20.000 de Rable casate, doar 460 de masini vandute: „Rabla nu are ca scop vanzarea de masini noi”

Autor: Bogdan Alecu 04.03.2010

In primele doua saptamani de la demararea "Rabla" s-au casat peste 20.000 de masini, dar s-au vandut numai 460, potrivit statisticilor Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). Raportat la numarul de masini casate, s-au cumparat de 44 de ori mai putine, cel mai probabil diferenta reprezentata de peste 20.000 de vouchere urmand sa fie tranzactionate pe piata, fiind achizitionate fie de dealeri, fie de persoane interesate sa-si cumpere o masina noua.

Scopul realizarii unui program de casare nu este cresterea vanzarilor de automobile, ci reducerea impactului pe care il au cele vechi asupra mediului.

"Programul «Rabla» nu are ca scop vanzarea de masini noi, ci are ca scop casarea masinilor vechi si reducerea emisiilor de dioxid de carbon si a posibilitatii infestarii solului si a apei cu reziduuri provenite de la automobilele de peste 10 ani", a subliniat Gheorghe Popescu, presedintele AFM.

Majoritatea dealerilor care comercializeaza masini cu preturi cuprinse intre 10.000 si 15.000 de euro se bazeaza pe "Rabla" pentru revitalizarea vanzarilor pe o piata care a scazut cu aproape 60% in 2009. Dacia detine o cota de 85% din vanzarile de masini in primele doua saptamani de "Rabla". "In primele doua saptamani ale programului s-au casat 20.220 de masini si s-au vandut 456 de automobile. Dintre acestea, aproximativ 390 reprezinta modele Dacia", a subliniat presedintele AFM

In cadrul programului din 2009, din cele circa 32.000 de masini vandute, peste 55% au reprezentat modele Dacia. In plus, in acest an, prin "Rabla" se va putea achizitiona si noul SUV Duster, potrivit declaratiilor lui Fabrice Cambolive, directorul comercial al marcii.

Spre deosebire de anii anteriori, cand numai posesorul unei "rable" putea sa-si achizi tioneze un automobil nou in baza programului, acum odata cu implementarea sistemului de vouchere, oricine detine un tichet valoric poate cumpara o masina noua cu o reducere de 3.800 de lei.

"In cadrul programului intai se vor casa rablele si se vor tranzactiona voucherele, dupa care in faza a doua, dupa 1-2 luni, vor incepe sa se si vanda masinile. In contextul actual discutam de doua tipuri de participanti la program. Primul este cel care caseaza rabla si vinde voucherul, iar al doilea cel care cumpara efectiv masina noua", a declarat Tapalaga. Vor fi foarte putini cei care detin o rabla si care vor cumpara un automobil nou, in opinia sefului Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail a Porsche Romania.

In prezent din cele 60.000 de tichete disponibile, 50.000 sunt destinate persoanelor fizice si 10.000 firmelor si companiilor, dar care nu s-au aratat interesate de program.

"Doar doua firme si-au depus dosarul de a participa in cadrul programului. Aprobarea unui dosar dureaza mai mult deoarece se face pe schema unui ajutor de stat si exista anumite conditii care trebuie indeplinite, precum cea ca firma respectiva sa nu aiba datorii la stat", a subliniat Popescu.

"In prima parte a programului ne asteptam ca importatorii sa vanda putin. In plus, una este sa se caseze rable si sa se tranzactioneze vouchere, alta sa se si vanda masini noi", a spus Alin Tapalaga.

In conditiile in care majoritatea clientilor vor utiliza trei vouchere, este posibil ca in acest an volumul total al programului sa coboare la 20.000 de masini vandute, adica in scadere cu 30% comparativ cu 2009.