Cum a reusit Leonardo sa se mentina la afaceri de 100 mil. euro in insolventa si cu un sfert dintre magazine inchise

Autor: Cristina Stoian 23.02.2010

La patru luni de la intrarea in insolventa, retailerul local de incaltaminte si marochinarie Leonardo trage linie si calculeaza efectele politicilor pe care a trebuit sa le aplice in ultima jumatate de an: businessul a ramas in jurul a 100 mil. euro, desi aproape 50 de magazine din Romania au fost inchise, dar compania a reusit sa reduca din costurile cu chiriile, cu spatiile de depozitare, dar si cu cele salariale.



"Cifra de afaceri a Leonardo pe 2009 este de aproximativ 100 de milioane de euro, in conditiile in care au fost inchise 47 de magazine la nivel local, de la 180 de unitati in 2008 la 133 la finalul lui 2009", a declarat pentru ZF Radu Lotrean, asociat coordonator la Casa de Insolventa Transilvania, responsabila cu reorganizarea judiciara a companiei.

Scaderea vanzarilor cu 36% in euro si cu 19% in lei fata de 2008 plaseaza compania din Oradea in linie cu majoritatea jucatorilor din retailul de fashion, care au anuntat diminuari ale businessului intre 30% si 50% anul trecut, dar o pozitioneaza mult mai bine decat alte companii nelovite de insolventa din domenii precum auto, constructii sau electro.

De exemplu, Altex, cel mai mare retailer de electronice, electrocasnice si IT&C, a incheiat anul 2009 cu afaceri in scadere cu aproape 50%, de la 344 mil. euro in 2008 la 180 mil. euro.

Rezultatele facute astazi publice de Leonardo sunt legate insa nu doar de politicile conturate impreuna cu administratorul judiciar incepand cu toamna anului trecut, cand creditorii au cerut insolventa companiei oradene pentru datorii de 100 de milioane de euro, ci tin de o restructurare facuta cu ajutorul companiei de consultanta in management Ensight Management Consulting.

Florin Panea, proprietarul retailerului de incaltaminte, a apelat la consultanti la inceputul lui 2009, cand piata dadea primele semnale de slabiciune din cauza contractiei consumului.

Dupa o politica agresiva de extindere pana si in orase cu cateva zeci de mii de locuitori, Leonardo a inceput sa simta acut pierderile generate de spatiile plasate in zone nerentabile si nu a mai putut compensa caderea cu rezultatele magazinelor cu trafic si vanzari constant ridicate.

In prima jumatate a lui 2009 Panea a decis inchiderea a peste 40 de magazine, ceea ce a insemnat disponibilizarea a peste 600 de angajati.

Deschid inca magazine in malluri

Intrarea in insolventa a prins compania cu 136 de magazine la nivel local si unul sechestrat, alte 64 de unitati in Ungaria si cinci in Republica Moldova si in Bulgaria.

"De atunci am mai inchis sapte magazine si am deschis alte trei, in AFI Palace Cotroceni pe 645 de metri patrati, in Slager Mall din Gheorgheni pe 550 de metri patrati si in Galeria Mall din Piatra-Neamt, pe 425 de metri patrati. Intre timp si magazinul sechestrat a fost reactivat. Pentru 2010 avem programate alte trei deschideri, in Sun Plaza Bucuresti (291 mp), in Atrium Center din Arad (410 mp) si in Gold Plaza din Baia Mare", spune Lotrean. Intre timp Florin Panea a renuntat si la mare parte din magazinele din afara tarii.

Pe langa inchiderile de magazine, masurile adoptate de conducerea Leonardo in ultimele patru luni au fost capabile sa reduca cheltuieli de circa 3,7 de milioane de euro anual.

"Inchiderea de magazine a insemnat o reducere de costuri cu 400.000 de lei lunar (95.000 de euro), renegocierea chiriilor a avut un impact de 700.000 de lei pe luna (175.000 de euro), iar reducerea spatiilor de depozitare de la 10.000 de metri patrati la 2.100 de metri patrati a dus la o reducere a costurilor cu pana la 170.000 de lei lunar (circa 40.500 de euro)", explica Lotrean.

Compania a renuntat la 54 de contracte de leasing

Si renuntarea la 54 de contracte de leasing a taiat peste 1,5 milioane de euro din cheltuielile Leonardo, potrivit datelor furnizate ZF de Casa de Insolventa Transilvania. Contractele de leasing erau semnate cu Raiffeisen Leasing sau EFG Leasing, potrivit aceleiasi surse. La solicitarea ZF, oficialii Raiffeisen Leasing nu au dorit sa comenteze pe marginea acestui subiect, invocand motive de confidentialitate.

Debutul iernii a oferit conducerii Leonardo motive de ingrijorare din cauza vremii calde care indeparta cumparatorii, in conditiile in care stocurile mari de marfa din magazii si de pe rafturile magazinelor trebuia vandute cat mai repede.

Panea a mai aplicat insa o strategie de criza - reducerile agresive de pana la 80%, cu pretul de a taia din marja de profit. In noiembrie, compania anunta disparitia problemelor de lichiditate datorita racirii vremii, dar mai ales datorita plasarii produselor comercializate in magazinele Leonardo pe segmentul medium-low, cu preturi de maximum 30 de euro.

In februarie, vanzarile sunt la 60% din cele de anul trecut

"Pe luna februarie 2010 putem spune ca avem o vanzare de 60% fata de cele inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. Motivul este ca nu mai avem politica agresiva de reduceri pe care am practicat-o in anul 2009. Cu toate acestea, marja realizata este acum de 18%, in conditiile in care in 2009 era de 2%", afirma reprezentantul Casei de Insolventa Transilvania.

Chiar daca in prezent conducerea Leonardo este optimista in ceea ce priveste returnarea datoriilor de circa 100 mil. euro catre creditori, care va incepe la sfarsitul acestei veri, compania nu renunta la ideea de a atrage un fond de investitii pentru o eventuala majorare de capital. In ultima luna a anului trecut, Radu Lotrean sublinia nevoia Leonardo de a atrage un fond de investitii in actionariat in incercarea de a obtine lichiditati pentru rambursarea datoriilor acumulate.

Cauta un fond de investitii pentru o injectie de capital

Chiar daca retailerul discutase deja cu mai multe fonduri, decizia urma sa fie luata in functie de profitul care urma sa fie generat de Leonardo.

Lotrean spunea ca daca profitul obtinut de companie va putea acoperi datoriile, compania nu va avea nevoie de o infuzie de capital. Intrebat din nou despre aceasta alternativa, administratorul judiciar admite ca solutia ramane inca valabila.

Dupa intrarea in insolventa a Leonardo, mai multe companii au apelat la instanta pentru rezolvarea problemelor financiare, printre acestea numarandu-se producatorul de ciorapi Mondex, retailerul de articole pentru barbati Cavaliere sau magazinele de blugi Lee Cooper.