Unu din 200 de romani isi va lua masina noua in acest an. Cehii, polonezii si maghiarii stau mai bine

Autor: Alexandru Anghel 08.03.2010

Vanzarile de automobile noi in Romania se vor reduce in 2010 cu 10% la 104.000 de unitati, potrivit estimarilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), sub media de scadere de 12,2%, prognozata pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene. ACEA a realizat estimarile pe baza datelor furnizate de asociatiile specifice industriei auto din fiecare tara membra. Estimarile ACEA sunt insa mult mai sumbre decat cele ale Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care la inceputul anului vedea o posibila stagnare. Atat Brent Valmar, vicepresedintele APIA, cat si Constantin Stroe, presedintele ACAROM, au declarat anterior ca "piata nu are cum sa revina in 2010", iar vanzarile de automobile noi vor fi de maximum 115.000 de unitati, chiar si cu ajutorul programului Rabla. In 2009 in Romania au fost comercializate 130.000 de automobile noi, din care 14.000 au fost reexportate in alte tari europene. Vanzarile de automobile second-hand au fost insa duble fata de cele noi. Potrivit prognozelor ACEA, in Uniunea Europeana vanzarile de automobile se vor contracta de la 14,5 milioane de unitati in 2009 la 12,7 milioane de unitati in acest an. Cel mai mult va avea de suferit Germania, cu -27,5% in planul de vanzari. "In Germania anul trecut cresterea de peste 20% s-a datorat programului de casare. Dar toti clientii care au cumparat prin acest program sunt clienti "de buget". De aceea am vazut cresteri la modele precum Fiesta, dar scaderi importante la marcile premium. Toata cresterea a fost in segmentul masinilor de clasa mica", a declarat la Geneva Ingvar Sviggum, vicepresedintele Ford Europa. Pornind de la prognozele ACEA, ZF a realizat un clasament al vanzarilor estimate in 2010 raportat la mia de locuitori, top in care Romania depaseste doar Bulgaria, dar in partea de jos a clasamentului. Astfel, pe piata locala sun asteptate mai putin de cinci masini noi la mia de locuitori, in timp ce Slovacia, Spania sau Germania au bugetate vanzari de 2-7 ori mai mari. Si Cehia, Polonia sau Ungaria devanseaza Romania, cu cel putin sase masini noi la o mie de locuitori.