Doi antreprenori din Satu Mare fac 100 de milioane de euro anual din vanzarea de piese de schimb pentru automobile

Autor: Alexandru Anghel 16.02.2010

Autonet Satu Mare, cel mai mare importator de componente auto din Romania, detinut de Zoltan Kondor si Mihaly Lieb, si-a bugetat o crestere de 10% a vanzarilor in acest an, fata de nivelul de 102 milioane de euro raportat in 2009.

Compania, fondata in 1996 in Satu Mare, are 27 de depozite la nivel national, dintre care patru in Bucuresti, iar in acest an planuieste inaugurarea de noi unitati.

"In 2009 cresterea s-a oprit. Ne-am mentinut si cred ca si ceilalti jucatori importanti au facut la fel, la nivelul din 2008. Efectul situatiei de anul trecut a fost faptul ca pretul a coborat, cumparatorul final s-a reorientat catre segmentul mediu, iar segmentul premium a coborat", a declarat Zsolt Andrasy, directorul general al Autonet.

Autonet deruleaza operatiuni de import si distributie de piese auto si in Ungaria, iar aportul vanzarilor din piata vecina a fost de aproximativ 8 milioane de euro din totalul de 104 milioane de euro din 2008.

Potrivit cresterii planificate pentru anul in curs, afacerile Autonet ar putea urca la 112 milioane de euro. In 2009 compania nu a operat restructurari, numarul total al angajatilor ramanand la peste 700 de persoane, si a derulat un program de eficientizare a costurilor prin contractele de servicii pentru telefonie, carburant sau chirii.

Directorul Autonet a explicat ca in cursul anului trecut cheltuielile de intretinere realizate de consumatorul roman au inghetat, majoritatea oamenilor preferand sa reduca numarul de kilometri parcursi. Totodata, bugetul a fost orientat catre componente mai ieftine, cu aceeasi functionalitate.

Multe masini garate inseamna mai putine piese vandute

Potrivit estimarilor Autonet, piata de profil s-a contractat in cursul anului trecut cu circa 10%, companiile care au avut cel mai mult de suferit fiind cele de dimensiune mica.

Consumul specific de componente auto a batut pasul pe loc si din cauza faptului ca mii de automobile au fost recuperate de firmele de leasing, ajungand in parcari spre a fi revandute, precum si din cauza contractiei pietei transporturilor, un consumator important intr-o piata de sute de milioane de euro.

"In situatia firmelor de leasing reviziile nu au mai fost realizate. In unele cazuri s-au demontat chiar piese. Transportatorii care au garat jumatate din flote, in acelasi fel, si-au permis sa demonteze de pe unele vehicule pentru a monta pe cele functionale", a spus Andrasy.

Situatia a fost caracteristica primei parti a anului 2009, cand transportatorii locali au avut o cadere mare a businessului, iar cheltuielile consumatorilor individuali s-au redus in functie de buget si de previziunile personale cu privire la veniturile viitoare.

Piata transporturilor auto de marfuri s-a contractat cu circa 30%, la 1,9-2 mld. euro in 2009, potrivit Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri.

"Bucurestiul trebuie tratat insa separat, pentru ca in tara situatia a fost mai grava. Daca consideram, de exemplu, un oras precum Zalaul, daca se inchid doua fabrici jumatate de oras intra in somaj", a explicat reprezentantul Autonet.

Cine joaca pe o piata de 1 mld. euro?

Potrivit estimarilor Autonet piata locala de componente auto aftermarket se ridica la 500 de milioane de euro, excluzand valoarea anvelopelor, acumulatorilor auto, a lubrifiantilor si a pieselor auto originale.

"Daca adunam si piesele auto originale care se vand in piata, cred ca valoarea este dubla. Vorbim in acest caz de piese ale producatorilor internationali si de piesele de origine (piese auto cu denumirea marcii auto - n. red.), o piata de un miliard de euro", a spus Andrasy.

Vanzarile de componente auto (filtre, rulmenti, kituri de distributie etc.) sunt impartite in doua categorii. Cele care sunt comercializate sub denumirea producatorului marcii auto respective, in acest caz fiind vorba de filtre auto cu denumirea Renault, VW etc., sunt piesele auto de origine, in timp ce piesele auto aftermarket includ aceleasi piese comercializate insa sub numele producatorului (Man, K&N, Hengst).

Cei mai mari importatori si distribuitori de piese auto din Romania sunt Autonet, Autototal, Augsburg, Meteor si Elit, iar vanzarile acestora sunt orientate in principal catre service-uri independente si magazinele de piese auto.

"Suntem constienti ca businessul nostru exista cat timp avem cui sa vindem si cat vor exista service-uri independente. Service-urile din Romania sunt printre cele mai bune pentru ca am pornit destul de tarziu la drum si au fost echipate de prima data cu cea mai noua tehnologie. Piata va creste si atunci cand service-urile de marca vor incepe sa repare si alte branduri", a declarat Andrasy.

Reprezentantul Autonet a apreciat ca in urmatorii ani service-urile de marca vor incerca sa repare si alte modele decat cele vandute de dealerul propriu, iar preturile componentelor si ale manoperei se vor apropia de cele ale service-urilor independente.

Potrivit datelor de la Registrul Comertului, compania Autonet Import este controlata de Zoltan Kondor, 45 de ani, cu o participatie de 70% din actiuni si de Mihaly Lieb, 44 de ani, cu 30%.