Revine „la moda” vanzarea unor dealeri auto independenti catre grupuri straine?

Autor: Bogdan Alecu 25.02.2010

Tranzactia prin care grupul bulgar Eurohold a preluat un dealer al marcilor Renault Nissan Dacia la inceputul lunii februarie readuce in discutie cedarea de catre antreprenorii romani a distributiei unor marci auto, in conditiile in care unu din zece dealeri auto si-a inchis portile anul trecut.



"A fost surprinzator ca numai 10% din dealeri au dat faliment anul trecut, in conditiile in care piata a scazut cu 60%. In viitor vom vedea mai multe tranzactii in piata in conditiile in care vanzarile de masini se vor mentine si in acest an la acelasi nivel din 2009", a subliniat Viorel Niculescu, seful ATT, dealer al Land Rover si Jaguar.

In acest caz, singura salvare ar fi vanzarea businessului, dar in piata nu sunt multi cumparatori.

Prima si singura tranzactie care a implicat un dealer a fost la inceputul lunii februarie, cand IPSO Automobile, dealer al marcilor Renault Nissan Dacia si fost importator al marcii franceze inainte de 2000, a fost achizitionat de catre grupul bulgar Eurohold. Consiliul Concurentei a aprobat preluarea la sfarsitul lunii ianuarie, iar tranzactia urmeaza a fi finalizata in perioada imediat urmatoare, potrivit unor surse din cadrul IPSO.

"IPSO a avut noroc in primul rand cu numele si reputatia, dar acum nu vad multe astfel de achizitii deoarece nu cumpara nimeni. Potentialii cumparatori mai asteapta sa scada preturile deoarece altfel ar decurge negocierile daca piata auto va continua sa scada", a spus Niculescu.

Vanzarea dealerilor independenti catre grupuri mai mari parea trendul "castigator" la inceputul lui 2008, care venea dupa un an plin de cresteri record. In prezent pare salvarea celor care nu mai au resursele sa se sustina singuri.

La finele anului 2007, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), spunea ca "o piata care ajunge la un anumit volum devine atractiva pentru investitorii straini, deoarece apar noi situatii care un mai pot fi rezolvate de importatorul local, iar constructorul se va implica direct pe piata. Este foarte posibil ca in perioada urmatoare sa existe investitori straini care sa preia retele locale de dealeri. Iar acest lucru se intampla in mai multe tari vest-europene".

La aproape sase luni de la acest anunt, Guvernul a modificat taxa de poluare, si incepand din iulie 2008 au inceput importurile masive de masini second-hand, care au afectat piata automobilelor noi. Mai mult, incepand cu luna octombrie normele de creditare s-au inasprit, iar vanzarile s-au injumatatit.

La Peugeot, nu s-a pus problema vanzarii vreunui dealer

"In piata auto locala exista dealeri care au probleme cu plata ratelor catre banci, dar in anumite cazuri exista situatii in care aceste contracte sunt renegociate", a spus Gheorghe Dolofan, care detine Trust Motors, importatorul Peugeot, dar si Eurial Invest, principalul dealer al marcii.

Potrivit lui Dolofan, in cadrul retelei Peugeot "nu s-a pus problema vanzarii vreunui dealer", si nici nu au aparut cumparatori.

Problema vanzarii businessului nu si-a

pus-o nici Adrian Prodanel, care detine dealerul BMW Motor AG din Pitesti, ci intentioneaza sa-si extinda businessul in 2010. "Avem in plan deschiderea unui showroom in Ramnicu-Valcea anul acesta. Investitia initiala va fi de 150.000 de euro, fiind un spatiu inchiriat, dar in unul-doi ani avem in plan deschiderea unui service", a spus Prodanel.

Dealerul BMW din Pitesti, cel mai mare de pe piata locala care nu face parte din reteaua Automobile Bavaria, a fost deschis in noiembrie 2008, in acelasi timp cu "valul" crizei care a lovit piata auto locala, investitia fiind de 5 milioane de euro. "Planul de investitii a fost gandit pe sapte ani si a ramas neschimbat in ultimul an. Anul trecut am realizat o cifra de afaceri de 7 milioane de euro si un profit net de aproximativ 200.000 de euro", a subliniat Adrian Prodanel.

