CARTEA DE POEZIE/ Scurtmetraje pe ouǎ impistrite
Autor:
Felix Nicolau
03.03.2010
Daniel D. Marin face parte din categoria scriitorilor rapizi.
Iute de mânǎ, cum intorci capul, pac!, a mai scos o carte. Aşa am
pǎţit eu. I-am citit aşa cum a fost, Vinea, 2008, şi, pânǎ
sǎ mǎ dumiresc ce şi cum, aud cǎ a apǎrut l-am luat deoparte şi
i-am spus, Brumar, 2009.
Primul volum o avea ca figurǎ centralǎ pe Oona, cea cu nume de
ecou. Poeme limpide, aparent transparente, aducând cu cele din
Invincibili, volumul Ofeliei Prodan. O fetiţǎ care a crescut
impopoţonându-se cu hainele bunicii. Nu ştiu cât a crescut, pentru
cǎ ea e o fiinţǎ a amintirii, blocatǎ intr-o zonǎ afectivǎ a
minţii. Structura poemelor este algoritmicǎ aproape: uverturǎ cu
comportamente fireşti unor copii, urmatǎ de mişcarea finalǎ, in
care tot ce era scherzo, tot ce ţinea de joacǎ, devine joc grav, cu
semnificaţii arhetipale.
Deci poetul incepe ca un minimalist
curǎţel şi evolueazǎ rapid spre un expresionist bântuit de
coşmaruri zoomorfice: "Oona aprinsese o lampǎ şi pe faţa ei/
rotundǎ se vedeau umbre ciudate ca nişte/ mâini rǎsucite cu gheare
ca nişte şerpi/ noi tǎceam noi o priveam curioşi cǎci/ nu ştiam
chiar deloc de ce ne chemase" (Scrâşnitorul). E ca şi cum
nişte desene animate japoneze despre fetiţe cu ochi imenşi, mai tot
timpul inlǎcrimaţi, au fost mixate cu desenele despre aventurile
lui Sindbad Marinarul. Partea bunǎ e cǎ autorul reuşeşte cumva sǎ
dea anvergurǎ buhuhuului din pagini fǎrǎ sǎ devinǎ ţipǎtor sau
incâlcit.
Aşa cum a fost e un ciclu mai hotǎrât expresionist.
Evenimente violente urmate de rugǎciuni expiatoare. Totul in afara
unui inţeles clar, ceea ce face bine la mister. Posibile apropieri
cu Matei Vişniec, insǎ considerabil redusǎ doza de absurd.
Remarcabile sunt creaţiile in care nu se face abuz de colcǎieli şi
gesturi melodramatice. O fatǎ este o capodoperǎ - film mut
simplu şi onest: "a venit la mine o fatǎ/ abia indrǎzneam s-o
privesc/ m-a luat de mânǎ/ ne-am urcat in autobuz/ iar in autobuz
se ingrǎmǎdiserǎ/ toţi/ de aceea am stat/ in picioare/ ţinându-ne
in continuare de mâini/ şi-am coborât dupǎ câteva staţii/ nu mi-a
zis nimic/ doar mi-a dat drumul uşor la mânǎ/ şi a dispǎrut printre
oameni". Trebuie sǎ ai o simţire adolescentinǎ ca a lui D.D. Marin
ca sǎ poţi spune cǎ o fatǎ e Dumnezeu. Insǎ eroii sǎi sunt
adolescenţi cu un univers interior catastrofic. Marca lui ca
scriitor este imbinarea dintre candoarea puberalǎ cu viziunile reci
ale torturilor fizice şi psihice: "intr-o noapte am visat o maşinǎ
de tocat/lua de ciuf nişte oameni/ii arunca prin cuţite/ii toca/o
masǎ umanǎ mǎrunţitǎ insângeratǎ/ieşeau din mine aburi calzi/şi
asta era singura mea bucurie" (Singura mea bucurie).
Un alt ciclu, un film cu Ofelia, mǎ face sǎ inţeleg cǎ
autorul construieşte, de fapt, prim-planuri pulsatile. Incepe cu
asamblarea unui decor ori a unui eveniment, apoi apropie brusc
obiectivul de un detaliu şi focalizeazǎ: "pe umǎrul ei se aşeazǎ o
mânǎ/ rece noduroasǎ şi ea aluneacǎ pe covor/ trupul ei cafeniu
printre rochii/ se zbate douǎ trei secunde" (rochiile). Când
accentul nu este pus prea apǎsat pe expresii de operetǎ, poetul
izbuteşte desene delicate, deloc preţioase: "azi e o zi seninǎ/ pe
lângǎ tine trece un cerşetor/ şi te atinge in treacǎt cu un braţ
slinos// aş fi vrut sǎ fiu eu" (pe un pod).
Urmeazǎ un nou ciclu "la liber", pe strǎzi pe ziduri,
nededicat vreunei figuri tutelare. Culmea e cǎ exact când dispare
muza revelatǎ, atunci de inteţeşte riscul ţipetelor, nevrozelor sau
abuliilor.
