Sase din zece romani au cheltuit mai putin in baruri si cluburi

Autor: Mihaela Popescu 23.02.2010

Aproape unu din doi romani (46%) a ramas fidel produselor pe care obisnuia sa le achizitioneze inainte de criza, insa a fost nevoit sa reduca volumele cumparate, arata un studiu realizat recent de compania de cercetare a pietei MEMRB in sectorul bunurilor de larg consum.

"In criza s-a remarcat si o orientare a consumatorilor catre produsele substituente mai ieftine. 37% dintre cei chestionati au raspuns ca au cumparat produse similare celor pe care obisnuiau anterior sa le achizitioneze, insa la un pret mai mic", a precizat Dorian Cazacu, Customer Research Manager al MEMRB Romania, in cadrul unui eveniment organizat de companie.

Studiul citat a fost realizat in aceasta luna in randul persoanelor cu varsta de peste 18 ani din orasele de dimensiuni medii si mari.

Cazacu a mai spus ca cele mai afectate de reducerea veniturilor disponibile ale consumatorilor au fost bunurile nealimentare. De exemplu, 79% dintre persoanele chestionate de MEMRB au spus ca au cumparat mai putine haine si incaltari noi in criza, in timp ce doar 25% din consumatori si-au ajustat cheltuielile pentru bunurile de larg consum.

Mai mult de jumatate din romani (60%) si-au redus bugetul pentru iesirile in restaurante, baruri sau cluburi, un procent similar fiind inregistrat si in cazul celor care au mers mai rar la teatru, cinema sau la concerte de la declansarea crizei economice. Aceste schimbari in consum si in stilul de viata al romanilor au venit in conditiile in care unu din doi consumatori a resimtit criza in propriile buzunare prin inrautatirea situatiei sale financiare.

"Criza a generat scaderi de salarii unui procent de 35% dintre consumatori, iar 28% dintre cei chestionati au raspuns ca au avut scaderi ale veniturilor extra-salariale", se mai arata in studiul citat. "Exista un optimism acum in randul consumatorilor, dar trebuie sa fim in continuare precauti", a afirmat Cazacu.

MEMRB a lansat ieri un serviciu nou pe piata, denumit Liquid Modeling, o platforma de modelare care creeaza scenarii de raspuns pentru strategiile de marketing ale companiilor din comert si din industria bunurilor de larg consum.

Piata bunurilor de larg consum este estimata la peste 20 de miliarde de euro, din care 10-15 miliarde de euro reprezinta segmentul alimentar, potrivit ultimelor date disponibile. Anul trecut, piata de profil s-a contractat cu 10% in volum fata de 2008, segmentul alimentar avand un declin de 5%.

In comertul traditional toate tipurile de magazine au avut scaderi de vanzari, in timp ce retailul modern s-a mentinut pe un trend ascendent, cu un ritm de crestere al vanzarilor de 8% in volum si 13% in valoare in 2009 fata de anul anterior, mai arata datele MEMRB.