REPORTAJUL SAPTAMANII/ Povestea unei galerii de succes
Autor:
Daniel Nicolescu
23.02.2010
Actul II. Cand Dunarea se varsa la
Bucuresti
Asa cum anuntam in numarul precedent, am descoperit in
Capitala, in materie de expunere si de manageriat artistic, si zone
fericite. Nu pur si simplu aflate la adapost de necazuri, existand
doar ca sa existe, caldut si in semi-adormire, ci afirmandu-si cu
aplomb (si truda) identitatea, idealurile, retetele de
creativitate, formulele de comunicare si dorinta de izbanda pe
piata de arta locala si internationala.
Ne referim, azi, la Galeria 418. Un spatiu dintr-o zona
centrala bucuresteana, plasat la etajul doi al unei vile cochete
din perioada interbelica, intr-un apartament generos, cu ferestre
largi, pe strada Armasului nr. 12, undeva intre Piata Lahovari si
Gradina Icoanei.
Aici se afla si sediul Fundatiei "Ioana Grevers",
institutia care patroneaza galeria si activitatile conexe ale
acesteia.
La 418 expun, in conformitate cu normele de functionare dupa
care se ghideaza, oriunde in lume, o galerie comerciala de arta, o
suma de plasticieni intrati contractual in raporturi cu ea. Galeria
ii reprezinta, ii expune in sediul ei, dar le si inlesneste iesirea
la marile targuri de arta internationale (recent, Miami, Palm Beach
si Toronto), le mediaza relatiile cu cumparatorii si le asigura, in
contul unui procent rezultat din vanzare, administrarea,
marketingul si publicitatea operelor (pentru preturi, vezi lista
legendelor la ilustratii).
Ce are specific 418? O solutie de creativitate originala, sau,
daca doriti o formula mai plastica, faptul ca aparatul sau de
imagini proiecteaza in Bucuresti, dar are priza, hat, la cateva
sute de kilometri distanta, pe malurile Dunarii, intr-o localitate
facuta celebra de eforturile antreprenoriale ale lui Mircea
Dinescu: Cetate.
Printr-o ciudata potrivire, alaturi de conacul pe care poetul
vrea sa-l faca pe rand spatiu cultural, institutie hoteliera si de
restauratie si, in ultima instanta, loc de pomenire, se afla o alta
veche cladire boiereasca, insotita de multe si felurite atenante:
splendidul, occidentalul conac Barbu Druga (foto 1-5), intrat in
posesia Joanei Grevers, descendenta a proprietarilor. Domnia sa a
inteles sa valorifice acest loc si sa-i asigure renasterea, nu doar
reparandu-i chipul arhitectural si netezindu-i ridurile, ci si
insuflandu-i viata artistica.
Astfel a luat nastere "Atelierul de la Dunare" (cu doua editii
pana in prezent), Parcul de sculptura Barbu Druga si promisiunea
unui proiect (pentru care Fundatia a aplicat la AFCN) de
constituire al unui Centru de arta romaneasca si europeana.
Interesant, din punctul de vedere al discutiei noastre, este
Atelierul, care isi deschide portile vreme de doua saptamani pe an
in luna august, si care aduna pictori, sculptori, graficieni,
profesionisti ai fotografiei sau artei video. Un falanster
artistic, articuland "insolitudini" si devenit, potrivit doamnei
Joana Grevers, un "spatiu de confluenta si cristalizare, non
dogmatic si individualist, care include artisti din diferite
generatii". Roadele muncii lor alimenteaza, tocmai la Bucuresti,
portofoliul Galeriei 418 si pot fi contemplate acolo pe simezele
din Armasului 12.
Interesant este faptul ca minunile conacului si ale naturii
ce-l imprejmuieste nu doar adapostesc, ca intr-un caus de palma,
existenta de doua saptamani a artistilor (anul trecut in numar de
opt: Anca Bodea, Alexandru Niculescu, Romul Nutiu, Dan Palade,
Alexandru Pasat, Vasile Rata, Cristian Raduta si Liviu Russu), nu
sunt un atelier fara chirie sau o simpatica vacanta la loc cu
verdeata si ape miscatoare, ci un spatiu care comunica, care se
impune, care se catara in operele faurite aici si, pana la urma, le
invadeaza, fie tematic, fie doar in spirit, fie in amandoua ca la
Alexandru Niculescu, pictor atemporal, fara un model anume, dar
putand deveni model pentru orice ucenic intr-ale culorilor, care
pare ca, la Cetate, traieste avantul acela solar, suflul acela
torid si lipsa de satietate cromatica pe care, pastrand
proportiile, le va fi trait Matisse pe inaltimile de la Nisa.
Locul sfinteste uneori omul si lucrul acesta se poate vedea nu
numai de pe balcoanele cu deschidere mediteraneana ale conacului
Druga, ci si in multele panze, sculpturi sau colaje sculpturale
(vezi munca de arheologie si re-creare a lui Vasile Rata) risipite
in Galeria 418.
Iar daca, in perioada interbelica, familia Druga facea comert
cu cereale, iar Portul de la Cetate devenise unul dintre cele mai
mari porturi dunarene de grane, ajungand sa fie principalul
furnizor de faina pentru patiseriile de la Viena, acum doamna
Grevers difuzeaza, spre Bucuresti si apoi spre intreaga lume, cu
plecare din acelasi Port, unele dintre cele mai interesante voci
ale plasticii noastre actuale.