Simţind alunecǎrile de teren poetic, Daniel D. Marin revine in
volumul al doilea la cicluri cu actor principal. Imaginarul lui are
nevoie de coagulare in jurul unui profil. Poate injgheba, astfel,
mici scenete rapide, doldora de semnificaţii sugerate şi incheiate
in coadǎ de peşte. Primul grupaj de poeme, domnişoara o.,
continuǎ copilǎria fetiţei Oona. Acum, ea practicǎ tot felul de
asane şi-şi cutreierǎ subconştientul. De fapt, il exorcizeazǎ in
incercarea de a decola in inconştient. Romanticii considerau
inconştientul ca pe un fel de câmp magnetic in care se poate rezona
cu intreaga creaţie. Domnişoara o. este foarte aproape de
eliberarea supremǎ, doar cǎ existǎ mereu un "dacǎ" pǎcǎtos. Oricât
ar inchide ea ochii, oricât s-ar izola şi ar ingurgita/inhala tot
soiul de droguri burgheze, ştie cǎ dacǎ deschide ochii se
prǎbuşeşte intr-o secundǎ in viaţa civilǎ. Chestia e cǎ unele
scenarii sunt aşa de nesǎrate, incât pot impinge in comǎ diabeticǎ
orice cititor cu ceva umor: "in drum spre cimitir o bǎtrânǎ/ ii
spune domnişoarei o. cu o voce/ tristǎ cǎ Dumnezeu o iubeşte mult/
şi o aşteaptǎ. domnişoara o. zâmbeşte/ şi intrǎ sǎ se plimbe pe
aleile/ inguste citind atent fiecare epitaf"
(embrion).
In general, deşi e mult joc şi joacǎ, zâmbetul nu prea existǎ.
Zicerea se vrea serioasǎ, uşor mecanizatǎ. Inventarul de scenǎ e
banal, deşi unele obiecte sunt inflamante. Aşa este oglinda care
reflectǎ un alter-ego imbunǎtǎţit, singurul cu care este posibilǎ
comunicarea. Deşi de la decorul de teatru se face trecerea la cel
de film - deci strǎzile şi viaţa lor - personajele sunt foarte
puţine şi complet detaşate de mediul inconjurǎtor. E o
poveste-celulǎ, o poveste in ou.
In volumul al doilea atmosfera se mai destinde puţin. Apar
actori vedetǎ: micul prinţ, batman, cǎlugǎri shaolin. La fel de
irealǎ ca ei este şi domnişoara o., care ajunge fantoma de
serviciu, "dupǎ ce suferi o moarte violentǎ", a autobuzului de pe
ruta Bucureşti-Cluj. Fantomǎ graţioasǎ şi seninǎ, ce coboarǎ la
mǎnǎstirea Cozia sǎ-i lase un pachet cu de-ale gurii "bunei sale
amice umbra lui Mircea". Este, probabil, cea mai sprinţarǎ poezie
din creaţia poetului. Oricum, domnişoarei o. ii merge mult mai bine
ca fantomǎ. Pânǎ şi şmecherii care palmeazǎ soarele i-l oferǎ ei,
ghiduş, scoţându-l din buzunarul de la spate. A fi fericit inseamnǎ
a fi imponderabil.
Alt ciclu cu efigie este dragonul fǎrǎ Aripi. Acuarele
cu fǎpturi suave, executate parţial şi in ulei, pentru sclipire:
"imi pot imagina cǎ totul este/un ocean in miniaturǎ unde lebǎda
pare un/mic aisberg care se topeşte incet sub soare"
(lebǎda).
Pe lângǎ catastrofe zoomorfice poticnite, care nu-mi spun mare
lucru, poetul reuşeşte impletiri spectaculoase intre universul mic
şi cel enorm. O abilitate pe care poezia momentului a cam
pierdut-o: "aud foşnetul animalelor mici/ noaptea pe iarba umedǎ./
deasupra cerul negru.// deasupra stelele care strǎlucesc./ eu cred
cǎ pot exploda oricând distrugând/ germenii unor lumi posibile"
(un cap de om).
Când a ajuns lângǎ noi este un ciclu cu "pupilele
dilatate", inspirat de filmele lui Hitchcock. Viziunile sunt când
monstruoase şi agresive, când delicate, efeminate. Fǎpturi
arhetipale bântuie o inchipuire chinuitǎ de crampe.
Poemele din grupajul Ivan sunt parcǎ un studiu al
abisalului rusesc. Gesturi şi reacţii inexplicabile, spaime şi
treziri terorizate din vise bezmetice.
In sfârşit, ca un duh straniu este ultimul ciclu al
volumului şi deloc cel mai fericit. Laitmotivele sunt Africa şi
gândacii negri. Cum zice chiar autorul, mare parte din inspiraţia
lui se alimenteazǎ din tot felul de vise ciudate.
Cred cǎ mare parte din lumea literarǎ il va identifica pe
Daniel D. Marin ca fiind pǎrintele spiritual al Oonei. Pânǎ la un
punct, asta e bine. Dincolo de acel punct, insǎ, memoria se
tulburǎ. Poate cǎ microscenariile expresioniste sunt prea evident
asamblate, iar efectele devin anticipabile dupǎ primele 5 poezii.
Poate cǎ ar trebui mai multǎ personalitate in poeme. Şi neapǎrat
trebuie sǎ-şi dezvolte laturile lui tari: vizionarismul şi umorul
desprins parcǎ din filmele lui Jiri Menzel. Un soi de umor ceh.
Profunzimea, totuşi, nu i-o poate tǎgǎdui nimeni, oricât de pornit
ar fi impotriva acestui gen de desene poetice executate cu beţe de
chibrituri.
Felix Nicolau este conferenţiar universitar la Facultatea de Litere şi Limbi Străine a Universităţii "Hyperion" şi la Universitatea Tehnicǎ de Construcţii din Bucureşti. A publicat cǎrţi de criticǎ şi teorie literarǎ (Anticanonice, Homo imprudens, Eroismul eminescian), un roman (Tandru şi rece,) şi versuri (Bach, manele & Kostel, Salonul de invenţii). Colaboreazǎla revistele Arca, Cuvântul, Luceafǎrul de dimineaţǎ, Steaua, Tomis, Ziarul de Duminicǎ. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romania.