IASII LUI CRETU/ Cum si ce mancau clasicii nostri
Autor:
Cretu Bogdan
16.02.2010
Cu vreo doi ani in urma, la Editura Timpul din Iasi a aparut o
noua editie din celebra culegere culinara compilata de M.
Kogalniceanu si C. Negruzzi in 1841, "200 de retete cercate de
bucatarie româneasca si alte trebi gospodaresti". Sunt un
degustator al unor astfel de lucrari, de la cele din secolul al
XVII-lea, la "Gastronomicele" lui Pastorel si la celebra
carte a Sandei Marin.
Bucoavna celor doi pasoptisti cu greu mai poate
fi utilizata astazi ca ghid in bucatarie, interesându-l mai curând
pe filologul cu gust pentru limba neaosa, inca neasezata in prima
parte a veacului al XIX-lea, decât pe gospodinele deschise, spre
incântarea rasfatatilor consorti, experimentelor (in bucatarie). In
al doilea rând, pentru ca nu avem de-a face cu o reeditare
oarecare, ci cu una care isi propune sa imbine fericit gustul
pentru trufandale gastronomice cu cel pentru poezia inspirata din
arta culinara. Sa le iau pe rând.
Desigur, cei doi autori
intelegeau foarte bine ca rafinamentul festinelor merge mâna in
mâna cu un ridicat etalon de civilizatie, iar inedita lor
preocupare nu este straina de programul revistei "Dacia literara",
care incerca sa forteze o dezvoltare a literaturii autohtone prin
mijloace care tineau de realitatile si posibilitatile locului.
Cine
consulta "scara" volumului, s-ar putea sa nu fie tocmai dumirit in
privinta unor feluri tare plastic denumite pe atunci; imaginati-va
ca ati descoperi in meniul unui restaurant bucate precum "uger de
vaca" (da, se pare ca stramosii nostri il consumau ca pe o
delicatesa), "brânza zburata", "lapte zburat", "babe oparite tare
bune", mai ceva - "babe fara lapte", iar ca desert "zalatina de
toporasi" ori "rahatlocum", totul asezonat din belsug cu "visinap".
Dincolo de concluzia evidenta ca inainte arta culinara cerea mult
mai multa pricepere si rabdare, masa nereprezentând un moment
grabit, apt sa adoarma o cerinta fiziologica, ci fiind vazuta ca
unul dintre mijloacele de a te respecta pe tine si pe ceilalti,
retetele propriu-zise indeamna in macar aceeasi masura la bulimie
stilistica pe cât stârnesc apetitul. Aleg, la intâmplare, un
exemplu mai concis (Supa cu galuscele de raci): "Sa ferbi
grasime de rarunchi puhav, pui un ou, putin posmag, putin petrinjel
verde hacuiti maruntel, sare si piperi, codite de raci, hacuite
maruntel, si faina cât poate tine in trei degete. Frecând toate la
un loc, le faci galuscele si le ferbi in supa". Precizând ca
expresivitatea era a limbii, mai putin a autorilor, ca ea este un
efect al distantarii noastre temporale, sa trec si la cei care au
trudit alcatuind editia, inainte de a irosi spatiul
acordat.
Mai intâi sa citez din
frontispiciul volumului: "Selectii lirice, oenologice, gastronomice
de Lucian Vasiliu. Prefata de Liviu Papuc. Glosar si Postfata de
Bogdan Ulmu". Sa mai adaug grafica si vignietele cât se poate de
potrivite, datorate lui Florin Buciuleac. Ideea este intru totul
fericita, caci a pune fata in fata retetele pasoptistilor cu
versuri, pe teme inrudite, din Eminescu, Bacovia, Ion Barbu,
Arghezi, Emil Brumaru, Leonid Dimov, Cezar Ivanescu, M. Ursachi,
Matei Visniec si atâtia altii sporeste placerea lecturii si
intareste convingerea ca poezia, cu toata "puritatea" ei, nu este
straina de mai empiricele preocupari lumesti. Initiativa lui Lucian
Vasiliu este, prin urmare, demna de toata lauda. Liviu Papuc se
achita de sarcina prefatarii cartii scotând la lumina din presa
secolului al IX-lea nestiute articole, care rezoneaza perfect cu
materia cartii. In fine, Bogdan Ulmu, fin cunoscator al domeniului,
alcatuieste un glosar, astfel incât (atentie, gospodine!), "in
fine, se va putea gati dupa acest volum", indicându-ne, intr-un
documentat si zglobiu studiu, "Cum si ce mâncau clasicii
nostri". Retin, in semn de neretinuta adeziune, o inspirata
apoftegma a sa, exilata nemeritat intr-o nota de subsol: "Cartile
mari de bucate - paradoxal - nu se adreseaza gospodinelor, ci
eruditilor…"
Exemplul cel mai potrivit este
chiar volumul succint comentat in acest colt de pagina, care
reprezinta, dupa mine, cea mai frumoasa editie din culegerea lui
Kogalniceanu si a lui Negruzzi. Bon apetit!
BOGDAN CRETU (nascut la 21
ianuarie 1978, in judetul Constanta) este lector la Catedra de
Literatura Romana din cadrul Facultatii de Litere, Universitatea
"Al.I. Cuza" din Iasi. Doctor in filologie, cu distinctia magna
cum laudae, din iulie 2006. Volume publicate: Arpegii
critice. Explorari in critica si eseistica actuale (Premiul
pentru debut al Uniunii Scriitorilor din Romania; Premiul pentru
debut al revistei "Convorbiri literare"); Matei Visniec - un
optzecist atipic (Premiul pentru debut al "Ziarului de Iasi",
nominalizat la Premiul pentru debut al revistei "Romania
literara"), Lecturi actuale. Pagini despre literatura romana
contemporana (Premiul pentru critica al revistei "Ateneu"),
Utopia negativa in literatura romana. Cronicar literar,
eseist; a publicat in jur de 500 de articole in diferite reviste
culturale. Semneaza prefete la numeroase volume, antologii etc.
Redactor al revistei "Paradigma". Membru al Uniunii Scriitorilor
din Romania si al Asociatiei pentru Literatura Generala si
Comparata. Din 2006, semneaza o rubrica saptamanala in "Ziarul de
Iasi". Colaborator la emisiunea "Convorbiri literare" a Radio Iasi,
din 2006.