CRONICA LITERARA/ Dragoste mare
Autor:
Daniel Cristea Enache
03.03.2010
Nu m-am grăbit să citesc Intrarea
Soarelui*, al doilea roman al Ceciliei Ştefănescu. Imi ajunsese
primul, Legături bolnăvicioase, o pseudoproză rău construită
şi incă mai rău scrisă. După o cronică luând ca titlu un cuvânt
edificator din carte ("intimităţuri"), in care comparam ambiţiile
autoarei cu realizarea ei propriu-zisă, m-am trezit cam singur
printre criticii de intâmpinare, sofistici asupra meritelor
romanului respectiv sau chiar crezând sincer in ele.
Şi fiindcă, zice-se, nimeni nu poate fi onest in lumea noastră
literară, această izolată cronică negativă a fost luată, cu
superioară inţelegere a lucrurilor, drept un atac personal, un
afront deliberat la adresa unei autoare pe care nu o cunosc decât
din văzute.
Când unui critic nu-i place o carte şi spune deschis
acest lucru, el trebuie suspectat ca având mobiluri ascunse, vechi
resentimente, diverse interese colaterale. Acest tip de
"explicaţii" pansează orgoliul rănit al scriitorului analizat şi
mută accentul de pe formidabila lui carte, pe incredibila
rea-voinţă a receptorului. Abia atunci când (şi dacă) lăudăm o
carte, ne arătăm buna-credinţă şi ne dovedim profesionalismul,
degrevându-l pe autor de suspiciunile lui. Ştiam eu că am scris o
carte nemaipomenită; n-aţi văzut cronica lui X din revista Y? Dacă
n-aţi văzut-o incă, nu-i nimic, vă dau eu un link...
Nu m-am grăbit deci să parcurg noul roman al Ceciliei
Ştefănescu. La ce bun? Majoritatea cronicarilor tineri (de la
Adriana Stan la Bianca Burţa-Cernat şi de la Mihai Iovănel la Paul
Cernat) işi exersaseră deja spiritul critic asupra noii ficţiuni,
subliniindu-i apăsat carenţele, făcând liste de improprietăţi şi
inadecvări rizibile, deconstruind sarcastic scenă după scenă. Să
mai infig şi eu cuţitoiul in rana sângerândă a bietei autoare? Să
reintru in rolul de serial killer, de data acesta ajutat, nu
contrazis, de colegii de breaslă?
Dar până la urmă am căutat romanul, contrariat fiind de
laudele pe care un lector atât de rău ca Ştefan Agopian i
le-a adus intr-o recenzie. Nu ştiu de ce, am făcut şi un pariu cu
surprinzătorul exeget, mizând pe verdictele categorice ale
colegilor mei şi lăsându-mi totuşi deschisă portiţa lecturii
directe. Pariul a fost aşa: dacă imi place "Intrarea Soarelui",
scriu in clar acest lucru şi dau o sticlă de vin. Dacă, in schimb,
nu-mi place, rămân criticul opac la farmecul prozei Ceciliei
Ştefănescu şi primesc, in compensaţie, sticla.
Bucuros in avans, am deschis romanul şi am luat-o incet, de la
stânga la dreapta, pe Intrarea Soarelui. E strada pe care se află
casa neobişnuitului erou al unei ficţiuni la fel de neobişnuite.
Micuţul Sal, aflat la vârsta tatonării pubertăţii, atinge hipnotic
lucrurile din jur, are deseori stări de greaţă şi momente in care
pierde contactul cu realitatea: căzând la pământ, leşinând,
bolborosind in transă, ieşind brusc din prezentul linear al
copilăriei lui. Tovarăşii de joacă (Harry, Toma, Johnny, Max), ca
şi părinţii lui Sal, ştiu deja că e un băiat mai "special". Tot
ceea ce spune el şi apare altora drept ciudat, straniu,
inexplicabil in planul comunicării uzuale se decupează şi se
extrage din prezentul dat, pentru a se confirma mai târziu, făcând
corp comun cu intâmplări şi episoade ulterioare. Sal e un vizionar,
iar viziunile lui, ce urmează să se adeverească atunci când
majoritatea celor din jur vor fi uitat despre ce a fost vorba, ii
perturbă existenţa obişnuită, dislocând planul de stabilitate
cotidiană şi introducând, pe neaşteptate, secvenţe şi scene
frisonante.
Provocarea reală a autoarei stă mai puţin in natura specială a
personajului său şi mai mult in modul de a o accesa şi intermedia
prozastic. Nu numai că romanul avansează pe mai multe planuri
deodată şi derutează, până la un punct, prin rupturile in ordinea
realistă şi glisajele temporale; dar naraţia insăşi este
interiorizată, tulbure, nefiltrată. Altfel spus, cititorul nu
percepe stranietatea lui Sal şi a istoriei lui de dragoste cu Emi
din unghiul unui narator impersonal şi omniscient, prin care s-ar
fi delimitat mai clar componenta realistă de fluxul fantasmatic.
