FOILETON/ Celălalt bărbat (II)
Autor:
Iacob Florea
03.03.2010
Se ridică in capul oaselor şi priveşte neliniştită in jur.
Recunoaşte vag interiorul, dar nu găseşte nici un punct de sprijin,
nici un obiect de care să se agaţe. La fel de vag işi aminteşte că
a mai trăit o dată senzaţia asta, in alt timp, in altă incăpere.
Işi strânge genunchii la piept intr-o imbrăţişare patetică; jenant
de patetică, recunoaşte şi zâmbeşte stins la gândul ăsta. Odată cu
el inţelege unde se află şi că e singurul cadou pe care şi-l poate
permite la ora asta.
Alături de ea, dar parcă intr-un loc bine delimitat, Emil
sforăie uşor şi, din când in când, oftează lung. Nu e dorinţă
acolo, nu tânjeşte după ceva, ştie ea prea bine. Nici suferinţă nu
e, nici grijă, e un surplus de aer sau o insuficienţă, un ritm al
trupului impus de exerciţiile de respiraţie.
Se surprinde că-l
invidiază pentru indiferenţa lui, pentru somnul lui, pentru ştiinţa
lui de supravieţuitor. O adevărată artă de a-şi stabili
priorităţile, de a-şi camufla lipsa de imaginaţie şi calculul
rece.
I se pare ciudat cum tocmai ea, un om al cifrelor, il judecă
pentru lipsa lui de imaginaţie. Dar nu intru totul. A fost o vreme
când ea işi lua zborul odată cu el. Şi erau momente când s-ar fi
putut spune că ea se avânta mai temerară decât alţii in tării şi
lumea cifrelor o ajuta să-şi ia zborul şi să se inalţe cât mai
sus.
Emil a incercat, cel puţin la inceputul prieteniei lor, să fie
mai destins şi mai puţin pedant decât era in realitate. Nu ştie
nici acum dacă asta era imaginea lui despre romantism, despre
dragoste şi indrăgostiţi. Poate pur şi simplu işi inchipuia că, in
mintea celorlalţi, meseria de stomatolog e destul de pedantă şi
searbădă pentru a mai putea suporta in preajma lor şi un individ
tipicar şi sâcâitor ca durerea unei măsele de minte. Şi dacă a fost
aşa nici nu a greşit foarte mult, dacă stă bine să se
gândească.
- Vreau să fac dragoste cu tine, i-a spus el după a doua
intâlnire.
S-a uitat in ochii ei şi ea nici nu a clipit. Nu se credea in
stare de aşa ceva. Şi, de fapt, propunerea nu i s-a părut deloc
ofensatoare. Şi nu s-a simţit deranjată. N-avea nici o inclinaţie
spre vulgaritate. A constatat doar că vorbele alea nu aveau nimic
vulgar in ele dacă găseai tonul potrivit, ci imprăştiau in jur un
aer seducător şi senzual precum sepia cerneala in momentele
critice.
Poate sinceritatea şi modul simplu in care şi-a spus dorinţa
sau privirea limpede au salvat-o de prăpastia abjecţiei. Abjecţia
care ii dă târcoale acum, se izbeşte surd, dar cu insistenţă de
malurile pe care le-a ridicat cu grijă şi pe tăcute in tot acest
timp.
Mult mai târziu şi-a dat seama că ceea ce i s-a părut atunci
drept simplitate nu era decât pedanterie şi eficienţă, un fel al
lui de a nu tergiversa lucrurile, de a nu pierde timpul
inutil.
- Durerea de dinţi nu lasă nici o urmă in suflet, dar te aduce
rapid cu picioarele pe pământ, obişnuia el să glumească. Şi cine
ştie dacă vorbele alea nu descriau un tip de o aroganţă vizibilă,
cu mentalitate de buricul pământului, dar cu destul farmec pentru a
o face suportabilă.
Ii desluşeşte chipul in semiintuneric, il scrutează indelung
ca şi cum acolo ar găsi toate răspunsurile care să-i explice viaţa,
nemulţumirile şi golul din stomac din ultimele zile. Nu e acelaşi
chip de care s-a indrăgostit, dar il recunoaşte, ştie că in spatele
ridurilor, al părului şi mustăţii cărunte e bărbatul căruia i
abandonat cu toată fiinţa ei, alături de care a trăit multe
bucurii. Chiar şi câteva clipe fericite.
