LICITATII DE TOP/ Cum se reinventeaza piata de arta. Mere, flori si martisoare

Autor: Remus Andrei Ion 23.02.2010

La colectionari este de multe ori ca in amor. "O tanara ce avea doi draguti fu intrebata pe care din amandoi iubeste mai mult? Tanara le raspunse: p'amandoi daopotriva, dar cand sunt la unul, gandul mi-este la cellalt." Iordache Golescu a scris aceasta povestioara de mult...



Si cum sa fie aceasta alegere cand este vorba de tablouri, de opere de arta, de capodopere? Rareori un colectionar admira, isi doreste de la o licitatie doar o singura lucrare. Desi poate ajunge acasa fara niciuna... A ravni la tabloul, sculptura, desenul adjudecat de celalalt! Un pacat colectiv, acceptat, verificat...
Iar lumea artelor are multe "ispite": cum sa te imparti atunci cand pe piata apar deodata doi Luchieni, 3-4 Petrascu, cativa Tonitza, Vermont, Bancila, Ciucurencu, Ressu, Iser, Vanatoru, Schweitzer Cumpana, Aurel Cojan, Paul Neagu sau Mircea Roman ori Petre Velicu? In avampremiera martisorului si dupa spectaculoasa tranzactie cu "Peisaj de iarna" de Stefan Luchian si refuzul pentru peisajul citadin al lui Pallady, oferta de pe piata este din ce in ce mai variata, iar licitatiile sunt consecutive. Artmark, dupa ce a reasezat topurile pe baza propriilor recorduri, aduce arta in zodia martisoarelor, a lucrarilor de bijuterie, a pieselor mici (de cativa centimetri patrati chiar), dar cu un mare potential emotional si artistic. Luchian este cap de afis cu "Casă oltenească", ulei pe placaj - si atentie la dimensiuni - 7,8 x 9,9 cm, semnat stânga jos, cu negru, Luchian. Valoare estimativă: 3.500 - 5.500 euro. Fara sa ne gandim la dimensiuni, sa privim tabloul, la inceput pe internet si apoi in expozitie: lucrarea este perfecta. Pictura a fost cumparata in anii '30 de o doamna - nici nu se putea altfel - Marioara Popovici, si a ajuns apoi in colectia unui scriitor flamand. Daca Luchian ar fi fost un artist bine promovat peste hotare, lucrarea putea sa fie vanduta de orice mare casa de licitatie din lume. Si tot cu un Luchian se lauda si Alis: "In atelier", semnat dreapta jos cu negru, ulei pe panza, 60x45cm. Lucrarea (pret de pornire 250.000 lei) a fost publicata pentru prima data de Theodor Enescu in revista "Arta" nr.2/1986. " Personajul, cu lucrul in mana, este de data aceasta nepoata pictorului, Laura Cocea. Din atelier nu apare insa decat un colt cu o etajera, pe care se afla vasele stiute din tablourile cu flori, iar jos, puse unele peste altele, cateva panze sau cartoane." (Acest citat apare acum si in catalogul Alis, fapt care nu se intampla in anii din urma, cand lipsea concurenta si marketingul, prezentarea lucrarilor si o anume publicitate nu erau necesare). Alis are si doua lucrari interesante ale lui Paul Neagu, picturi pe lemn, executate spre finalul anilor 70: "Ramp" si "Starhead - Capstea" (pornire 40.000 lei fiecare). Acestea sunt doua lucrari mari ale artistului, la concurenta insa cu alte doua piese legate de istoria artistica a lui Neagu expuse la Artmark: "Clepsidra spatiala", tehnica mixta pe hartie lipita pe panza (estimare 1.700-2000 euro), si o fotografie, "Archectra" (estimare 250-300 euro), care are pe spate stampila Generative Art Group, grupare fictiva, inventata de Neagu la Londra. Colegul de generatie Horia Bernea are si el lucrari la concurenta. "Prapor patru", ulei pe panză, 35 x 35 cm, licitat la Monavissa de aceasta data, de la 3.600 lei. Artmark are doua piese de mai mici dimensiuni: Iconostas (tampla de biserica) si Primavara, picturi din '87 si '88 estimate intre 2.000 si 4.000 de euro. Mai exista si "Primavara" lui Ciucurencu, la Goldart, ulei estimat la 63.000-64.000 de lei. Inainte de incheiere, iata seriile Petrascu si Tonitza. S-a vandut la Alis, la pretul de pornire, cum este moda, "Casa atelier de la Targoviste", o lucrare care pastreaza ceva din lumea intima a artistului. Acum, Artmark schimba registrul cu "Geamie la Ada-Kaleh" si "La malul marii", o lucrare melancolica pe o tema draga lui Petrascu. Goldart propune un "Interior", ulei pe panza. Tonitza revine cu o serie de desene: "Mangalia" (la Goldart), tuş şi acuarela, semnat, datat 1930 şi localizat Mangalia 31,5 x 41,5 cm, plus "Nud in fotoliu" si "Studiu pentru coada la paine" desene in tus licitate la Artmark.
Piata de arta se reinventeaza! Casele de licitatii vor sa isi satisfaca toti clientii daca se poate (inclusiv cei ai caselor rivale), colectionarii ar cumpara tot ce le place, dar mai cu seama ceea ce peste putini ani va costa mult mai mult, deponentii asteapta sa primeasca tot mai multe oferte apropiate de preturile din topuri. Deocamdata, suntem in criza, iar strategia majora, si pentru colectionari si pentru casele de licitatii, este jocul cu pretul de pornire. Majoritatea operelor importante se adjudeca de cele mai multe ori la primul pret sau chiar la ofertele mai mici de dupa licitatii. Estimarile din cataloage sunt mai mari cu 20-25% fata de pretul de pornire. Unele case afiseaza direct suma de la care incepe licitatia si dau, astfel, startul pentru vanzarile post licitatie la sume chiar mult mai mici decat cele de strigare.
Monavissa se zbate sa aduca lucrari interesante semnate de nume mari, conservatorii de la Alis si fruntasii de la Artmark isi remodeleaza site-urile. Artmark rupe chiar traditia si organizeaza o prima licitatie cu "opere mici", creatii mari pe suprafete minione, unde doar trei lucrari au preturi peste 5.000 de euro, sume foarte mici la casa recordurilor...
www.artalicitata.blogspot.com