Proprietarul Top Brands despre „partea buna” a crizei: Am cumparat ieftin o fabrica de lactate

Autor: Mihaela Popescu 16.02.2010

TBD, cel mai mare distribuitor local al companiilor Philip Morris si Kraft Foods, cu afaceri de peste 300 mil. euro, a pus in stand by un proiect de investitii in Neamt pentru ca anul trecut criza de lichiditati din piata i-a dat ocazia achizitiei unei fabrici la un pret mic.

Cel mai important lucru pentru un distribuitor a fost anul trecut gestionarea lichiditatilor, pentru ca in lipsa finantarilor bancare micii comercianti au apelat la creditele de la furnizori, spune Wael El Ghadban, managerul general si proprietarul a 50% din Top Brands Distribution, al doilea mare jucator din sectorul distributiei FMCG (bunuri de larg consum).

Top Brands Distribution este detinuta de Wael El Ghadban si de alti doi investitori straini cu cetatenie elvetiana, actionari la firma Brightlane LLC (care detine 50% din capitalul companiei).

Compania sa, care anul trecut a avut afaceri estimate la 308 mil. euro, are de recuperat din piata circa doua milioane de euro in acest moment.

"Din 2009 incercam sa recuperam din piata aproape 2 milioane de euro. Partea buna este ca datoriile sunt garantate cu active imobiliare precum case sau depozite, dar pe noi ne intereseaza sa ne recuperam banii, nu sa preluam aceste active. In perioada aceasta mai importante sunt lichiditatile decat activele", spune El Ghadban.

Cei mai mari creditori ai comerciantilor sunt insa bancile, potrivit datelor din piata, iar El Ghadban atrage atentia ca executarile firmelor rau-platnice de catre banci ar putea reprezenta in 2010 un al doilea val al crizei, in conditiile in care nici consumul nu da semne de revenire. "Pana acum nu se vede niciun semnal de redresare a consumului,

s-a mentinut tendinta de declin si in primele saptamani din 2010. Am inregistrat scaderi mai mari in volume pe divizia de distributie a tigarilor, in mare parte din cauza cresterii contrabandei dupa majorarea de pret de la inceputul anului", precizeaza directorul TBD.

El a pregatit trei bugete pentru 2010, iar dupa cum stau lucrurile in acest moment, crede ca cel mai optimist scenariu va fi stagnarea volumelor de vanzari la nivelul din 2009. El Ghadban subliniaza ca in contextul actual din piata companiile au nevoie de stabilitate fiscala pentru a-si putea face planuri de business realiste.

"Zvonurile de crestere a taxelor nu fac bine companiilor, avem nevoie acum de stabilitate fiscala. Daca Guvernul nu are un plan de iesire din criza, macar sa lase companiile sa-si faca planuri".

Achizitie la pret "de criza"

Distribuitorul si-a lansat pe piata in 2009 propriul brand, Dar Lactate, in urma achizitiei unei fabrici din Giurgiu de la un om de afaceri palestinian.

Preluarea companiei Master House Grup a pus in stand by proiectul de constructie a unei fabrici in judetul Neamt, pe un teren achizitionat de actionarii companiei TBD in urma cu mai multi ani.

"Daca nu exista criza economica, in mod sigur ne-ar fi costat mai mult sa intram pe piata lactatelor cu propriul brand. Am intrat in actionariatul fabricii de lactate din Giurgiu prin preluarea datoriilor acestei companii", explica El Ghadban.

El a mai precizat ca in 2009 actionarii TBD nu au fost nevoiti sa aduca bani de acasa pentru investitiile realizate sau pentru a creste capitalul firmei, pentru ca au existat suficiente lichiditati din profitul reinvestit in companie de-a lungul timpului.

Constructia fabricii, realizata de compania Master House Grup, fusese finalizata in 2008 in urma unor investitii de 2,5 mil. euro din fonduri europene si credite bancare, iar intrarea TBD in actionariat s-a realizat in momentul pregatirii proiectului de lansare a produselor Dar Lactate pe piata.

La finele lui 2008, firma avea datorii totale de 7,5 mil. lei (circa 2 mil. euro), de peste 5 ori mai mari decat valoarea capitalurilor, si o cifra de afaceri de 0,2 mil. lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.

Mai vede oportunitati de achizitii?

"Sunt inca oportunitati de achizitii pentru cei care au lichiditati. In ceea ce ne priveste, planul pe termen mai lung este de a investi in proiecte greenfield pentru cresterea capacitatii de productie", precizeaza actionarul TBD.

Si alte companii mari specializate in distributia bunurilor de larg consum au facut pasul extinderii activitatilor prin intrarea pe productie, exemple fiind Macromex (care detine brandul Casa Gruia pe segmentul de carne congelata) sau Whiteland (cu sosurile Don Gustosso).