Nu s-a agăţat de el intr-un moment când era vulnerabilă şi
nefericită. Nu a fost un subterfugiu in care să-şi ascundă şi să-şi
facă mai suportabilă suferinţa secretă. Emil nu a fost o soluţie de
fugă. L-a iubit. Aproape din prima clipă. Aproximaţia şi indecizia
iniţială ii aparţin in totalitate, sunt petele de culoare la care
face aluzie din când in când. Aşa cum ţii să-i aminteşti cuiva că
acum câtva timp in urmă a avut o ţinută de seară inadecvată. Un fel
de a vorbi mai degrabă despre tine, despre gustul şi spiritul tău
de observaţie.
Dar oare l-a iubit intr-adevăr? Iubirea ei era adevărată? Nu
s-a intrebat, nu şi-a pus problema asta niciodată. Cel puţin nu in
termeni aşa de categorici. Deşi acum când trebuie să recunoască (de
ce s-o facă? din cauza unor vise şi a unui telefon?), ii vine să
spună că a evitat de foarte multe ori să se intrebe.
Nu vrea să reconstituie trecutul, nu simte nevoia şi nici nu o
incântă gândul, se uită la un film, mai degrabă la o inşiruire de
imagini ca la nişte fresce de pe un templu antic. O turistă care nu
se implică deloc sau nu mai mult decât i-o ingăduie culorile,
desenele, informaţiile despre ele.
Ce s-ar fi intâmplat dacă ar fi rămas? Ce s-ar fi intâmplat cu
ea?
Nu-şi aduce aminte dacă a mai stat vreodată să se gândească la
el atât de mult, la ce s-ar fi intâmplat dacă ar fi rămas cu el.
Şi, pentru câteva clipe, i se pare că a fost nedreaptă. Cu el, dar
şi cu ea, cea de atunci.
A fost fericită in cei trei ani cât au stat impreună şi
fericirea aceea i se datora şi lui. N-a stat cu el doar pentru că
se simţea bine, pentru că-i era ei bine. Simţea, ştia că-i este şi
lui bine, că-i impărtăşeşte fericirea.
Ea a luat hotărârea să plece, să se despartă de el, să nu-l
mai vadă. Işi aminteşte acum destul de clar că i-a trecut prin
minte că, odată ieşită din garsonieră, va fi uitată imediat.
Atunci, ca şi acum, a cuprins-o frica, o teamă neinţeleasă pe care
o incerci când intinzi mâna după un lucru pe care ştii foarte bine
că l-ai lăsat lângă pat, pe noptieră, cu câteva clipe mai inainte
şi dintr-o dată nu mai dai de el.
Şi frica şi-a făcut un locşor cald şi trainic. Şi ea a
imbătrânit brusc cu cinci ani, poate mai mult. Sau poate doar s-a
maturizat brusc şi şi-a ales viaţa pe care şi-o dorea şi care i se
potrivea. Nu era o bătrâneţe care să se vadă din exterior, nu se
traducea in riduri sau in mişcări mai incete, ci era ceva dinăuntru
care, cu timpul, se solidificase, precum cochilia broaştei
ţestoase. Şi nu se vedea şi pentru că nimeni din noii cunoscuţi nu
o ştiau şi n-o văzuseră tânără şi nebună şi fericită.
Se ridică din pat cu mişcări rigide şi exacte, de somnambul.
Marea abjecţiei clipoceşte stins in ritmul unor vâsle imaginare.
Aprinde lumina in debara, dar nu vede nimic. Incepe totuşi să
scormonească, e o mică rozătoare pusă pe treabă, ceva cade cu
zgomot la picioarele ei. Rămâne ţintuită locului, nu mai face nici
o mişcare, stă ghemuită şi puţin aplecată in faţă de parcă ar vrea
să pornească intr-o cursă pe viaţă şi pe moarte. In cursa vieţii
ei, in regata vieţii ei. Ambarcaţiunea e cam şubredă, dar n-are a
face. Trage cu urechea, exerciţiul de respiraţie al lui Emil se
opreşte brusc pentru câteva clipe. Apoi sforăitul porneşte din nou
foşnind ca prora unei canoe care inaintează pe o apă liniştită. Se
apleacă şi mai mult, mâna bâjbâie in intuneric cu mai multă
dibăcie, scoate de acolo o cutie de pantofi. In urmă cu douăzeci de
ani acolo stătuseră balerinii ei cei roşii pe care-i primise cadou
de la Teo. Acum are altă intrebuinţare. Scoate din cutie mai intâi
o fotografie de grup. La lumina chioară a becului mai mult
intuieşte unde este ea decât vede cu adevărat. Dar şi el este
acolo. El, adică Teo. E acolo şi zâmbeşte unui aparat de
fotografiat rudimentar şi unui viitor indecis. Zâmbeşte şi din alte
imagini, e un teanc de tăieturi din ziare şi reviste, aşezate
intr-o bună orânduială, in ordine cronologică. Sunt note, cronici,
prezentări de expoziţii, cancanuri, mondenităţi despre viaţa lui
artistică şi privată. In unele fotografii are barbă, in altele e
ras in cap, mereu cu aceeaşi alură atletică, cu o imbrăcăminte tip
sport, cu neglijenţă studiată. Are acolo toate succesele lui şi
toate eşecurile lui. Sunt acolo toate escapadele şi toate
divorţurile lui. Când a aflat că a ratat şi a treia căsătorie, n-a
mai vrut să ştie nimic de el. Fără să ştie de ce ultimul divorţ l-a
luat ca pe un eşec personal, ca pe un afront incalificabil. Asta se
intâmpla in urmă cu şapte ani.
