Bucurestenii lasa 15 mil. euro lunar in mallul Cotroceni Park din vestul Capitalei

Autor: Cristi Moga 23.02.2010

Israel Visel, directorul Cotroceni Park, a strans date de la chiriasi privind vanzarile lunare ale mallului pe care-l conduce, iar primele informatii arata ca cele peste 200 de magazine din centrul comercial au avut in primele doua luni de functionare (noiembrie si decembrie) vanzari de 33 de milioane de euro.



In luna noiembrie, prima de functionare integrala a proiectului, cei peste 200 de chiriasi au avut vanzari de 14 milioane de euro, iar in decembrie, de regula cea mai prolifica luna pentru retaileri, vanzarile au crescut pana la aproape 19 milioane de euro, respectiv o medie de 250 euro/metrul patrat de spatiu comercial inchiriat.

Acestea sunt printre putinele repere de pret pe care un director de mall le furnizeaza in legatura cu magazinele din centrul comercial si arata ca la o medie estimata de ZF la 15 milioane de euro lunar, vanzarile anuale ale unui mall ar depasi 180 de milioane de euro.

Managerul mallului spune insa ca nu are detalii despre cat timp petrec oamenii in mall, in schimb numarul vizitatorilor este monitorizat de camerele de luat vederi de la intrare, "care citesc formele si au o marja de eroare de 5%".

Astfel, Visel spune ca proiectul atrage aproximativ 70.000 de oameni zilnic.

"Consider ca vom continua sa atragem chiriasi din toate zonele Bucurestiului, dar si din orasele apropiate. Deschiderea Sun Plaza va atrage la inceput inclusiv oameni care veneau la noi, dar din 70.000 de oameni, daca traficul va scadea cu 5.000, nu va fi o problema."

Ce spune despre Sun Plaza: "Nu poti compara supa cu carnea"

De altfel, Visel recunoaste ca deschiderea Sun Plaza nu are cum sa-i lase indiferenti pe ceilalti operatori de malluri din Capitala, dar spune ca intre centrul comercial pe care il conduce si Sun Plaza trebuie facuta o distinctie clara, deoarece sunt concepte diferite.

Inaugurarea de maine a proiectului Sun Plaza din sudul Capitalei, cu o suprafata inchiriabila de 81.000 de metri patrati, la doar patru luni de la deschiderea mallului Cotroceni Park, cel mai mare la ora actuala de pe piata locala, naste o disputa pentru titlul de "cel mai mare mall din Romania", desi cele doua constructii se afla la o distanta de aproximativ sase kilometri unul de altul.

"Cel mai mare centru comercial din tara este cel din Baneasa, dar acolo nu este doar mall, cum nici Sun Plaza nu este doar mall. Daca excluzi cele trei big-box-uri (unitati de mari dimensiuni - Cora, BauMax si Mobexpert - n.r.) mai ramane un mall de 35.000 de metri patrati, cu 113 magazine. Cotroceni Park are 79.000 de metri patrati si un singur box - Real, cu o suprafata de 12.000 de metri patrati si peste 200 de magazine. Nu poti compara supa cu carnea", a spus Visel.

Odata cu deschiderea Sun Plaza, competitia pentru timpul si banii de cumparaturi ai bucurestenilor devine tot mai ascutita, in conditiile in care numarul centrelor comerciale de mari dimensiuni a ajuns la 12.

"Eu nu sunt relaxat niciodata. Sunt constient de deschiderea Sun Plaza si cred in competitie. Daca nu am fi avut competitie, nu cred ca am fi investit atat de mult in acest mall. Sunt genul care nu doarme bine noaptea, dar consider ca avem nevoie sa nu dormim bine noaptea. Nici cei de la Anchor Grup (proprietarii Plaza Romania si Bucuresti Mall) nu mai sunt la fel de relaxati dupa cresterea numarului de malluri din oras", a mai spus Visel.

Dezvoltatorii spera la mai multi clienti in malluri

El apreciaza ca prin cresterea numarului de malluri va creste si numarul celor care le viziteaza, motiv pentru care proiectele existente nu vor avea prea mult de suferit. Visel isi aminteste de nebunia provocata in Israel de intrarea pe piata a producatorului de bauturi racoritoare Pepsi, in conditiile in care toata lumea consuma Coca-Cola.

"Toata lumea se intreba ce cota de piata va reusi sa smulga Pepsi, iar consecinta a fost ca toata lumea a inceput sa consume dramatic, astfel ca cei de la Coca-Cola si-au pastrat vanzarile, iar Pepsi a ajuns sa aiba vanzari bune", exemplifica managerul.

Ce au in comun

La nivelul celor mai mari zece chiriasi, Cotroceni Park si Sun Plaza se intalnesc in cateva puncte comune: operatorul de cinematografe Cinema City si retailerii vestimentari C&A, Inditex si Marks & Spencer.

Ambele proiecte au un grad de ocupare a spatiilor de circa 95%, un procent extrem de bun pentru actuala perioada, in care proprietarii sunt obligati la concesii pentru a-si mentine spatiile ocupate.

In ceea ce priveste investitiile, mallul Cotroceni Park, aflat in portofoliul companiei israeliene AFI Europe, a implicat o investitie de 300 de milioane de euro, fata de "doar" 200 de milioane de euro, bugetul pentru Sun Plaza, mall detinut de Sparkassen Immobilien.

Cerere de intrare in insolventa a constructorului Cotroceni Park

Firma Sidma Romania a cerut intrarea in procedura de insolventa a constructorului mallului Cotroceni Park, firma israeliana Danya Cebus, cu afaceri de 110 milioane de euro la nivelul anului 2008, potrivit datelor de pe site-urile Tribunalului Bucuresti si Ministerului de Finante.

Sidma este un grup elen cu afaceri in industria otelului si o cifra de afaceri de 31 mil. euro in 2008.

Datoriile companiei Danya Cebus la sfarsitul anului 2008 depaseau 20 de milioane de euro. Reprezentantii firmei Sidma nu au dorit sa comenteze pe marginea subiectului, iar cei ai Danya Cebus nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei.