2009 a fost primul an in care ne intrebam „cu cat o sa scada afacerile”

Autor: Vlad Anastasiu 16.02.2010

Dan Mircescu, proprietarul importatorului de tigle metalice cu acoperire de piatra naturala Final Distribution, mizeaza in acest an pe o crestere in volum a pietei de profil cu pana la 20%, dar in acelasi timp spune ca din a doua jumatate a anului vor aparea falimentele pe piata invelitorilor.

"In 2010 mizam pe o crestere a pietei de profil, trend care va fi vizibil abia din a doua jumatate a anului. In primele sase luni piata va scadea, pe fondul crizei de constructii noi, dar apreciez ca o sa recupereze si o sa revina pe plus din a doua parte a anului, cand conditiile economice se vor mai imbunatati. O opinie personala pentru 2010 este ca piata va atinge un volum de 300.000 de metri patrati. De asemenea, conditiile din prima parte a anului ar putea cauza falimenul unor jucatori din piata", a apreciat Mircescu.

In 2009 piata de profil s-a ridicat la un volum de 250.000 mp si la o valoare de aproximativ 4 mil. euro, in timp ce piata acoperisurilor per ansamblu a inregistrat o scadere de pana la 40%. Segmentul de tigla cu acoperire de piatra reprezinta doar 3% din totalul pietei de acoperisuri, insa ponderea lui este in crestere in ultimii ani. Tiglele metalice cu acoperire de piatra au preturi medii cuprinse intre 25 si 30 euro/mp in functie de profil, aproape dublu fata de tiglele metalice obisnuite.

Final Distribution a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 4,2 mil. euro, in scadere cu 25% fata de 2008. Profitul companiei a scazut, de asemenea, anul trecut, la 300.000 de euro, dupa ce in 2008 compania a raportat un profit de peste 500.000 de euro. "In ultimii zece ani ne-am obisnuit numai cu cresteri, iar 2009 a fost primul an in care toata lumea si-a pus intrebarea «cu cat o sa scada afacerile». Pe parcurs insa fiecare companie s-a adaptat, iar 2009 pentru Final Distribution a fost un an bun, peste asteptari, daca tinem cont de previziunile de la inceputul anului", a adaugat Mircescu.

Mircescu spune ca in acest an a dublat bugetul de marketing, la 235.000 de euro, banii urmand sa fie folositi in campanii de branding si comunicare, pentru cresterea notorietatii produselor. "Vom viza toate canalele media, in special cele on-line. Chiar daca sunt mai ieftine, se adreseaza mai mult segmentului nostru de clienti", a continuat Mircescu, care spune ca firma pe care o detine are o cota de 85% din piata. Omul de afaceri nu a avansat insa nicio estimare de buget pentru 2010. "Sectorul constructiilor este afectat de sezonalitate, iar iarna din acest an a surprins pe multa lume. Abia dupa primul trimestru cred ca vom vedea reluarea activitatilor de constructii."