Mai multi oameni de vanzari, cateva benzinarii in plus si costuri mult mai mici - masurile luate de petrolisti anul trecut

Autor: Roxana Petrescu 07.03.2010

Cele mai importante companii petroliere active pe plan local au iesit relativ bine din primul an complet de criza care a adus un regres al volumelor de carburanti vandute pe plan local de circa 6%. Astfel, majoritatea au avut la final de an mai multi bani in conturi decat in anii in care piata crestea. Care a fost secretul?



Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului petrolier Rompetrol, controlat in proportie de 100% de catre compania kazaha de stat KazMunaiGaz, spune ca a reusit sa vanda anul trecut cu 5% mai multa benzina si motorina, dar cresterile nu au fost aduse de vanzarile cu amanuntul.

"Cresterea provine in special din zona de en-gros care a inregistrat variatii de 24% pe total si respectiv 13% in comparatie cu ultimele trimestre. Zona de retail a inregistrat reduceri de volume de 8% in 2009 comparativ cu anul precedent. Reducerile din zona de retail au fost determinate de situatia economica precara in 2009, cand o serie de companii de transport si distributie si-au restrans sau chiar inchis activitatea", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator de pe piata locala.

In acest context, compania a inceput inca de la primele semne ale reducerii consumului sa-si creasca echipa de vanzari. Au rezultat cu 40% mai multi vanzatori care au dus la cresterea volumelor distribuite catre marii clienti finali.

"Petru a contracara acest efect negativ din piata de retail, compania a compensat minusurile create pe aceasta zona cu volume aduse suplimentar din zona de en-gros in special prin cresterea numarului de clienti cu preponderenta consumatori finali", explica reprezentantii Rompetrol.

Astfel, la finalul anului trecut, reteaua Rompetrol a inregistrat o crestere semnificativa nu pe partea de benzinarii propriu-zise, cat mai ales pe partea de produse destinate consumatorilor mari, cum ar fi bazele interne (unitati umplute cu carburanti plasate la sediile consumatorilor - n.r.)

"La sfarsitul lunii decembrie, segmentul de distributie al Rompetrol Dowsntream cuprindea 800 de statii, in crestere cu 31% fata de anul 2008. Componenta statiilor pe canale la sfarsitul anului 2009 era repartizata astfel: 129 de statii proprii, 160 de statii partener, 161 de statii Expres (statii mobile - n.r.), 160 de statii baze interne si 181 de cuve" , mai spun reprezentantii Rompetrol.

Pentru alti jucatori, cum este cazul Petrom, cea mai mare companie din Romania, reteaua mare si preturile mici au fost factorii care au facut diferenta in fata crizei, in cazul lor, vanzarile comerciale fiind cele care au avut de suferit.

"In pofida stagnarii economice si a scaderii cu 30% a inmatricularilor de masini noi in Romania in 2009, vanzarile cu amanuntul au crescut cu 12% comparativ cu 2008. Investitiile considerabile in reteaua de benzinarii a Petrom, efectuate intre anii 2006 si 2008, ne-au ajutat sa avem o performanta mai buna chiar si in contextul economic nefavorabil", spun reprezentantii Petrom. Pe de alta parte insa, compania spune ca vanzarile comerciale au fost cu 10% mai mici comparativ cu cele din 2008.

Potrivit datelor Petrom, cererea totala de carburanti a scazut anul trecut la nivel de piata cu 6% comparativ cu 2008. Vanzarile cu amanuntul au scazut cu 3%, in timp ce vanzarile comerciale, excluzand pacura, s-au diminuat cu 14%. "Tendinta de scadere a cererii inregistrata in 2009 continua si in ianuarie 2010", spun reprezentantii Petrom potrivit carora piata de carburanti va continua sa scada si anul acesta cu circa 5%, cel mai afectat segment fiind cel de retail unde se vor simti mai puternic efectele somajului. Chiar daca au evoluat diferit in ceea ce priveste segmentele de piata, majoritatea jucatorilor de profil au inregistrat dinamici similare ale rezultatelor financiare. Adica, au avut afaceri in scadere, dar au reusit sa-si tina in frau pierderile si chiar sa-si creasca profitul.

"Cifra de afaceri este in scadere 2009 versus 2008, desi cantitatile vandute de companie au inregistrat o crestere pe aceeasi perioada de analiza din cauza reducerii pretului mediu de vanzare ca urmare a reducerii cotatiilor internationale", explica reprezentantii Rompetrol. Anul trecut, motorina si benzina au fost in medie mai ieftine cu 14%, respectiv 3% fata de 2008, cand cotatiile internationale au ajuns la niveluri record.

In cazul Rompetrol, afacerile raportate pe partea de distributie au scazut cu 21% in dolari, dar la fel si pierderile s-au comprimat cu 26% pe fondul unor masuri de reducere a costurilor.

Petrom la randul sau si-a diminuat de aproape doua ori pierderile operationale pe partea de rafinare si marketing, desi cele mai mari economii au fost pe partea de rafinare.

MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, a inregistrat la randul sau o reducere de 23% a afacerilor anul trecut fata de 2008, dar a obtinut un profit cu peste 45% mai mare fata de 2008, de 17 milioane de euro. Si in acest caz, in timp ce vanzarile au fost atacate de scaderea volumelor si a preturilor de vanzare, profitul a fost impulsionat de masurile de reducere a costurilor. In acelasi timp insa, MOL nu a blocat investitiile in retea, deschizand patru noi benzinarii anul trecut.

Printre masurile de taiere a costurilor enuntate de-a lungul anului trecut de catre companii s-au numarat renegocierea contractelor cu furnizorii sau disponibilizari in unele cazuri.

"Economia Romaniei se estimeaza ca va incepe sa creasca usor in 2010. Totusi, rata somajului, atat in sectorul public, cat si in cel privat, se preconizeaza ca va continua sa creasca pe parcursul anului, sporind costurile cu protectia sociala suportate de stat si exercitand presiune asupora consumului privat", cred reprezentantii Petrom, in opinia carora anul acesta piata va continua sa scada cu 5%. Potrivit acestora, in ceea ce priveste investitiile pentru 2010, ele vor fi limitate la optimizarea operatiunilor.

"Pentru 2010 ne asteptam ca pretul titeiului sa ramana volatil, osciland intre 60 si 80 de dolari pe baril. Cursul de schimb al valutelor relevante pentru activitatea Petrom (dolar, euro) se estimeaza ca va fluctua in jurul valorilor medii inregistrate in 2009. Piata produselor de rafinare este de asteptat sa se mentina nefavorabila pe parcursul anului 2010, cu un nivel foarte scazut al marjelor de rafinare, ca efect al capacitatii excedentare ce va caracteriza industria, atat in Romania, cat si in toata Europa. Nivelul vanzarilor si al marjelor din activitatea de marketing se preconizeaza ca va ramane sub presiune pana cand semnele de revigorare economica vor deveni vizibile", au mai precizat reprezentantii Petrom.