LaborMed se concentreaza pe pietele care aduc cash. „In Polonia e un climat mult mai stabil”

Autor: Ioana David 05.03.2010

Stephen Stead, managerul britanic care conduce producatorul de medicamente LaborMed si care anul trecut a parafat doua tranzactii, preluarea brandurilor Ozone si a unui portofoliu de 12 produse de la PlantExtrakt Cluj, se va concentra anul acesta pe activitatea internationala a companiei, "generatoare de cash si profitabilitate".



"Focusul nostru va fi piata poloneza, o baza a operatiunilor Ozone. Este un climat mult mai stabil, o piata mare, si avem multe produse in curs de inregistrare aici. Principalul avantaj este de cash. Avem termene de plata mult mai avantajoase, comparativ cu Romania unde situatia este catastrofala. Polonia este normala din acest punct de vedere", a spus Stead, CEO al LaborMed, intr-un interviu acordat Ziarului Financiar.

El a precizat ca spre deosebire de Romania unde banii se recupereaza dupa 260-270 de zile, in Polonia platile se fac la 60-70 de zile, dar a mai spus si ca banii se pot obtine anticipat daca se acorda un discount de 1%.

15% din afacerile producatorului vin de pe piete straine

Stead, 52 de ani, a preluat conducerea companiei in 2008, la cateva luni dupa ce fondul de investitii Advent a cumparat producatorul intr-o tranzactie de peste 120 mil. euro. Inca de la instalarea in functie, Stead a declarat ca are in vedere achizitii de produse si companii, achizitii pe care un an mai tarziu le-a parafat. LaborMed a preluat brandurile Ozone intr-un deal estimat de ZF la circa 20 mil. euro, ceea ce i-a asigurat accesul pe mai multe piete regionale. Preluarile au intarit pozitia LaborMed pe piata de medicamente care se elibereaza fara prescriptie (OTC-uri), unde compania avea un punct nevralgic si i-au asigurat o prezenta in Polonia, Bulgaria, Ungaria, Cehia si Slovacia.

Dupa derularea celor doua tranzactii, LaborMed a structurat compania in trei divizii: LaborMed (pentru produsele cu prescriptie), Ozone (pentru OTC-uri) si Ozone Natural (pentru produse naturiste).

"Vreau sa ne mutam inspre OTC-uri. As vrea ca LaborMed sa devina mai vizibila. Daca spun LaborMed pe strada, multi oameni nu stiu cine este", a mai spus Stead.

Pentru Ozone Natural, seful LaborMed estimeaza in acest an afaceri de 4 mil. euro, adica aproximativ 5% din cifra de afaceri totala bugetata in 2010, fata de 1% in 2009. Divizia de medicamente cu prescriptie, "inima afacerii LaborMed", va genera anul acesta 50% din cifra de afaceri, fata de 79% cu un an inainte.

"LaborMed este un pic ca BMW. Daca te uiti la un garaj BMW, vezi semnul BMW, dar vezi si semnul pentru Mini si Rolls-Royce. LaborMed ca organizatie are trei divizii: LaborMed, Ozone si Ozone Natural. Asa incerc sa vad situatia in minte pentru ca o persoana de pe strada sa inteleaga cine suntem", mai spune Stead. El se refera la faptul ca fiecare brand este cunoscut in sine si sta pe propriile picioare.

Afaceri de 70 mil. euro in acest an

Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de 51 mil. euro, din care produsele proprii au generat aproape 38 mil. euro, cele ale Ozone aproape 13 mil. euro si circa 1 mil. euro brandurile PlantExtrakt.

Stead a precizat ca impactul achizitiilor a fost marginal, deoarece au facut parte din activitatea companiei numai cateva luni din an. "Anul acesta ne asteptam ca afacerile LaborMed sa ajunga la aproximativ 70 mil. euro."

In 2008, cifra de afaceri a LaborMed a fost de aproximativ 35 mil. euro, iar cresterea numai pe aceste produse in 2009 a fost cu circa 12% in valoare si 40% in volum, pe fondul scaderilor de preturi. "LaborMed a crescut mult in volum, dar nu si in valoare", a adaugat Stead.

Exporturile vor ajunge anul acesta la 15% din cifra de afaceri, fata de 6% in 2009.

"Profiturile noastre sunt in piata"

Anul trecut LaborMed a inchis fabrica in decembrie, iar angajatii au fost trimisi in somaj tehnic.

Anul acesta, producatorul nu a luat masuri similare, insa spune ca din martie exista posibilitatea sa lucreze numai 4 zile pe saptamana in fabrica.

Tot anul trecut, compania a inchis un depozit pe care il dobandise odata cu achizitia Ozone si a externalizat catre distribuitorul ADM Farm o parte din activitatea logistica.

In cadrul companiei lucreaza aproximativ 550 de angajati, 17 fiind preluati din echipa de supply chain si marketing a Ozone.

"Profiturile noastre sunt in piata. Stau pe rafturile farmaciilor sau la distribuitori. Daca anul trecut cifra noastra de afaceri a fost de aproximativ 50 mil. euro si suntem platiti dupa 260 de zile, 30 de milioane de euro stau in piata, iar restul de 20 de milioane de euro merg in cheltuielile pe care le avem".

Un nou sediu

In urma cu doua saptamani, compania s-a mutat intr-o noua cladire de birouri, situata langa fabrica si in care a investit circa 1,8 mil. euro. Pentru vechea locatie situata in cadrul Sema Parc, LaborMed cauta cumparatori si spera sa obtina intre 700 si 1 mil. euro.

Stead afirma ca realist vorbind este mai probabil sa inchirieze cladirea. "As vrea ca LaborMed impreuna cu Ozone sa inceapa sa fie recunoscute local si regional ca o companie serioasa. In mod clar, vrem sa ne crestem vanzarile, sa colectam mai multi bani, dar la sfarsitul anului as vrea sa ne uitam si la acest lucru."