Teodor Smerea a ajuns un nume faimos in lumea artistică. Poate
că femeile din viaţa lui au fost fericite cu el o perioadă, aşa cum
fusese şi ea. Sau poate au fost nefericite de-a dreptul şi la un
moment dat n-au mai suportat. Şi ea a fost o norocoasă, una care a
căscat ochii la vreme şi s-a ridicat de pe scaun in timpul
spectacolului (in timpul scenei cu cel mai mare dramatism, fără
nici o părere de rău) şi a părăsit sala.
Se uită iar la fotografia de grup şi are senzaţia că
amintirile se lipesc de ea ca o bucată de scotch şi se dezlipesc
greu şi lasă urme destul de vizibile. Incearcă să facă repede o
socoteală, să numere oamenii pe care nu-i mai revăzuse de treizeci
de ani. Nu-i poate striga pe toţi pe nume, dar işi aminteşte că
erau destul de mulţi, unii chiar foarte apropiaţi. Nu-şi poate
ascunde gândul că in tot acest timp şi ea a dispărut din amintirile
multor oameni apropiaţi sau doar cunoscuţi.
El nu a căutat-o niciodată, cel puţin aşa a susţinut ea in
varianta scurtă a poveştii pe care i-a spus-o Claudiei. Amândoi au
avut de câştigat de pe urma acelei despărţiri. In ultimă instanţă,
şi soţiile lui au avut ceva de câştigat: un loc in biografia unui
artist faimos; poate s-au ales şi cu cel puţin câte un portret sau,
de ce nu?, un nud.
I se pare un gând mulţumitor. Aşa cum totul i se pare, ca
intr-un vis, atât de intens şi atât de indepărtat.
Odată stabilite ora şi locul intâlnirii şi-a inchipuit că
totul va decurge lin. Apoi a intrat in panică. A vrut să o sune pe
Claudia să-i ceară ajutorul, dar s-a răzgândit in ultimul moment;
aşa cum o ştia, sigur ar fi insistat să o insoţească la intâlnire.
A fost cât pe ce să-i spună lui Emil că se intâlneşte cu Teo şi nu
poate ajunge la masă, la maică-sa, aşa cum conveniseră in urmă cu o
săptămână. Noroc că a sunat-o Emil să o roage să contramandeze
intâlnirea pentru că se iviseră nişte complicaţii la spital.
A stat minute in şir in faţa dulapului cu haine, fără să ştie
cu ce să se imbrace. N-ar fi recunoscut in ruptul capului că are
emoţii şi că incepuse, ca in copilărie, să gândească despre ea la
persoana a treia: Silvia, fii serioasă! Silvia, nu fi caraghioasă!
Silvia, vino-ţi in fire, femeie!
A ajuns la intâlnire mai devreme cu vreo cinci, poate chiar
şapte minute. A traversat piaţeta şi, zâmbind, a căutat un loc
convenabil pe terasa cafenelei din apropiere.
Era greu să-şi explice cum de nu intârziase aşa cum o făcea
altădată de cele mai multe ori. Nu intenţiona să o facă, nu era
nimic premeditat. Voia să ajungă la timp, dar de fiecare dată
apărea un obstacol, un autobuz scăpat in ultima clipă, o convorbire
telefonică prelungită, un mic accident neprevăzut.
