Test Auto ZF: Citroen C3 - francezul de clasa mica - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 28.02.2010

La aproape jumatate de an de la lansarea lui C3 Picasso, Citroen Romania a prezentat saptamana trecuta cea de-a doua generatie a lui C3, cel de-al doilea cel mai bine vandut model din gama constructorului francez pe piata locala, dupa C4.

Din punct de vedere al momentului, lansarea noului C3 a coincis aproape perfect cu demararea programului de casare, care ii poate aduce un "discount" de 2.700 de euro, prin utilizarea a trei vouchere, mai ales ca fiind un model nou, nu va putea fi "lansat" cu oferte de reduceri ale pretului. In plus, noul model beneficiaza numai de motorizari Euro 5 pentru care nu se plateste taxa de poluare, ceea ce automat inseamna un discount de cateva sute de euro.

Din punct de vedere al designului noul C3 este un mare pas inainte fata de generatia anterioara si se inscrie in noul trend al marcii inceput de C4 Picasso si continuat de C5. Nu este spectaculos, dar este placut si modern. Tot aici intra si parbrizul panoramic, care costa numai 500 de euro ca optional. Spre comparatie, la Opel Astra H, un astfel de parbriz avea un pret de peste 1.500 de euro. Din pacate, cu toate ca un parbriz panoramic ofera o priveliste foarte buna, in Romania nu este unul indicat. Spre exemplu, daca se ruleaza pe un drum acoperit de pietris, trebuie pastrata o distanta mai mare fata de cel din fata. Cu toate ca nu este mai "sensibil" decat un parbriz obisnuit, este mai costisitor de inlocuit, asa ca trebuie protejat mai bine.

In interior se regaseste acelasi design ca la exterior, care imbina elemente mai mult sau mai putin noi. Spre exemplu, radio-CDul si displayul computerului de bord sunt aproape identice cu cele de pe C4.

Cel mai "spectaculos" element din interior il reprezinta volanul. Simplu la versiunile de baza, sau cu aluminiu si piele perforata la cele de top. Indiferent de insertii, forma acestuia aminteste de cel de pe Audi R8 sau versiunile "S" ale constructorului german. Astfel, cu toate ca nu discutam despre o masina "sport" ci de una de oras, sentimentul dat de volan ca sub capota sunt cateva sute de cai in plus. Ar fi de criticat ca nici de aceasta data nu avem de-a face cu un volan multifunctional, ci cu unul care are un satelit de comanda, la fel ca si Renault Clio.

Calitatea materialelor din habitaclu nu este una la un nivel foarte inalt, dar sunt placute la atingere si bine finisate. De apreciat designul plansei de bord in partea dreapta, care permite deplasarea cat mai in fata a pasagerului pentru a face loc celui din spate. De criticat ar fi insa faptul ca scaunele fata sunt destul de subtiri si permite celui din fata sa simta in spate genunchii pasagerului, daca nu-si regleaza bine scaunul.

Gama de motorizari este alcatuita din opt motorizari, patru diesel si patru pe benzina. Dintre acestea, am testat cel pe benzina de 1,6 litri si 120 CP si doua dieseluri, cel de 1,4 litri si 70 CP si cel de 1,6 litri si 90 CP. "Titlurile" de cel mai economic dar si cel mai sportiv" au fost obtinute de motorizarile diesel. In ciuda celor 120 CP, benzina a dezamagit atunci cand a venit vorba de performante dinamice, fiind mai degraba preferata o motorizare mai mica dar supraalimentata decat una de 1,6 litri aspirata.

O surpriza placuta din punct de vedere al consumului a fost dieselul de 1,4 litri si 70 CP, care pare aproape alegerea perfecta pentru aceasta masina. Datorita cuplului disponibil de la turatii joase masina este sprintena, iar consumul nu depaseste 5,5 litri/100 km indiferent de traseul sau stilul de condus abordat. Pe de alta parte, atunci cand se ruleaza pe un traseu de munte, faptul ca avem de-a face cu un motor mic, la urcare se simte faptul ca nu are decat 70 CP.

Cel mai surprinzator a fost dieselul de 1,6 litri si 90 CP. Desi are 30 CP in minus fata de benzina, cuplul de 215 Nm la cel pe motorina si-a spus cuvantul. Avem un propulsor mult mai economic si mai sportiv. Aici trebuie sa ne amintim faptul ca grupul PSA Peugeot-Citroen este cel mai mare producator de motoare diesel la nivel mondial.

Preturile noului C3 pornesc de la aproximativ 10.000 de euro si ajung pana la 17.000 de euro in cazul versiunii de top cu motorizare diesel. Trebuie insa luat in calcul faptul ca nu se va plati taxa de poluare, iar prin programul "Rabla" se poate obtine un "discount" de pana la 2.700 de euro.