EVENIMENT/ Se intampla in Romania, in anul 200 dupa Chopin
Autor:
Parau Oltea Serban
16.02.2010
Muzica lui Frederic Chopin exercită o atracţie
intensa asupra publicului şi a tinerilor pianişti de azi, asa cum a
facut-o de la primele ei acorduri.Anul acesta se implinesc 200 de
ani de la naşterea marelui compozitor şi pianist polonez şi,
printre multiplele evenimente ce se sprijină pe această aniversare,
Centrul de Excelenţă al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti
organizeaza, pe 27 si 28 februarie, Festivalul Internaţional Chopin
200.
Chopin este aniversat peste tot.
Dacă Bayreuth pentru Wagner sau Salzburg pentru Mozart contribuie
la menţinerea cultului unei creaţii duse la nivelul perfecţiunii
interpretării, recurgând pentru fiecare festival la muzicieni deja
recunoscuţi şi confirmaţi pe plan mondial, Concursul Chopin de la
Varşovia (iniţiat in 1927), şi-a asumat sarcina de a susţine
prestigiul creaţiei lui Chopin, asociindu-i ideea de a descoperi
noi talente intr-o competiţie internaţională si devenind un
veritabil concurs olimpic in domeniul pianului.
Chopin pentru
bucureşteni
Ce putem vedea noi in Bucureşti
chiar in zilele in care se implinesc 200 de ani de la naşterea lui
Chopin? Două sunt momentele dedicate publicului larg in Festivalul
Chopin 200. Primul este concertul din seara de 27 februarie, in
Sala "George Enescu" a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti,
concert care poartă titlul Parafraze contemporane după Chopin,
pentru 3 piane, lucrările fiindinterpretate in primă audiţie
absolută chiar de către compozitori. Titlurile acestora sunt cât se
poate de diverse: Shopping Chopin de Dan Dediu, Omagiu
lui Chopin de Adrian-Leonard Mociulschi, Lumea de ieri
- parafrază de concert pentru 3 piane pe tema Valsului
op. 18 de Chopin de Andrei Tănăsescu, Nocturniana
- fantezie pentru 3 piane după Nocturna op. 27 nr. 2 in Re bemol
major de Chopin de Livia Teodorescu-Ciocănea. Vor mai putea fi
ascultaţi pianiştii Alina Balaban, Eliodora Falan, Mihai Măniceanu,
Stanca Maria Manoleanu, Verona Maier, Valentina Sandu-Dediu,
soprana Alina Bottez şi violonistul Gabriel Croitoru, acompaniaţi
de Carmen Manea.
Al doilea act se va petrece
duminică, 28 februarie, la Ateneul Român, unde este programat un
concert de concerte, avându-i ca solişti pe Viniciu Moroianu
inConcertul nr. 1 in mi minor pentru pian şi orchestră, op.
11 şi pe Matei Varga in Concertul nr. 2 in fa minor pentru
pian şi orchestră, op. 21. Acompaniamentul este semnat de
Orchestra "Universitaria", dirijată de Alexandru
Ganea.
Chopin pentru
cunoscători
Pentru profesionişti şi
initiati, Festivalul Chopin 200 are in program şi alte momente: un
masterclass de interpretare pianistică susţinut de prof. dr. Alicja
Paleta-Bugaj, de la Universitatea de Muzică "Fryderyk Chopin" din
Varşovia, şi Simpozionul Internaţional de Muzicologie «Chopin»,
coordonat de prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu.
De ce ne place Chopin in
2010
Poate unii dintre cei care
citesc aceste rânduri se intreabă cine mai are timp de romantism in
2010, de ce ne mai place Chopin in secolul XXI? Pentru că acea
latură atrasă de lumea visătoare şi magică a muzicii sale nu
dispare niciodată, chiar dacă pare uneori mai ştearsă, in mersul
grăbit care ne domină existenţa.
Apreciem acum extraordinarul
ecou pentru posteritate al lui Chopin prin prisma unei triple
revendicări: alegerea pianului in raport cu colectivitatea
orchestrală, alegerea formelor miciin locul operei sau a simfoniei,
alegerea, in sfârşit, a unui cerc restrâns de admiratori fideli.
Timpul a spart acest cadru limitat voluntar, răspândirea din ce in
ce mai mare a operei sale fiind aproape continuă. Nu a existat nici
o perioadă de traversare a deşertului, nu au existat căderi ale
acestei admiraţii exagerate. Ceea ce frapează astăzi, atunci când
examinăm fenomenul Chopin in lume, eliberat de un anumit context
morbid care a trecut in plan secund, este vitalitatea sa
extremă.
Polonia a făcut din Chopin un
erou naţional. Pe de altă parte, el rămâne, prin creaţiile sale, un
fel de test, atât pentru tinerii virtuozi aflaţi la inceputul
carierei şi dorind să ajungă pe scena internaţională, cât şi pentru
gloriile confirmate ale claviaturii, care au transmis flacăra de la
o generaţie la alta.
De la Liszt la Anton Rubinstein
şi Paderewski, de la Cortot la Horowitz sau Lipatti, Chopin nu a
incetat niciodată să fie slujit, intr-adevăr, de mari interpreţi.
El rămâne incă, in intreaga lume, unul dintre compozitorii aflaţi
cel mai frecvent in repertoriile de concert. Şi, bineinţeles, unul
dintre cei mai imortalizaţi pe disc. In catalogul celor mai mari
inregistrări istorice, un ansamblu de integrale monumentale permite
nu numai o comparaţie la cel mai inalt nivel a unor interpretări
remarcabile, deseori opuse (Claudio Arrau sau Horowitz), dar si
certifică apariţia diversităţii interpretative ce decurge din
enorma forţă de reinnoire a acestei creaţii.
Chopin este primul compozitor de
o asemenea anvergură care s-a dedicat in exclusivitate pianului,
revelând - in primul rând virtuozilor vremii sale - o tehnică in
stare sa păcăleasca uzanţele epocii, o interpretare mai degrabă
"suplă" decât "in forţă", totul concurând pentru completa stăpânire
a claviaturii şi a instrumentului.
Puteţi asculta mult Chopin la
Bucureşti in această perioadă, pentru inceput in Festivalul Chopin
200.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12
martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente
redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a
condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste
2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme
muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase
emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor
privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari
muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a
Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii
Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai
multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului
Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si
Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si
Muzicologilor din Romania in 2006.