Sun Plaza se deschide astazi, la sapte ani de la prima vizita a dezvoltatorilor in Piata Sudului: „A fost o nebunie”

Autor: Cristi Moga 24.02.2010

Catalogat pana acum drept "cel mai amanat mall", Sun Plaza a fost in sfarsit deschis. Urmatoarea provocare: sa-i convinga pe oameni sa cumpere.



Astazi este programata deschiderea unuia dintre cele mai mari centre comerciale din Romania, Sun Plaza, in Piata Sudului din Capitala, intr-o perioada in care toate studiile de piata arata o scadere drastica a consumului si, implicit, a afacerilor din comert.

"Va asteptam si pentru un suc, baut pe scarile de la intrare", a fost unul dintre mesajele transmise bucurestenilor de catre Michael Richard, directorul companiei EMCT, dezvoltatorul mallului.

Managerul nu se mai grabeste in aceasta perioada sa faca estimari privind vanzarile retailerilor, de care depind in egala masura si incasarile din chirii. In toamna, acestea erau estimate la circa 300 de milioane de euro. Pentru aceasta, trebuie in primul rand adusi oamenii in mall ca investitia sa se justifice - 200 de milioane de euro din partea proprietarilor - austriecii de la Sparkassen Immobilien - la care se adauga inca 80 de milioane de euro investiti de chiriasi.

"Dezvoltarea acestui mall a fost o nebunie. In 2003 am facut prima vizita la acest teren si am observat atunci potentialul zonei. Au fost dificultati, era o diferenta de nivel importanta, dar pot spune acum ca emotia este ca pentru un tata caruia i se naste copilul", a mai spus Richard.

In ciuda numeroaselor amanari din 2008 incoace, dezvoltatorii nu au reusit sa se sincronizeze cu cei peste 100 de chiriasi care vor deschide magazine in cadrul proiectului, astfel ca ieri in numeroase spatii amenajarile pareau intr-un stadiu incipient.

Oarecum surprinzator, tinand cont de alte deschideri de malluri de pe piata locala, o serie de retaileri germani sau austrieci, precum New Yorker sau Humanic, vor rata inaugurarea centrului comercial, cum se va intampla de altfel si cu operatorii magazinelor Debenhams, Hervis, Diverta, ai cafenelei Starbucks, ai fast-food-ului McDonald's, dar si cu operatorul celor 15 sali de cinematograf - Cinema City.

Exemplul "Sucu": supravegheaza personal lucrarile

"Ne este greu sa ii facem pe retailerii germani sa inteleaga ce inseamna in Romania zilele de 1 si 8 martie" sau "retailerii romani si-au pierdut din spiritul antreprenorial. Domnul Sucu a stat in ultima saptamana personal aici pentru a coordona lucrarile. El ar trebui sa reprezinte un exemplu pentru alti antreprenori romani", a comentat Richard faptul ca numerosi retaileri trag tare pe ultima suta de metri pentru a-si amenaja spatiile.

Cele mai mari magazine ale proiectului - Cora, BauMax si Mobexpert - vor fi deschise incepand de astazi. Gradul de ocupare al proiectului este unul ridicat, circa 97%, potrivit dezvoltatorilor, care spun ca mai au 14 spatii disponibile, dar pentru astazi este asteptata deschiderea a circa 80% dintre magazine. De ce mai intarzie magazinele? "McDonald's a semnat tarziu, aceasta fiind singura deschidere programata in cadrul unui mall pentru acest an. Asteapta sa vina bucataria din Statele Unite si vor deschide in martie. Cei de la Cinema City cred ca au programate cam multe deschideri in aceasta perioada, astfel ca fac fata mai greu cu procesul de amenajare a salilor".

Faptul ca tunelul care va lega mallul de statia de metrou Piata Sudului nu este deocamdata gata nu poate fi insa imputat retailerilor. "Legatura ar urma sa fie finalizata pana la sfarsitul lunii martie", spune Richard, cu gandul la cei 25.000 de bucuresteni care tranziteaza zilnic statia de metrou din sudul orasului.

