CRONICA DE TEATRU/ O lectie de actorie la Metropolis: „Tarelkin”

Autor: Cristina Modreanu 02.03.2010
Spectacolul "Tarelkin" regizat la Teatrul Metropolis de Gelu Colceag este ceea ce in mod traditional se numeste "o lectie de actorie". E vorba de traditia scolii românesti de actorie, inspirata de modelul stanislavskian, modernizat in timp prin contributia profesionistilor locali, perfectionat de generatia care apare acum in spectacol sustinând lectia de care vorbeam mai devreme. George Ivascu, Doru Ana, Radu Gabriel si Gelu Colceag au pregatit generatii intregi de actori, continuând intre timp sa pastreze legaturile cu scena, ca practicieni - combinatie ce da intotdeauna cele mai bune rezultate.
In "Tarelkin" ei se intâlnesc pe aceeasi scena generând o comedie in cel mai adevarat si mai deplin sens al cuvântului - surprinzatoare, inventiva, dinamica si plina de cheful de joc al celor implicati. O comedie ce se dovedeste extrem de actuala in tematica ei: ce poate fi mai de acualitate acum, la noi, decât coruptia nerusinata a functionarilor si a politiei, coruptie combinata cu prostia numai buna de exploatat de catre cei mai isteti care tocmai asa ajung sefi? Pe acest fond de societate profund minata de tare adâncite in timp, un functionar cade in dizgratia sefului ajuns sus tocmai fiindca este total lipsit de scrupule (atât de lipsit de scrupule, incât ia mita ca sa semneze un dosar, iar apoi nu-l semneaza, pretinzând ca n-a luat nimic, chiar in fata subordonatului sau care a intermediat afacerea). Ideea extravaganta pe care functionarul Tarelkin o pune in aplicare pentru a scapa de razbunarea sefului este sa-si insceneze propria moarte si, desi reuseste pâna la un punct sa pacaleasca pe toata lumea si sa-si ia o alta identitate, pâna la urma complicatul esafodaj pe care l-a ridicat se darâma din intâmplare si individul este prins.
George Ivascu face din rolul lui Tarelkin o creatie care il asaza in rândul celor mai buni actori comici de la noi - acolo unde s-a mai calificat si cu alte roluri de-a lungul timpului -, iar agilitatea cu care schimba travesti-urile, trecând de la o vârsta la alta si invatându-si iubita (Alexandra Badea) cum sa faca, la rândul ei, un "rol de compozitie", devenind dintr-o tinerica o baba uitata de Dumnezeu pe lume - sunt parti ale lectiei de actorie de care vorbeam mai devreme. Doru Ana (Varravin) preia si el doua identitati diferite, aceea a generalului in a carui dizgratie cade Tarelkin si aceea a evreului creditor care apare ca sa-l "infunde" pe Tarelkin chiar când acesta crede ca a scapat. Actorul joaca in prima ipostaza rolul coruptului aflat in fruntea societatii, bine instalat in functie, in institutie, in corpul societatii pe care o paraziteaza fara grija, uimit de pretentiile micului Tarelkin, ca un elefant uimit de intepatura unui tântar. Mizând pe corporalitatea lui ca sa impresioneze, dar adaugându-i inca un nivel, mai subtil, de expresivitate, provenind din naturaletea cu care joaca naivitatea ca sa-si ascunda viclenia funciara, Doru Ana isi aduce din plin contributia la "lectia de actorie". Nu mai putin decât un alt profesor, Radu Gabriel, care, desi joaca un singur rol, acela al politistului Raspliuev, reuseste sa foreze in adâncurile acestuia pentru a scoate la iveala, de sub straturile de prostie adânca, singurele evidente la inceput, resursele ascunse de lacomie inspaimântatoare, lasitate, slugarnicie si refuz al dreptatii, valoare pe care Raspliuev o alunga de la sine, cum l-ar alunga pe Necuratul - poza falsa de ins credincios fiind si ea adaugata complexei personalitati a politistului. Interpretul dovedeste infinite resurse comice, care il ajuta sa-si puna mai bine in valoare si contre-emploi-ul fixat de regizor (desi e un mâncau patentat si vorbeste cu imensa placere despe mâncare, având si un discurs rabelaisian la un moment dat când povesteste despre o cina, Raspliuev e mic si slab).
Cel mai tânar dintre "profesori", Vlad Logigan, are un rol de mica intindere, dar in care dovedeste flexibilitate si capacitate de transformare - pe post de portar sarac torturat ca sa depuna marturie impotriva unui negustor.
Calitatea principala si de necontestat a regizorului Gelu Colceag, dovedita in multe productii de-a lungul timpului, este aceea de a conduce o distributie inspre o fericita intâlnire cu personajele, ba chiar inspre obtinerea unei metamorfozari a actorilor in fiintele umane ale caror profiluri psihologice sunt chemati sa le redea pe scena. Gelu Colceag este in acest caz metaprofesorul, cel care le da profesorilor o noua lectie de actorie.
Spectacolul "Tarelkin" nu este o lectie si in materie de dramatizare, desi este o dramatizare - de fapt, un colaj ce include piesa lui A.V. Suhovo-Kobilin, "Moartea lui Tarelkin", si fragmente din "Procesul" (traducerea Masa Dinescu). In plus, trebuie spus ca include si o scena cu totul discutabila - scena torturii -, complicat coregrafiata (Vlad Logigan) si care vrea sa fie o aluzie la evenimente recent intrate in constiinta publica, torturarea luptatorilor afgani in inchisorile americane. Acesta este insa numai un moment dintr-un spectacol altfel bine facut (contribuie la aceasta impresie si decorul din lemn natural al Iulianei Gherghescu, care demonstreaza ca sala de la Metropolis poate sa para si mare când spatiul e bine utilizat), o montare traditionalista, cu accente moderne, care va face cu siguranta un mare succes de public.

CRISTINA MODREANU este jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si "Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar si artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie de emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Arta versus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastile lui Alexander Hausvater si Casa dinauntru si a sustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azi la Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este doctorand al Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic al Festivalului National de Teatru de la Bucuresti.