EVENIMENT/ Se intampla in Romania, in anul 200 dupa Chopin

Autor: Parau Oltea Serban 16.02.2010
Muzica lui Frederic Chopin exercită o atracţie intensa asupra publicului şi a tinerilor pianişti de azi, asa cum a facut-o de la primele ei acorduri.Anul acesta se implinesc 200 de ani de la naşterea marelui compozitor şi pianist polonez şi, printre multiplele evenimente ce se sprijină pe această aniversare, Centrul de Excelenţă al Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti organizeaza, pe 27 si 28 februarie, Festivalul Internaţional Chopin 200.

Chopin este aniversat peste tot. Dacă Bayreuth pentru Wagner sau Salzburg pentru Mozart contribuie la menţinerea cultului unei creaţii duse la nivelul perfecţiunii interpretării, recurgând pentru fiecare festival la muzicieni deja recunoscuţi şi confirmaţi pe plan mondial, Concursul Chopin de la Varşovia (iniţiat in 1927), şi-a asumat sarcina de a susţine prestigiul creaţiei lui Chopin, asociindu-i ideea de a descoperi noi talente intr-o competiţie internaţională si devenind un veritabil concurs olimpic in domeniul pianului.
Chopin pentru bucureşteni
Ce putem vedea noi in Bucureşti chiar in zilele in care se implinesc 200 de ani de la naşterea lui Chopin? Două sunt momentele dedicate publicului larg in Festivalul Chopin 200. Primul este concertul din seara de 27 februarie, in Sala "George Enescu" a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, concert care poartă titlul Parafraze contemporane după Chopin, pentru 3 piane, lucrările fiindinterpretate in primă audiţie absolută chiar de către compozitori. Titlurile acestora sunt cât se poate de diverse: Shopping Chopin de Dan Dediu, Omagiu lui Chopin de Adrian-Leonard Mociulschi, Lumea de ieri - parafrază de concert pentru 3 piane pe tema Valsului op. 18 de Chopin de Andrei Tănăsescu, Nocturniana - fantezie pentru 3 piane după Nocturna op. 27 nr. 2 in Re bemol major de Chopin de Livia Teodorescu-Ciocănea. Vor mai putea fi ascultaţi pianiştii Alina Balaban, Eliodora Falan, Mihai Măniceanu, Stanca Maria Manoleanu, Verona Maier, Valentina Sandu-Dediu, soprana Alina Bottez şi violonistul Gabriel Croitoru, acompaniaţi de Carmen Manea.
Al doilea act se va petrece duminică, 28 februarie, la Ateneul Român, unde este programat un concert de concerte, avându-i ca solişti pe Viniciu Moroianu inConcertul nr. 1 in mi minor pentru pian şi orchestră, op. 11 şi pe Matei Varga in Concertul nr. 2 in fa minor pentru pian şi orchestră, op. 21. Acompaniamentul este semnat de Orchestra "Universitaria", dirijată de Alexandru Ganea.
Chopin pentru cunoscători
Pentru profesionişti şi initiati, Festivalul Chopin 200 are in program şi alte momente: un masterclass de interpretare pianistică susţinut de prof. dr. Alicja Paleta-Bugaj, de la Universitatea de Muzică "Fryderyk Chopin" din Varşovia, şi Simpozionul Internaţional de Muzicologie «Chopin», coordonat de prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu.
De ce ne place Chopin in 2010
Poate unii dintre cei care citesc aceste rânduri se intreabă cine mai are timp de romantism in 2010, de ce ne mai place Chopin in secolul XXI? Pentru că acea latură atrasă de lumea visătoare şi magică a muzicii sale nu dispare niciodată, chiar dacă pare uneori mai ştearsă, in mersul grăbit care ne domină existenţa.
Apreciem acum extraordinarul ecou pentru posteritate al lui Chopin prin prisma unei triple revendicări: alegerea pianului in raport cu colectivitatea orchestrală, alegerea formelor miciin locul operei sau a simfoniei, alegerea, in sfârşit, a unui cerc restrâns de admiratori fideli. Timpul a spart acest cadru limitat voluntar, răspândirea din ce in ce mai mare a operei sale fiind aproape continuă. Nu a existat nici o perioadă de traversare a deşertului, nu au existat căderi ale acestei admiraţii exagerate. Ceea ce frapează astăzi, atunci când examinăm fenomenul Chopin in lume, eliberat de un anumit context morbid care a trecut in plan secund, este vitalitatea sa extremă.
Polonia a făcut din Chopin un erou naţional. Pe de altă parte, el rămâne, prin creaţiile sale, un fel de test, atât pentru tinerii virtuozi aflaţi la inceputul carierei şi dorind să ajungă pe scena internaţională, cât şi pentru gloriile confirmate ale claviaturii, care au transmis flacăra de la o generaţie la alta.
De la Liszt la Anton Rubinstein şi Paderewski, de la Cortot la Horowitz sau Lipatti, Chopin nu a incetat niciodată să fie slujit, intr-adevăr, de mari interpreţi. El rămâne incă, in intreaga lume, unul dintre compozitorii aflaţi cel mai frecvent in repertoriile de concert. Şi, bineinţeles, unul dintre cei mai imortalizaţi pe disc. In catalogul celor mai mari inregistrări istorice, un ansamblu de integrale monumentale permite nu numai o comparaţie la cel mai inalt nivel a unor interpretări remarcabile, deseori opuse (Claudio Arrau sau Horowitz), dar si certifică apariţia diversităţii interpretative ce decurge din enorma forţă de reinnoire a acestei creaţii.
Chopin este primul compozitor de o asemenea anvergură care s-a dedicat in exclusivitate pianului, revelând - in primul rând virtuozilor vremii sale - o tehnică in stare sa păcăleasca uzanţele epocii, o interpretare mai degrabă "suplă" decât "in forţă", totul concurând pentru completa stăpânire a claviaturii şi a instrumentului.
Puteţi asculta mult Chopin la Bucureşti in această perioadă, pentru inceput in Festivalul Chopin 200.

OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.