. In Sala Tronului
pictorul Marius Bunescu a reprezentat cele trei fluvii de hotar ale
tarii: Nistrul, Tisa si Dunarea. Tronul regal - un baldachin compus
dintr-o cupola ridicata pe patru coloane aurite, cu capiteluri de
vulturi - este asezat intr-o absida semicirculara, ridicata cu doua
trepte deasupra salii. Plafonul Salii Tronului este impododobit cu
o fresca reprezentând "Artele", opera a Ceciliei Cutescu-Storck. O
alta sala cu decoratie pictata este Sala Argintariilor, care avea
peretii imbracati cu acajou mat ceruit si cu oglinzi, iar pe plafon
pictura "Zodiacul", realizata de artistul francez Jean
Dupas.
Dupa toate aceste amenajari
interioare, la 1 ianuarie 1935, orele 10 dimineata, s-a inaugurat -
in prezenta regelui Carol al II-lea, a reginei Maria, a membrilor
guvernului si a altor oficialitati - noua Sala a Tronului.
Lucrarile au continuat insa pâna la abdicarea regelui, in
septembrie 1940, in aceasta ultima etapa fiind construite
dependintele din Splaiul Independentei (grajduri, ateliere,
pivnite, locuinte pentru personal si soproane pentru lemne) dupa
planurile arhitectului Arthur Lorentz, executia lucrarii
revenindu-i tot lui Emil Prager, sub supravegherea lui Nicolae
Nenciulescu. Tot acum este construita si aripa dinspre Ateneu a
palatului regal, numita "Splendid", ale carei proiecte au fost
realizate de arhitectii Cicero Gorciu, Statie Ciortan si Nicolae
Nenciulescu. Lucrarile au fost executate in doua transe de firmele
inginerilor Emil Prager, Tiberiu Eremie, Ioanovici si Ignat, sub
supravegherea inginerilor T. Dinescu si Gh.
Constantinescu.
In anii 1939-1940 s-au facut
amenajarile definitive la aripa Kretzulescu a palatului regal. In
timp ce la parter a fost amenajata o piscina, la etajul I au fost
restaurate apartamentele regale din vechiul palat, care au servit
reginei Elisabeta si regilor Carol I si Ferdinand I. Ele au o mare
insemnatate artistica atât prin decoratia din lemn sculptat a
lambriurilor, cât si prin finetea sculpturii in lemn a
mobilierului. Lucrarea de restaurare a acestor piese a fost
incredintata atelierului lui Laurentiu Lengyel, care a reamenajat:
Biblioteca, Biroul regelui Carol I, Biroul regelui Ferdinand, Sala
de suvenire, Dormitorul regelui Carol, Salonul oval, Biblioteca
reginei Elisabeta si Salonul de pictura.
Din volumul in
pregatire la Editura Oscar Print