Primul reper de pret din industria mezelurilor: Caroli si Campofrio valoreaza aproape 70 mil. euro: La 15 ani de la venirea in Romania, fondatorul Caroli semneaza cea mai mare tranzactie din industria mezelurilor

Autor: Diana Tudor Stoica 08.03.2010

In urma unei mutari atipice pentru businessul romanesc si cu atat mai mult pentru industria mezelurilor, dominata de afaceri de familie, producatorul marcii Caroli, un business de 70 mil. euro anual, a semnat un joint-venture cu cel mai mare producator de mezeluri la nivel european, Campofrio Food Group, cu afaceri anuale de peste doua miliarde de euro. In compania nou creata, Caroli va avea participatia majoritara.



Talal El Solh, omul de afaceri libanez care a venit in Romania in 1995 si a creat brandul Caroli, a spart astfel gheata in aceasta industrie de peste un miliard de euro, in care jocurile sunt facute in proportie de 90% de antreprenori romani. Joint-venture-ul semnat de Caroli Foods Group cu Campofrio Foods Group, actionarul companiei locale Tabco-Campofrio, este prima tranzactie incheiata anul acesta in industria alimentara si cel mai mare deal care a avut loc pe piata mezelurilor pana in prezent.

In timp ce Romania va ramane principala piata de desfacere, noua companie - care va opera sub denumirea de Caroli Foods Group - intentioneaza sa isi dezvolte prezenta si in zona Europei de Sud-Est, potrivit anuntului oficial realizat de reprezentantii celor doua companii.

In noua companie, Caroli Foods Group va detine 51% din titluri, in timp ce Campofrio va avea 49%. Pentru a ajunge insa la acest prag de 49%, Campofrio Food Group a mai achizitionat un pachet de actiuni in numerar, deoarece businessul local al Campofrio era la jumatate fata de cel al Caroli, ceea ce ar fi corespuns unei participatii de doar 31% din Caroli Foods Group, potrivit unor surse din piata, care nu au precizat daca banii adusi de Campofrio vor ramane in noua companie sau vor fi luati de catre actionarii Caroli.

Sursele citate spun ca actionarii Campofrio Food Group au platit peste 10 milioane de euro pentru a ajunge la o participatie de 49%, respectiv inca 18% din titluri, astfel ca valoarea companiei nou create ar putea fi estimata intre 60 si 70 de milioane de euro.

Raman ambele branduri

Talal El Solh nu a dorit sa dea mai multe detalii despre tranzactie, cel putin in acest moment, insa pentru mai multi executivi din industria mezelurilor care au comentat tranzactia pentru ZF surpriza a constat in faptul ca businessul local va avea o pondere mai mare in afacerea formata alaturi de gigantul spaniol.

Campofrio Food Group este o companie formata prin fuziunea producatorului spaniol de preparate din carne Campofrio Alimentation si Groupe Smithfield, divizia europeana a gigantului Smithfield.

Grupul Caroli este insa o afacere de familie controlata de Talal El Solh, presedintele companiei, prin intermediul companiei Kenes inregistrata in Olanda, la care El Solh detine pachetul integral de actiuni. Kenes controleaza 99,9% din actiunile Caroli Prod 2000 si 100% din IND Maestro Prodcom, doua dintre companiile Caroli Foods Group din care mai face parte si Caroli Brands.

Fiecare din cele doua companii implicate in tranzactie are insa posibilitatea de a achizitiona in timp pachetul integral de actiuni al acestei companii, potrivit surselor din industrie. Caroli Foods va prelua atat activitatea noii firme, cat si controlul asupra unitatii de productie detinuta de Tabco-Campofrio la Tulcea, brandul Campofrio urmand a fi produs in continuare, potrivit acelorasi surse.

S-a vehiculat de multe ori numele Smithfield

In ultimii ani au existat numeroase zvonuri cu privire la o posibila tranzactie intre Caroli si Smithfield, negate de fiecare data de actionarii celor doua companii. "Erau doar speculatii (in urma cu cinci ani, cand se anunta ca actionarii Caroli au vandut catre Smithfield - n.red.). Ne cunosteam (cu cei de la Smithfield - n.red.) pentru ca activam in aceeasi industrie", spune Talal el Solh.

El sustine insa ca vanzarea catre Smithfield a companiilor Agroalim si Frigorifer, detinute de catre socrul sau - Mounir Halawani, nu a avut nicio legatura cu joint-venture-ul incheiat recent de Caroli cu Campofrio.

"Noi cu cei de la Campofrio vorbim aceeasi limba si asta a contat. Altfel, deal-ul putea fi facut cu oricine altcineva", sustine presedintele grupului Caroli.

Grupul de companii Caroli, format initial in principal din companiile Caroli Prod 2000, T.C. Affaires si INDCARF, a fost pornit in anul 1997, la doi ani dupa ce omul de afaceri de origine libaneza Talal El Solh a venit pentru prima data in Romania.

El Solh a venit in Romania la indemnul socrului

"Am venit in Romania in 1995. Socrul meu avea mai multe afaceri in domeniu in Romania din anii 1970 , iar cand am terminat facultatea m-a indemnat sa fac acest business. Caroli a fost pornita de la zero din fonduri proprii deoarece Romania crestea si am crezut in aceasta afacere", isi aminteste omul de afaceri.

