„Am facut Blue Air pentru ca banii de la stat in transporturi veneau greu si aveam nevoie de cash-flow”

Autor: Catalin Lupoaie 24.02.2010

Nelu Iordache, omul de afaceri care detine un holding cu afaceri de jumatate de miliard de euro in constructii, transport aerian si pomicultura, vrea sa-si dezvolte in urmatorii doi-trei ani businessul in Irak, sa construiasca propriul aeroport low-cost si sa devina un competitor pentru CFR Calatori.



Pentru viitoarea extindere a holdingului, Iordache ia in calcul atragerea de finantari de la banci, listarea la bursa sau emiterea de obligatiuni. Deocamdata exclude vanzarea unei parti din business.

Proprietarul celei mai mari companii de constructii din tara, Romstrade din Giurgiu, cu afaceri de 320 mil. euro, nu este interesat sa vanda din participatiile de la companiile pe care le detine pentru "ca nu este momentul potrivit", dar se gandeste la o listare la bursa din Viena sau Londra sau emiterea de obligatiuni.

"Orice business este de vanzare, insa acum nu este momentul pentru aducerea unui partener in structura actionariatului. Sunt si alte metode de atragere a finantarii, prin emiterea de obligatiuni sau listarea unei participatii la bursa. Din pacate, bursa din Romania nu stiu daca poate sa sustina prezenta unui astfel de holding, insa depinde si de cum va evolua listarea Fondului Proprietatea si de ce jucatori mari vor mai face IPO (vanzare de actiuni pe bursa - n. red.) in urmatorii ani. Luam in calcul si o posibila listare la bursele din Viena sau Londra", afirma Gheorghe Racaru, directorul de strategie si dezvoltare al grupului de firme controlat de Nelu Iordache.

Holdingul format din firmele Romstrade, Blue Air, Direct Aero Service sau Andany Trading (brandul La Mosie) nu are inca o entitate juridica pentru ca nu exista o lege a holdingurilor in Romania, insa Iordache a angajat compania de consultanta Deloitte pentru a gasi o varianta de functionare a acestui holding pana va aparea forma legala.

Toate firmele detinute de Iordache se vor muta in urmatoarele luni intr-un singur sediu, pe strada Buzesti din Capitala, intr-o cladire de birouri achizitionata inca din faza de constructie si ulterior amenajata de Romstrade.

Valoarea investitiei in imobilul de birouri se ridica la circa 9 mil. euro, suma care include si valoarea achizitiei, cea mai mare parte din fonduri provenind de la un credit acordat de Raiffeisen Bank.

Cum a inceput afacerea Blue Air

Iordache a inceput businessul Blue Air la sfarsitul anului 2004, dupa ce acumulase deja o vechime de zece ani pe piata constructiilor prin Romstrade si dorea sa intre pe un segment care sa genereze cash-flow pentru momentele in care banii de la stat pentru drumuri intarziau.

"Am decis sa intru pe piata de transport aerian pentru ca banii de la stat pentru drumuri veneau foarte greu si trebuia sa contracarez acest timp cu un alt business care sa genereze cash-flow. Nu oricine poate sa faca o companie de aviatie pentru ca trebuie multe cunostinte tehnice", afirma Iordache, care pe durata interviului a preferat sa stea mai mult in picioare. "Este o fire energica, sportiva, careia ii place sa fie tot timpul in miscare", este descrierea pe care o fac angajatii sai. De altfel, Iordache abordeaza un stil vestimentar lejer, cu blugi si camasa, in locul clasicului costum, chiar si atunci cand are intalniri cu parteneri de afaceri.

Iordache l-a contactat in 2004 pe Gheorghe Racaru, care a ocupat in perioada 1997 - 2000 si la inceputul anilor '90 functia de director general al Tarom, dupa ce a observat dezvoltarea traficului aerian low-cost din strainatate. "L-am intrebat atunci cand am fost contactat daca are bani de pierdut, pentru ca in 2004 nu exista o cultura a transportului aerian. Insa ne-am depasit targetul inca din primul an de activitate, cand ne-am propus realizarea unui trafic de 180.000 de pasageri si am ajuns la 220.000", afirma Racaru.