Şi el innebunea la fiecare intârziere, ii ieşeau ochii din
orbite şi gesticula abundent. Ajunsese să adune minutele de
intârziere şi să le transforme in zile.
Şi-a comandat o cafea, amuzându-se la gândul că o lasă să
aştepte, aşa ca o lecţie tardivă, dar binemeritată. Sau poate se
hotărâse in ultima clipă să nu mai vină deloc.
Şi-a alungat ultimul gând cu o intrebare: oare aş fi fost
fericită lângă el?
Multă vreme a trăit cu senzaţia că mai rămăsese ceva de spus,
că mai erau câteva lucruri care trebuiau spuse, că nu se gândise
nici o clipă atunci să aibă o discuţie serioasă sau, dacă asta suna
prea scorţos, măcar una onestă, ca intre doi oameni care se
iubesc.
Incearcă să-şi amintească ce planuri işi făceau. Dar oare işi
făceau nişte planuri? Visau la ceva impreună?
Dacă intrezărea ceva in trecutul acela erau doar nişte
acuarele apoase sau câteva tuşe groase care, văzute de prea
aproape, nu insemnau nimic.
Dar el ar fi fost fericit lângă ea?
Nu ştie ce să răspundă. Dacă ar fi căutat-o poate ar fi avut
un răspuns. Sigur exista un răspuns. Neaşteptat şi
nemărturisit.
Dacă ar fi căutat-o, dacă ar fi venit după ea să o ia acasă
(ştia unde stă, ştia pe unde se plimbă), să vină să o roage (nu să
o implore), să o roage să se intoarcă acasă, să se intoarcă la el,
ea s-ar fi ridicat fără nici un cuvânt, şi-ar fi luat geanta de
umăr şi l-ar fi urmat. Geanta ei de umăr a stat mai multe săptămâni
pregătită pentru o călătorie.
Gândul ăsta se decupează limpede in mintea ei, dar i se pare
că are claritatea de acum treizeci de ani, că nimic nu a trecut
peste el, că nimic nu i-a tulburat inţelesul. Frica e şi ea acolo
şi il susţine.
Vede o doamnă sofisticată, doamna vie şi aproape definitivă
care putea să fie, probabil puţin mai prefăcută, cu siguranţă, mai
superficială. O doamnă care călătoreşte mult şi cunoaşte prea bine
lumea pestriţă a comerţului cu lucrări de artă, care nu se lasă
uşor trasă pe sfoară când e vorba de tablourile lui Teo şi de
cariera lui. O insoţeşte pe cunoscuta doamnă necunoscută câteva
clipe şi o incearcă o ciudată senzaţie de libertate. Tot câteva
clipe. Se consolează la gândul că existenţa lui are poate darul
hârtiei de turnesol care-i arată pe unde putea să meargă şi pe unde
nu a mers. Dar e nevoie de consolare?
Işi mai aruncă o privire spre mica piaţetă, o privire uşor
inceţoşată despre care ştie deja că e ultima. Şi atunci il
descoperă. Un bătrân intr-un sacou de culoarea oului de raţă, uşor
aplecat de spate, plimbându-se dintr-o parte intr-alta din ce in ce
mai precipitat. La intervale neregulate işi ridică şi-şi coboară
umărul stâng. Are o privire bătrână, nişte urechi bătrâne, un mers
de bătrân. Totul la el e de bătrân, evident de bătrân.
Vrea să se ridice, să se ducă spre el şi să-l intrebe doar ce
făcuse in toţi anii din urmă. Nu o face. Din câte işi poate da
seama, era deja acolo când ajunsese ea. Nu incepuse să dea semne de
nervozitate, nu-şi făcea simţită prezenţa, dar era acolo şi o
aştepta. Iar ea trecuse pe lângă el, aşa cum o va mai face o
dată.
După vreo săptămână de zile, Claudia i-a spus:
- Ştii, Silvia, vreau de mai multe zile să te
intreb şi uit de fiecare dată. Nu ştiu dacă ţi-am spus. Acum o
săptămână Paul m-a dus la un vernisaj. Nu mă dau in vânt după
sindrofiile astea, dar nu m-am putut fofila. Ştii ce chestie
nostimă, am văzut acolo un nud, ai fi zis… Ascultă, cum ziceai că
il cheamă, dragă, pe pictorul acela din tinereţile
tale?
- O, a trecut atât de mult timp, a răspuns Silvia. Cred că Grig sau Gigi il strigam noi, dar nu sunt aşa de sigură. Dumnezeule, cum puteam să fiu atât de indrăgostită de el?!