Participantii la sedinta de redactie ZF Expert: Cheia relansarii economiei este productia, prin fonduri europene

Autori: Mirabela Tiron , Mihaela Claudia Medrega 26.02.2010

Absorbtia de fonduri europene reprezinta sansa Romaniei de a creste productia si exporturile, care sa compenseze scaderea consumului, au sustinut ieri invitatii la sedinta deschisa de redactie ZF Expert, unde cititorii ZF sunt invitati sa vorbeasca despre cele mai importante subiecte ale zilei. Lucian Anghel, economist-sef la Banca Comerciala Romana, Ionut Dumitru, economist-sef la Raiffeisen Bank Romania, Andrei Haret, vice-president sales&distribution al Ursus Breweries, Ciprian Nanu, business development manager al companiei Remco Romania, Nicolae Sorescu, directorul general al dealerului auto Radacini Motors si Anda Todor, managing partner al casei de avocatura Salans au cazut de acord ca banii europeni reprezinta o solutie pentru revenirea economiei. "Absorbtia fondurilor europene este cheia relansarii economiei. Exista discutii pentru accelerarea procesului, ceea ce ar reprezenta un pas inainte. Sunt de parere ca bancile ar trebui incluse in procesul de evaluare a proiectelor", a declarat Lucian Anghel, economist-sef la BCR.

Romania a absorbit pana acum 700 mil. euro din fondurile structurale de la UE, din 5,6 miliarde de euro bani alocati in perioada 2007-2009, rata de absorbtie fiind de 10%. Pe agricultura rata de absorbtie este de 8% pentru aceeasi perioada. Rata de absorbtie inseamna banii platiti.

Firmele care nu au la dispozitie fonduri proprii pentru implementarea proiectelor europene trebuie sa apeleze la banci pentru obtinerea avansului, finantarea cheltuielilor neeligibile si cofinantarea acestora. Insa nu intotdeauna proiectele aprobate de Autoritatea de Management sunt considerate si "bancabile".

"Am solicitat prin Asociatia Romana a Bancilor (ARB) includerea in procesul de evaluare a proiectelor, daca se implementeaza acest lucru vom avea o crestere a absorbtiei fondurilor UE, daca nu continuam in ritmul din anii trecuti", sustine Anghel. Si Ionut Dumitru, economist-sef la Raiffeisen Bank Romania, apreciaza ca partea financiara a proiectelor depuse pentru accesarea de fonduri eurpopene este "foarte subtire", de aceea este necesar ca bancile sa faca o evaluare a acestor proiecte.

"Este nevoie de o fundamentare mai serioasa a partii economice din proiectele acestea", a spus Dumitru.

Ciprian Nanu, business development manager al companiei Remco Romania, filiala constructorului olandez Remco Ruimtebouw, este de parere ca 99% din oamenii care vor sa ia fonduri europene nu stiu cum sa procedeze.

Mai mult, oamenii care au luat fonduri europene nu comunica si cu altii care doresc sa aplice pentru bani europeni, sistemul fiind unul de tip inchis. Remco face fabrici din structuri metalice, acum avand in contract o fabrica la Ploiesti pentru producatorul de ambalaje plastice Plastipak, care va livra pentru fabrica de cosmetice Procter&Gamble de la Ploiesti. Remco a mai facut depozitele Arabesque si alte fabrici.

"Problema ar fi ca investitorii romani nu mai fac investitii. Aproape 80% din clientii nostri sunt investitori straini si restul romani. Speram sa se inverseze aceste procente in urmatorii ani", a declarat Ciprian Nanu.

Cum se prezinta anul acesta?

"Vad anul 2010 la fel de prost ca anul trecut. Deocamdata programul Rabla, ce ar trebui sa reprezinta motorul vanzarilor de masini noi, nu a stimulat aceste vanzari. Cea mai mare problema este nefiscalizarea masinilor second-hand", a spus Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, cu marci ca Opel, Chevrolet, Mazda, Suzuki, Cadillac, Corvette si Hummer in portofoliu, care urmareste afaceri de peste 50 de milioane de euro in acest an, nivel similar cu cel inregistrat in 2009.

"Noi am scazut cu 33-34% anul trecut in vanzarile de automobile pentru ca am avut forta financiara sa sustinem lichidarile de stocuri, in timp ce altii au scazut cu 60%", a spus Nicolae Sorescu.

Pentru anul acesta nu am estimat nimic, sustine Andrei Haret, vice-president sales&distribution al Ursus Breweries, producatorul berilor Timisoreana si Ursus, cu afaceri de 325 de milioane de euro pe anul fiscal 2008.

"Anul trecut faceam forecast-uri de la luna la luna, insa nu le nimeream niciodata. Le ratam cu mai mult de 10%", a spus Sorescu. Situatia financiara a producatorului de bere nu este finalizata pe 2009, insa in ultimele trei luni ale anului trecut volumul vanzarilor din bere era in scadere cu 18%.

"Cand faci o investitie te uiti la forecast-ul volumetric, la numarul de consumatori. Daca acesta este mic, atunci devii mai prudent in realizarea de investitii si lansarea de noi proiecte", a declarat Haret.

Pe piata berii continua sa existe un sistem fragmentat de distributie, fiind distribuitori multi si mici.

"Distribuitorii au investit in anii de crestere in case, imobiliare, si s-au preocupat mai putin de investitii in dezvoltarea businessului. Acum trebuie sa ii sustinem prin extensii la termenele de plata", a spus Sorescu. Cu toate acestea, producatorul de bere nu a schimbat anul trecut niciunul din cei 40 de distribuitori.

Anda Todor, managing partner al companiei de avocatura Salans, unul dintre cei mai importanti jucatori straini de pe piata de profil, spune ca a vazut semne de revenire a business-ului inca de la inceputul anului acesta.

"Incepand cu ianuarie anul acesta investitorii au scos la lumina proiectele tinute la sertar in 2009, cand piata tranzactiilor a fost semiamortita. Pe 4 ianuarie am venit la birou si am gasit o solicitare de servicii pentru o tranzactie pe masa", precizeaza Todor.

Ea a mai adaugat ca serviciile legale pentru tranzactii au scazut anul trecut cu 20-25%.

Cu toate acesta, s-a remarcat o crestere pe segmentul serviciilor oferite pe partea de litigii si arbitraje si inclusiv pe partea de insolventa.