Blue Air a ajuns anul trecut la o cifra de afaceri de 140 mil. euro si a transportat 1,7 milioane de pasageri, dupa ce in perioada 2005 - 2007 si-a dublat anual numarul de pasageri.

"Companiile pe care le-am creat au depasit cu mult estimarile pe care le aveam la inceput, pentru ca am fost ajutati si de evolutia pietelor pe care activam, care au trecut printr-o perioada de boom", sustine Iordache.

O evolutie la fel de spectaculoasa ca a Blue Air a fost inregistrata si de compania de constructii Romstrade, care a devenit in 2009 cel mai mare constructor de pe piata locala, cu afaceri de 320 mil. euro, in crestere cu 46% fata de anul precedent. Romstrade este specializata in lucrari de infrastructura, cel mai important contract fiind reabilitarea DN 67 C (Bengesti-Sebes cu o lungime de 148 km), pentru care a contractat anul trecut un credit de 140 mil. euro de la sucursala londoneza a bancii elvetiene Credit Suisse. "Au fost cheltuiti toti banii din finantarea obtinuta de la Credit Suisse, care era garantata de stat prin cumpararea de bilete la ordin. Pentru continuarea lucrarilor Guvernul a decis sa aloce bani de la buget. Din pacate, Ministerul Transporturilor nu are stabilite bugete multianuale si in fiecare an finantarea lucrarilor de infrastructura este incerta", afirma Iordache. Valoarea contractului pentru reabilitarea DN 67C, denumit si Transalpina, este de 385 mil. euro, lucrarea fiind prevazuta sa fie finalizata la sfarsitul acestui an, dupa ce contractul a fost semnat in 2008.

De ce a decis sa faca un aeroport privat

Omul de afaceri va incepe anul viitor constructia propriului aeroport low-cost privat din Romania in sudul Bucurestiului, la Adunatii Copaceni, pe o suprafata de teren de 200 de hectare. Ideea construirii unui aeroport in aceasta localitate a fost prezentata in 2008 si de fostul ministru al transporturilor Ludovic Orban, considerat unul dintre apropiatii lui Nelu Iordache, care dorea sa faca un aeroport low-cost in locul celui de la Baneasa. De altfel, in 2007 - 2008 cand a fost ministru Orban, Romstrade a castigat un contract de infrastructura cu o valoare totala de peste 600 mil. euro.

"Baneasa va fi sub presiune in urmatorii ani si nu stim ce se va intampla cu acest aeroport. Aeroportul Otopeni nu poate accepta o majorare a traficului, pentru ca deja nu mai face fata. Vrem sa incepem constructia aeroportului anul viitor si sa finalizam lucrarile in doi-trei ani", spune Racaru. Iordache a achizitionat deja suprafete mari de teren la Adunatii Copaceni, aeroportul urmand sa fie functional in 2013 - 2014. Racaru afirma ca unui aeroport ii trebuie mai intai asigurat accesul si logistica si considera Adunatii Copaceni un loc bun din acest punct de vedere. "Aeroportul va avea un acces rapid la actuala centura a Capitalei, precum si la inelul de centura la nivel de autostrada care va fi construit in jurul Bucurestiului."

Blue Air a castigat anul trecut primul contract de concesiune a unui aeroport din Romania, cel de la Bacau, care se va intinde pe o perioada de 34 de ani. Pe 27 ianuarie 2010 au fost semnate documentele care atesta intrarea in vigoare a contractului de concesiune de lucrari publice, modernizarea si operarea aeroportului din Bacau. Astfel, Iordache va investi in urmatoarele 30 de luni prin intermediul companiei BlueAero, detinuta de Blue Air, circa 45 mil. euro in modernizarea Aeroportului Bacau, pregatindu-se astfel pentru investitia pe care o va realiza la Adunatii Copaceni