Cele 5 mil. euro necesare au fost investite in urma unui credit bancar, credit a carui dobanda a fost renegociata in cursul anului trecut. "Dobanda creditului a scazut in mod firesc, fiind legata de EURIBOR. Spre exemplu, acum dobanda este aproape la jumatate fata de cea la care am semnat contractul", a spus Prodanel.

Showroomurile la parter de bloc s-au inchis

In contextul declinului din auto, oficialii APIA anuntau la inceputul acestui an faptul ca 10% din cei 400 de dealeri au intrat in faliment. Adica cel putin cateva sute de persoane au ramas fara un loc de munca numai din retailul auto. Cele mai multe inchideri de showroomuri s-au vazut anul trecut in Bucuresti. Dealeri ai marcilor Toyota sau Hyundai si-au inchis reprezentantele amplasate la parter de bloc, datorita faptului ca vanzarile acestora nu acopereau costurile legate de chirie si mentenanta.

"In Bucuresti showroomurile la parter de bloc s-au inchis deoarece vanzarile nu mai acopereau costurile legate de chirie si intretinere. In conditiile in care dupa trei ani de cresteri au fost doi in care vanzarile au scazut cu mai mult de jumatate, asa cum s-a intamplat in 2009 si cum va fi si in 2010, exista in continuare premisele ca mai multi dealeri sa intre in faliment", a subliniat Niculescu.

Ce spun dealerii auto din tara

"Noi nu avem nici intentia de a ne vinde businessul si nici nu am primit oferte din partea unor posibili comparatori", a spus Adrian Marasescu, directorul de vanzari al Plus Auto, dealerul Ford din Craiova, amplasat vizavi de uzina constructorului american. In prezent Plus Auto are in plan deschiderea celui de-al patrulea centru Ford in Craiova, in urma unei investitii de 2,5 milioane de euro.

Extinderea retelei vine oarecum contrar trendului din piata. In conditiile in care anul trecut piata a scazut la jumatate, iar in ianuarie dealerul Ford nu a vandut decat sase masini, speranta este acum in programul "Rabla".

"In februarie vanzarile au mai inceput sa se dezghete. Spre exemplu, pana in prezent am livrat 15 masini plus ca sunt multi clienti interesati de programul "Rabla". Majoritatea celor care vor sa cumpere spun ca vor avea doua-trei vouchere", a subliniat Marasescu.

In cazul ATT, dealer al Jaguar si Land Rover din Capitala, care detine doua showroomuri in Bucuresti si Pitesti, businessul a fost sustinut de service-ul deschis in urma cu doi ani. "Am observat un impact mai mare in Pitesti datorita scaderii mai puternice a pietei decat in Bucuresti. Pot spune ca fara deschiderea service-ului aveam probleme in prezent", a spus Niculescu.

Serviceul a reprezentat o gura de oxigen si in cazul dealerului Nurvil din Ramnicu-Valcea, cu afaceri de aproape 20 mil. euro in 2009, in scadere cu 30% fata de anul anterior. Compania detine in prezent trei spatii - doua centre Volkswagen in Ramnicu-Valcea si Targu-Jiu si un centru Audi in Ramnicu-Valcea. "Anul trecut vanzarile de masini au inregistrat o scadere puternica, in special pe segmentul premium in a doua jumatate a anului, dar cu toate ca si veniturile din service au scazut, ponderea acestuia din cifra de afaceri a crescut", a subliniat Catalin Stefanoiu, directorul executiv al companiei, care anterior a fost angajat in cadrul Porsche Romania.

Potrivit oficialului Nurvil, compania nu a primit nicio oferta de achizitie in ultimele luni, si nici nu cauta un potential cumparator, in conditiile in care chiar si in 2009 aceasta a obtinut profit. "Anul trecut am avut suficient profit pentru a acoperi datoriile si salariile angajatilor. In 2010 nu avem in plan realizarea de investitii in extindere, ci doar in achizitia de noi echipamente pentru service."