Marcajele realului ficţional, nivelul zero de la care putem măsura
deviaţia şi inregistra oscilaţiile, se pierd in curbura interioară
a minţii de băiat-bărbat, copil vizionar şi matur semiratat,
personaj predestinat in propria poveste de dragoste.
Pe tiparul iubirii imposibile dintre Tristan şi Isolda,
aceasta nouă, ascunsă de cei din jur, este condiţionată aproape
embrionar, intr-o incasabilă structură gemelară. Finalul
capitolului Intrarea Soarelui, pe care Paul Cernat l-a
considerat "lamentabil", e departe de a fi aşa: "Aproape că
adormise, pleoapele i se legaseră, genele i se innodaseră,
lacrimile pe dinăuntru formaseră un lac pe marginea căruia rămăsese
visător, privind lianele care se mişcau incet, bolborosind, când la
orizont s-a iţit prima arătare. Era ceva ce putea recunoaşte, deşi
il vedea acum pentru prima dată, o linie arcuită, continuă,
imobilă, o formă care-l atrăgea mai mult decât toate inchipuirile
de până acum. (...) Pe măsură ce se străduia să-şi umfle pernele
scofâlcite din piept cu oxigen, o vedea mai bine, era asemenea lui,
sufocată de prezenţa lui, doar că nu mai apucase să reziste,
scăpase din mâinile lui incă neformate şirurile infinite de numere
şi acum ii zăcea la picioare, neinsufleţită" (p. 149).
Cu excepţia unor cuvinte inabil alese, cum e in fragmentul de
mai sus "s-a iţit", şi a unor fragmente redactate in vechea manieră
a Legăturilor bolnăvicioase - şi focalizate acum acuzator de
critici care au lăudat romanul precedent (!) -, romanul e
remarcabil, in toate capitolele lui, in regimul obsesional, diurn
sau nocturn, al acestei relaţii care nu-şi lasă nici cuplul de
personaje, nici cititorii să respire. Majoritatea scenelor cu Sal
cel iluminat şi Emi cea băieţoasă, la vârsta pubertăţii constrânse
şi la cea a maturităţii decomprimate, ii ies excelent
autoarei.
Modul ei de a scrie şi stilul in care o face sunt servite, in
Intrarea Soarelui, de alunecările şi interferările de
planuri, ca şi de revenirea la un anumit episod traumatic, văzut,
revăzut, trăit, retrăit, interpretat, reinterpretat din perspective
şi din momente diferite. Dar in pofida reluărilor cu incetinitorul,
din unghiurile unor camere de luat vederi care ar putea să ne ofere
realitatea nudă, aceasta din urmă continuă să fie inceţoşată. Scena
violării Emiliei de către "cuceritorul Harry", tovarăşul de joacă
al lui Sal (care bate cu pumnii, de afară, in uşa apartamentului de
bloc), rămâne nefixată, neprecizată, spectrală. Şi tot mai
terifiantă.
Prin comparaţie, viziunile neobişnuitului băiat par aproape
liniştitoare. Sal se vede peste douăzeci de ani şi ii atrage
atenţia micii sale prietene asupra cuplului trist ce se plimbă pe
aleile aceluiaşi parc. Sunt tot ei, la vârsta maturităţii "libere",
după ce s-au reintâlnit din intâmplare şi au devenit amanţi, intr-o
echilibristică adulterină. Pe o altă pagină, intâmplările se
complică la puterea a doua, trecându-se de la paralele la
incrucişări temporale. In spitalul unde ajunge in urma unui
accident autoprovocat, Sal-copil o intâlneşte (fără a o recunoaşte)
pe marea lui dragoste, internată in urma unei incercări de
sinucidere. Femeia inaltă, cu păr negru şi ondulat, ii vorbeşte ca
unei vechi şi dragi cunoştinţe, anulând graniţa dintre planul
realist şi cel oniric-fantasmatic, dar păstrând-o pe cea dintre
prezentul ei adult (din viitorul propriei feminităţi) şi prezentul
lui prepuberal (din trecutul lui Sal)...
Toate aceste rupturi şi suprapuneri, derapaje controlate şi
mixaje ar fi ieşit destul de rău dacă autoarea n-ar fi avut forţa
indiscutabilă de a lucra cu ele nu mecanic-enigmistic, ci
obsesiv-compulsiv. Ambiguitatea este o rezultantă a romanului, nu
un defect de fabricaţie, şi Cecilia Ştefănescu e capabilă s-o
intreţină şi s-o tensioneze. Ca şi descripţia, niciodată
lămuritoare in Intrarea Soarelui, naraţia se face tărăgănat
şi eliptic, cu gândul, parcă, la alte sfere decât cea traversată
momentan. Acum este amprentat şi distorsionat de
atunci, iar atunci poate veni din trecut sau,
dimpotrivă, din viitor.