Intr-o piata dominata de afaceri de familie care au crescut organic, odata cu dezvoltarea pietei locale de mezeluri si cu schimbarea preferintelor de consum ale populatiei, Caroli s-a numarat printre putinii jucatori care au avut in plan realizarea de achizitii.

"Cand am inceput eram cea mai mica firma din piata mezelurilor. Am avut curaj sa investim in Romania, cand nimeni nu avea curaj sa investeasca si am fost cei mai activi in ceea ce priveste consolidarea pietei", a completat El Solh.

In 2002, compania controlata de familia El Solh atingea deja afaceri de peste 10 milioane de euro si se remarca alocand bugete de promovare mai mari decat ale competitorilor. Astfel, la opt ani de la intrarea pe piata mezelurilor, Caroli realiza prima sa achizitie si una dintre putinele din aceasta industrie, preluand brandul rival Gourmet. Dupa cumpararea brandului Gourmet, sustinuta de o politica de marketing mai activa, compania a ajuns la o cota de piata de 12% pe segmentul mezelurilor.

In 2005, actionarii Caroli au decis sa schimbe denumirea companiei in Caroli Foods si anuntau o investitie de zece milioane de euro in contructia unei a doua fabrici de mezeluri la Pitesti. La scurt timp dupa aceea, producatorul batea palma pentru cea de-a doua achizitie in industria mezelurilor.

Tranzactie cu Ciorcila si Goia

Caroli era deja un brand foarte bine cunoscut la nivel national, in octombrie 2005, atunci cand au inceput discutiile de preluare a companiei Maestro Industries din Cluj, insa reprezentantii grupului au hotarat sa faca aceasta achizitie deoarece insemna o oportunitate de extindere a afacerilor Caroli si o consolidare a pietei din Transilvania.

Valoarea tranzactiei a fost estimata la acel moment, potrivit unor surse din piata, la aproximativ 5 milioane de euro. Desi reprezentantii companiei refuza sa faca publica valoarea reala, estimarea facuta de Ziarul Financiar a fost confirmata de companie ca fiind aproape de adevar.

Maestro Industries a fost o afacere dezvoltata in 1994 de doi oameni de afaceri clujeni, Dorel Goia si Horia Ciorcila si potrivit presedintelui Caroli, aceasta a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 8,4 mil. de euro si un profit de circa 1,4 mil. de euro.

"Achizitiile au contat la dezvoltarea companiei, bineinteles, dar si brandurile si un management solid au contribuit la rezultatele de astazi", sustine El Solh.

Reprezentantii Caroli si Tabco-Campofrio nu au anuntat rezultatele inregistrate in anul 2009, insa in urma cu doi ani Caroli a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 70 mil. euro si un profit net de 1,2 mil. euro, in timp ce Campofrio rula afaceri de 32 mil. euro si avea un profit de 0,7 mil. euro.

Atat afacerile Caroli, cat si cele ale Campofrio au fost afectate in cursul anului trecut, insa managerii celor doi producatori sperau la o stagnare a rezultatelor pentru finalul lui 2009 in cursul anului trecut.

In urma tranzactiei incheiate intre cei doi producatori, noul jucator - Caroli Foods Group - va avea o cota de piata cumulata de 16% si o cifra de afaceri cumulata de peste 120 de milioane de euro, potrivit datelor furnizate de cele doua companii.

De la achizitii de branduri la cel mai mare deal din mezeluri

1995

Talal El Solh infiinteaza producatorul de mezeluri Caroli, la indemnul socrului sau, Mounir Halawani, antreprenorul care a vandut companiile Agroalim si Frigorifer Tulcea catre gigantul american Smithfield

2003

In decembrie, Caroli cumpara brandul rival Gourmet, una dintre putinele tranzactii din industria mezelurilor, o piata dominata de antreprenori romani

2006

In martie, actionarii Caroli Foods cumpara de la Dorel Goia si Horia Ciorcila fabrica de mezeluri Maestro din Cluj, intr-o tranzactie estimata de ZF la 5 mil. euro.

Grupul decide sa schimbe modalitatile de raportare a cifrei de afaceri din rezultate cumulate, in cifre de afaceri consolidate ale entitatilor care fac parte din business.

2007

Actionarii decid sa inchida fabrica de mezeluri din Cluj si sa mute productia la Pitesti, "cartierul general" al operatiunilor de productie ale grupului. Talal El Solh, principalul actionar al Caroli Foods, decide sa se retraga din toate functiile executive si sa ramana doar presedinte al companiei pe care a fondat-o, functia de CEO fiind preluata de Haluk Akdemir, fostul director executiv al JTI

2009

Dupa primele sase luni, compania anunta ca detine o cota de piata de 12%, in crestere cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anului anterior

2010

In prima saptamana din martie, Caroli semneaza un joint-venture cu Tabco-Campofrio, companie al carei principal actionar este grupul american Smithfield, cu operatiuni puternice in procesarea carnii.