CONCERT/ Sarah Chang şi cruciada
Autor:
Parau Oltea Serban
23.02.2010
Am văzut cum arată Ateneul arhiplin când preţul celui mai
ieftin bilet este de 150 de lei. Ştiam că Sarah Chang poate cânta
perfect live. Dar şi Alexandru Tomescu poate.
Atunci de celumea se extaziază fără nici un fel de
rezerve in faţa unor abordări oricât de pasional-ceaikovskiene ale
muzicii lui Brahms, de exemplu, doar pentru că a fost atras de un
nume şi de un mesaj de marketing de tipul Cruciada Culturii? Sau
poate agreează muzica clasică acompaniată de temperamentale zgomote
ale tocurilor pe parchetul scenei? Cel mai probabil, consideră că,
dacă a dat atât de mulţi bani pe bilete, e obligatoriu să-i
placă.
Avem in programul de sală un enunţ de tipul "Cruciada Culturii
este ideea unei mişcări de reacţie. Reacţie la prostul gust. La
superficial. La vulgaritate. La mimetism. La submediocru. La
subcultură."
OK. Dar o parte dintre chestiunile la care se presupunea că
reacţionam dacă ne aflam printre cei din Sala Ateneului in acea
seară, printre care ideea de superficial şi de mimetism, le putem
discuta indelung in relaţie cu producţia Sarah Chang de la
Bucureşti.
Pe de altă parte, această luptă pentru frumos şi acest efort
de contracarare a expansiunii urâtului presupune in mod obligatoriu
capacitatea financiară a participanţilor de a investi cel puţin
jumătate din salariul lunar minim pe economie pentru a asculta
impreună cu prietena sau prietenul un concert de o oră şi jumătate?
Probabil că da, deşi sunt convinsă că putem identifica multe alte
soluţii, mai puţin restrictive in privinţa accesibilităţii.
Am asistat (şi voi mai asista, cu siguranţă) la concerte in
care vedetele nu erau Sarah Chang şi Andrew von Oeyen, ci Alexandru
Tomescu şi Horia Mihail. Cauza era practic aceeaşi, sala era
aproape la fel de plină, doar că cei doi erau români care locuiesc
in România, iar efortul lor fusese mult mai mare, ei ducând acel
tip de concert in multe oraşe ale ţării in care oamenii chiar nu au
acces la cultura vie. Ei nu au avut cutezanţa să-şi autointituleze
turneul "cruciadă", deşi anul trecut s-au asociat chiar şi unei
cauze umanitare, nu numai uneia culturale. Şi mai ales nu au impus
tarife atât de greu accesibile, aşa cum (românii, in general) nu au
parte nici de onorarii comparabile cu ale vedetei americane
supermediatizate, cu rochie din beteală. In loc să-şi pună problema
că "Frumosul şlefuieşte elitele, iar elitele şlefuiesc poporul",
Alexandru Tomescu şi Horia Mihail au incercat drumul mai scurt, in
sensul "şlefuirii" directe a publicului, incercând tocmai să se
apropie de public, nu să-l privească de sus, renunţând chiar la
smoking in favoarea tricourilor.
Revenind la cauza sub egida căreia a fost organizat recitalul
Sarah Chang de la Bucureşti, ea s-a dovedit eficientă ca instrument
de marketing şi de recuperat banii investiţi. Insă evenimentul a
rămas unul "de salon", in bună parte pentru oameni care doresc să
fie văzuţi la astfel de intâmplări culturale, neavând nici un fel
de impact in afara zidurilor Ateneului. Cât despre elitele care au
plecat de la acest concert cu gândul de a-şi revărsa preaplinul
estetic asupra celor din jur, permiteţi-mi să păstrez o oarecare
rezervă.
Celor care au fost la acest concert, poate şi organizatorilor,
le sugerez să-şi cumpere bilet (nu să accepte o invitaţie) la
concertul din Bucureşti al Turneului Stradivarius din această
primăvară, care va avea loc in 25 mai la Sala Radio (chiar dacă e
puţin probabil ca preţurile să fie comparabile) şi să incerce să se
gândească la definiţia cuvântului "cruciadă" şi la asocierea
expresiei "cruciada culturii" cu realitatea. Iar aceasta este doar
o idee...
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969)
este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al
postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7
ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic"
cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio
si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara
traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru
Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu
sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra
a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul
pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National
al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al
Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.