Finalul ("bun" chiar şi pentru hiperexigentul Mihai Iovănel)
incheie memorabil un roman căruia puţin i-a lipsit să fie astfel in
integralitatea lui. In sordidul Hotel Banatul, tapisat cu mătase
roşie ca in Twin Peaks, vechile noastre personaje şi
străvechea poveste de dragoste funebră inundă camera: "A privit-o
de pe partea lui de pat. Işi ţinea mâinile aduse pe lângă corp şi
i-a zărit degetul cu inel. Nu semăna deloc cu cealaltă şi asta il
contraria. S-ar fi aşteptat să-l lovească imaginea identică, să-i
apară cerată, cu pletele cănite şi cu buzele palide, cu unghiile
date cu lac roşu şi puţin crescute, lăsând un frumos semicerc
rozaliu la baza lor. Dar ea arăta ca şi inainte, avea părul ondulat
zbârlit şi pomeţii proeminenţi şi ochii incercănaţi şi gura
rotundă. Iar trupul ei de băieţoi se dezvelea acum şi mai puternic,
cum stătea nemişcată. Le apropia doar inelul de pe deget, dar Sal a
priceput că era prea puţin. S-a sculat şi, cu precauţie, a inceput
să-i dea hainele jos una câte una. Mai intâi bluza gri cu guleraş
incheiată cu nasturi mărunţi, sidefaţi, apoi fusta plisată, de
culoarea cerului senin, noaptea, ciorapii subţiri, sutienul din
bumbac şi chiloţii. A contemplat-o dezbrăcată, dar tot nu a fost
mulţumit. S-a chinuit să-i indrepte părul, să-l pună in ordine. I-a
pipăit şi sânii, dar, in loc să intâlnească vârful aisbergului, a
dat peste o carne lăsată şi lipsită de viaţă. S-a infrigurat şi s-a
intors spre camarazii lui, pentru a le cere ajutorul, dar
plecaseră. Se plictisiseră pesemne de toată mascarada, le era
lehamite de atâtea prefăcătorii şi minciuni, nu-i mai suportau,
doreau alţi prieteni, sinceri şi altruişti, buni şi blânzi, lipsiţi
de secrete, pe care să-i citeşti ca pe o carte deschisă. Voiau să
nu adulmece in jurul lor mirosul dulceag al cadavrelor de femei
aflate in descompunere, să nu respire acelaşi aer in care ele se
conservau, să nu fie obligaţi să le găzduiască hoiturile in
aceleaşi imobile in care ei işi creşteau copiii şi-şi răsfăţau
nevestele. Se hotărâseră brusc ca nimeni să nu mai vorbească despre
Sal şi Emi vreodată, să nu le mai rostească numele. Iar astfel vor
vedea cum dispar." (pp. 360-361).
Bunule şi increzătorule cititor, nu te mai incredinţa cu ochii
inchişi cronicarilor literari, oricât de talentaţi şi de oneşti
s-ar fi dovedit ei. Verifică-i pe toţi şi pe fiecare in parte,
parcurgând tu insuţi cărţile recenzate. Eu, uite, o dată m-am
increzut pe necititelea şi acum trebuie să plătesc preţul unei
sticle de vin.
*) Cecilia Ştefănescu, Intrarea Soarelui, roman,
Editura Polirom, Iaşi, 2008, 368 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie 1974) este
conferenţiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea
Bucureşti şi consilier editorial la Editura Polirom. A ţinut
cronica literară in Adevărul literar şi artistic
(1997-2005), apoi in Romania literară (2005-2009).
Colaborări la Cultura, Suplimentul de cultură,
Idei in dialog, Bucureştiul cultural,Caiete
critice, precum şi la ziarele Evenimentul zilei şi
Adevărul. Are o rubrică la Radio Romania Cultural şi una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor in Filologie (summa cum
laude) al Universităţii Bucureşti, cu o teză despre Ion D.
Sirbu. Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de
Debut al Romaniei literare, Premiul pentru Debut al Uniunii
Scriitorilor din Romania şi Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei
Romane); Ileana Mălăncioiu, Recursul la memorie.
Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului
Roman. Dialoguri pe hartie; Bucureşti Far West. Secvenţe de
literatură romană; Un om din Est (Premiul pentru Critică
şi Istorie Literară al Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti);
Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi. Secvenţe de
literatură romană.