Romanii au platit 212 mil. euro pe televizoare anul trecut

Autor: Adrian Seceleanu 17.02.2010

LCD-urile si plasmele TV de ultima generatia cu preturi mai mici decat un smartphone au ridicat vanzarile din ultimul trimestru.



Romanii au cumparat in ultimele doua luni ale anului trecut televizoare de ultima generatie (LCD si cu plasma) in valoare de aproape 60 de milioane de euro, aproape cat in primele sase luni ale anului, pe fondul scaderii preturilor si al achizitiilor mai mari facute de sarbatori, potrivit unui raport al companiei de analiza GfK Romania.

In total, anul trecut in Romania s-au vandut televizoare de 212 mil. euro, din care 32,6 mil. euro au fost platiti pe televizoare cu tub catodic, de generatie veche, iar 179,8 mil. euro pe televizoare de ultima generatie, potrivit datelor GfK.

La nivelul intregului an 2009 romanii au cumparat o jumatate de milion de televizoare LCD, potrivit unei estimari a LG Romania, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata. In primele 10 luni ale anului trecut in Romania se vandusera 283.000 de televizoare cu tub catodic si 313.000 de tip LCD si cu plasma, potrivit datelor GfK.

"Comparativ cu decembrie 2008, vanzarile de TV/Audio au scazut cu 30%. Totusi, pentru aceste produse - televizoarele cu plasma si LCD, sistemele audio si home cinema si media playerele portabile - comparatia cu noiembrie 2009 arata ca valoarea vanzarilor aproape s-a dublat in decembrie 2009. In special, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD - principalul motor de pe piata - au fost sustinute de-a lungul anului prin promotii semnificative ale retailerilor si ale producatorilor, fiind, de asemenea, produsele cu scaderea de pret cea mai masiva in randul electronicelor", potrivit oficialilor GfK.

De altfel, un televizor compatibil cu transmisia TV in format de inalta definitie (HD) a operatorilor UPC sau Romtelecom a ajuns sa coste si mai putin de 1.000 de lei - devenind astfel mai ieftin decat un smartphone performant. Si televizoarele mai performante, cu o rezolutie mai ridicata a imaginii (de tipul Full HD) au ajuns sa coste si mai putin de 1.600 de lei, generand astfel vanzari mai mari in ciuda recesiunii care a determinat o restrangere a cheltuielilor consumatorilor.

Reprezentantii LG Romania, companie care sustine ca si-a majorat anul trecut cu 20% vanzarile de LCD-uri si plasme, sustine ca romanii au inceput sa inlocuiasca aparatele cu tub catodic (CRT) cu cele de noua generatie. "Am observat ca rata de inlocuire a televizoarelor CRT cu televizoare LCD si cu plasma a crescut spectaculos, iar vanzarile inregistrate pe aceste segmente dovedesc inclinatia consumatorilor catre tehnologii noi. In 2009, piata de televizoare LCD se ridica la jumatate de milion de unitati, dintre care 25% sunt televizoare LCD LG. La acestea putem adauga si cota de 30% pe monitoarele LCD LG cu tuner TV integrat", au precizat pentru ZF reprezentantii LG Romania. "Anul acesta, pretul mediu al unui televizor a ajuns la 1.900-2.000 de lei", au adaugat ei.

Potrivit unei estimari a companiei UPC, numarul doi pe cablu TV in Romania, la finele anului trecut mai putin de un milion de romani aveau televizoare de ultima generatie, compatibile cu emisiuni in format HD. Dintre acestia, mai putin de 100.000 aveau televizoare Full HD - fapt care arata ca piata locala are un potential important de vanzari pe acest segment. Repre zentantii Sony Romania declarau de altfel recent intr-un interviu pentru ZF ca vanzarile de TV-uri HD au crescut imediat ce UPC si Rom telecom au lansat televiziunea de inalta definitie.

La jumatatea anului trecut operatorii de servicii TV aveau aproape 6 milioane de clienti pentru cablu sau satelit TV. In Romania sunt 7,5 milioane de gospodarii.