Luand in calcul datele de la metrou, dar si pe cele ale francezilor de la Cora, care estimeaza circa 18.000 de cumparatori zilnic doar pentru hipermarket, managerii Sun Plaza spera la un trafic anual de 20 de milioane de persoane, ceea ce ar insemna o medie de peste 50.000 de oameni zilnic. Pentru cei care vin cu masina, a fost amenajata o parcare subterana pe doua niveluri, cu circa 2.000 de locuri, in care primele patru ore de stationare sunt gratuite.

Sun Plaza va fi condus de o echipa de 12 oameni, coordonata de catre Yves D'Arfeuille, project manager in cadrul EMCT din 2005, dupa ce anterior lucrase in cadrul Carrefour Romania.

La ce valoare se vor ridica veniturile din chirii, managerii mallului nu intra in detalii, mentionand doar ca rata de capitalizare a centrului comercial va fi probabil de sub 10% anual.

Ce inseamna acest lucru? Venituri de cel mult 20 de milioane de euro anual, 1,6 milioane de euro lunar, respectiv o medie de circa 20 de euro/metrul patrat. Aproximativ 80% din incasarile estimate pentru o luna au fost investite in campania de marketing premergatoare inaugurarii, astfel ca 1,3 milioane de euro a costat promovarea pe outdoor, radio, concertul Shaggy si restul evenimentelor organizate.

Cum se bat mallurile pe clienti

Sun Plaza este situat in mijlocul unui triunghi format din alte trei centre comerciale din sudul orasului - Grand Arena, Vitantis si City Mall.

Orice inaugurare a unui centru comercial starneste curiozitatea locuitorilor din zona, astfel ca proprietarii celor trei proiecte din sudul orasului iau in calcul scaderea numarului de vizitatori.

Daca intre cele patru centre comerciale Sun Plaza pare proiectul dominant, mai echilibrata va fi batalia de la distanta cu proiectul Cotroceni Park, din Drumul Taberei, dar si cu zona de retail a proiectului Baneasa - care cuprinde atat un mall de mari dimensiuni - Baneasa Shopping City -, cat si spatii ale unor retaileri puternici precum IKEA, Carrefour, Bricostore si Mobexpert.

Cu 4 mil. euro, Mobexpert deschide al cincilea hipermagazin din Bucuresti

Mobexpert, cel mai mare jucator pe piata de mobila, a investit 4 mil. euro in deschiderea unui hipermagazin cu o suprafata de 10.255 de metri patrati in Sun Plaza, a cincea unitate pe care o opereaza in Capitala. In cadrul magazinului lucreaza o echipa operationala de 70 de persoane. "Sunt peste patru ani de cand ne straduim sa ajungem si in zona Berceni cu un magazin Mobexpert", a spus Dan Sucu, presedintele Mobexpert. Grupul Mobexpert a rulat anul trecut afaceri de 115 mil. euro.

Flamingo vrea vanzari zilnice de 200.000 de euro

Retailerul de electronice si electrocasnice Flamingo estimeaza ca va inregistra vanzari zilnice de 100 euro/mp in perioada imediat urmatoare deschiderii magazinului din centrul comercial Sun Plaza, ceea ce inseamna 200.000 de euro pentru suprafata de 2.000 de mp a unitatii. Estimarile au fost realizate pe baza traficului potential si a ofertelor si reducerilor promotionale de pana la 50%. Magazinul din sudul capitalei este primul deschis in retea dupa ce luna trecuta compania a inchis unitatea din centrul comercial Baneasa.

Flamingo a inregistrat anul trecut, potrivit estimarilor ZF, afaceri de peste 80 mil. euro, iar datoriile cumulate au ajuns la 53 de milioane de euro.