Ataca piata transportului feroviar

Un alt pas pe care il va face Iordache este intrarea pe segmentul privat de calatori pe calea ferata, mai intai in zona Moldovei, pentru a aduce cu trenul la aeroportul din Bacau locuitorii din orasele apropiate precum Galati, Focsani, Buzau, Suceava sau Piatra-Neamt. "Pana la sfarsitul anului vreau sa intru si pe segmentul transportului feroviar de calatori, printr-o companie care va transporta calatorii pana la aeroporturile unde vom avea baze de lucru. Vom incepe cu cel de la Bacau, unde calea ferata este foarte aproape de aeroport. Acum suntem in faza de pregatire a proiectului si speram ca pana la toamna sa fie gata", afirma Iordache. Investitia initiala se va ridica la circa 2 mil. euro, suma necesara pentru achizitionarea a doua rame electrice care sa asigure naveta intre Bacau si unul dintre orasele apropiate. In ultimii ani competitia pentru CFR Calatori a crescut, operatorii privati avand in prezent peste 30% din piata.

Ce planuri are pentru extinderea in Irak

Holdingul detinut de Iordache a anuntat anul trecut ca vrea sa se extinda in regiunea Kurdistanului, Irak in domeniul constructiilor si transportului aerian, pentru care au fost deja infiintate reprezentante locale pentru Romstrade si Blue Air. "Vom avea un birou permanent in Irak, atat pentru afacerile noastre, cat si pentru alte companii romanesti care vor sa se extinda in aceasta regiune", spune Iordache. Companiile nu au semnat inca contracte in Irak insa au primit mai multe oferte, care urmeaza sa fie analizate in perioada urmatoare.

Cele mai importante afaceri controlate de Nelu Iordache

Romstrade

1.400 de angajati

320 mil. euro - cifra de afaceri

Compania de constructii a omului de afaceri Nelu Iordache a trecut in 2009 de afaceri de circa 320 mil. euro, devenind cel mai mare constructor roman, cu o ascensiune extrem de puternica incepand din 2007. Constructorul, cu 1.400 de angajati, are in prezent in derulare lucrari de infrastructura de peste 650 milioane de euro, cel mai mare contract fiind reabilitarea drumului national 67 C (Bengesti - Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoare totala de 385 milioane de euro si termen de executie pana in 2010.

Blue Air

830 de angajati

140 mil. euro - cifra de afaceri

In 2005, Blue Air, cea mai mare companie aeriana privata romaneasca, deschidea piata aeriana low-cost cu zboruri catre Italia si Franta. Cinci ani mai tarziu compania low-cost a ajuns sa transporte 1,71 milioane de pasageri, in timp ce cifra de afaceri a fost de 140 de milioane de euro. Pentru acest an, Blue Air, care are 830 de angajati, estimeaza un trafic de 2,2 milioane de pasageri si o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro. Mai mult de atat, compania cauta inca 200 de angajati.

Andany Trading (brandul La Mosie)

38 de angajati

Compania Andany Trading detine o ferma pomicola in Adunatii Copaceni situata pe o suprafata de 100 ha. Anul trecut, ferma a livrat mii de tone de fructe catre retailerii Real si Carrefour sub brandul La Mosie. Reprezentantii companiei spuneau tot anul trecut ca in 2010 vor dubla productia de mere, pere si cirese, ceea ce va permite amortizarea a jumatate din investitia de peste sapte milioane de euro pe care a facut-o in ultimii cinci ani in dezvoltarea acestui proiect.

Direct Aero Services

108 de angajati

Nelu Iordache mai detine 90% din actiunile companiei de taxi aerian Direct Aero Services si a incheiat recent un contract de leasing cu firma Cessna Finance Export Corporation pentru achizitionarea unei aeronave Cessna cu patru locuri, valoarea acesteia ridicandu-se la peste 2,9 milioane de dolari, potrivit datelor publicate in Monitorul Oficial. Compania de aerotaxi opereaza din mai 2008 si are o flota care mai include si doua elicoptere si un alt avion de capacitate mica.