Exclusiv online: Cat de ieftin este Dacia Duster cu adevarat?

Autor: Bogdan Alecu 05.03.2010

Pretul de pornire al unui Duster este de 10.500 de euro, in conditiile in care SUVul nu dispune la acesti bani nici de aer conditionat, inchidere centralizata sau geamuri electrice. Cu 9.500 de euro se poate achizitiona un model Logan sedan, cu aceeasi motorizare de 1,6 litri 110 CP, tot cu tractiune numai pe rotile din fata, dar care dispune de o dotare completa, care include geamuri electrice spate radio-CD cu MP3. Iar cu 11.250 de euro, se poate achizitiona aceeasi versiune de Logan dar MCV, cu un portbagaj mai incapator decat al SUVului.

Diferenta dintre Duster si Logan o reprezinta insa postul de conducere mai inalt, care ofera o mai buna vizibilitate si posibilitatea de a echipa masina cu tractiune integrala.
"Adevaratul" Duster este insa cel cu tractiune integrala, al carui pret porneste de la 12.300 de euro. Astfel, sistemul 4x4 preluat de la Nissan are un pret de 1.800 de euro. Spre comparatie, in cazul unui Fiat Sedici, diferenta de pret intre 4x4 si tractiune fata este de 1.200 de euro, in timp ce la Hyundai Tucson acesta costa aproape 2.400 de euro.
Versiunea Duster care concureaza cu adevarat modelele de import este "Laureate" cu motorul diesel de 1,5 litri dCi de 110 CP care respecta normele de poluare Euro 5 - fiind cel mai ecologic model Dacia. Pretul acestui model cu tractiune integrala porneste de la 15.600 de euro. Echiparea include jante din otel de 16 inchi, patru airbaguri, computer de bord, geamuri electrice fata, aer conditionat, radio-CD si poate fi echipat cu ESP (Programul de Control al Stabilitatii) contra sumei de 250 de euro.
Pretul unui Duster echipat "full option" poate ajunge la aproape 17.260 de euro, in conditiile in care modelul va dispune de un kit exterior format din jante din aliaj, geamuri fumurii si elemente de caroserie din aluminiu satinat, tapiterie din piele, ESP si geamuri electrice fata.
Hyundai Tucson, principalul concurent al lui Duster are un pret de pornire de 19.028 de euro cu TVA inclus pentru cea mai ieftina versiune cu tractiune integrala. Pe de alta parte, lista dotarilor include airbag cortina, ESP, geamuri electrice fata/spate, jante din aliaj si climatizare automata, iar motorul este unul de 2,0 litri pe benzina si 141 CP. In acelasi timp, Kia Sportage, are un pret de pornire pentru modelul cu tractiune integrala de aproape 21.000 de euro si o echipare similara cu a lui Tucson.
Spre comparatie de acestia, Dacia are atuul de a oferi un Duster cu tractiune integrala cu un pret de pornire de putin peste 12.000 de euro, in timp ce pentru un SUV de import trebuie sa se plateasca aproape 20.000 de euro.
Chiar si in cazul unei echipari similare, Duster ofera un pret cu pana la 3.000 de euro mai scazut, in timp ce calitatea este la acelasi nivel, sau chiar peste, daca se ia in calcul motoarele diesel de origine Renault.

"Prima impresie"

Prima data cand vezi in realitate un Duster realizezi cat de mult a evoluat Dacia de la primul Logan lansat in 2004, la Duster. Din punct de vedere al designului exterior, liniile noului SUV nu mai "tradeaza" reducerea de costuri prezenta la primul model. Exista elemente de design, atat la interior cat si la exterior care dau o nota distincta masinii.
In habitaclu desi cei de la Renault puteau opta pentru o plansa de bord distincta, Duster o "imprumuta" de la Sandero. In plus, aceasta dispune acum in partea de jos de comanda sistemului de tractiune integrala plus butonul care decupleaza sistemul ESP.
Tapiteria din piele reprezinta una dintre surprizele lui Duster. Calitatea acesteia este peste ceea ce ofera concurenta coreeana si la un nivel similar cu al lui Renault.
Un al doilea element care subliniaza progresul in ceea ce priveste calitatea il reprezinta sunetul produs de portiere, detaliu foarte important la marcile vest- europene. Acesta nu aminteste de Logan sau Sandero, care "suna ieftin", ci este un sunet "plin". Al doilea "detaliu" il reprezinta faptul ca la hayonul portbagajului, pe interior, a fost amplasat un maner de inchidere, la fel ca la toate automobilele "de volum". Astfel, se evita atingerea partii exterioare a acestuia.