PIATA DE ARTA/ Luchian: recordurile bat falsurile
Autor:
Remus Andrei Ion
09.03.2010
In cutremurul din 4 martie '77,
sub ruine a cazut victima si un tablou de Stefan Luchian, "Maci si
garoafe". Un Luchian celebru, reprodus in foarte multe dintre
cataloagele anilor '40-'60. Cel mai reprodus fals dupa Luchian, de
fapt! Se afla in colectia compozitorului Gheorghe Dumitrescu si
nimeni nu i-a pus la indoiala autenticitatea. Pana in 1966, cand
Muzeul National de Arta a organizat o retrospectiva, iar expertii
au reevaluat patrimoniul pictorului. Atunci s-a decoperit ca "Maci
si garoafe" nu avea nicio legatura cu Luchian.
Istoricul de arta Petre Oprea,
care s-a aflat printre organizatorii retrospectivei, a povestit
intreaga istorie in memoriile sale.
Cert este ca falsul a disparut
printre ruinele din '77. Dar Luchian ramane unul dintre cei mai
falsificati artisti romani, dupa Grigorescu si Andreescu. Chiar
pictorul a semnat in ultimii ani de viata panze albe sau picturi de
diverse facturi prelucrate de altii. In plus, in ultimii ani de
viata, cei din jurul sau il ajutau la pregatirea tablourilor, iar
maestrul intervenea doar cu tusele finale pentru a obtine acea
lumina, acea stralucire pe care numai el le intrezarea printre
straturile de pasta colorata. Mai multe istorii despre falsurile
Luchian sunt mentionate de Petre Oprea in volumul "Unele aspecte
ale comertului de arta bucurestean in secolul XX" (2005). Se stie
deci ca semnatura lui Luchian s-a pus pe multe pasteluri sau
uleiuri care nu au nimic in comun cu pictorul. Se stie ca apropiati
ai artistului, precum pictorul Traian Cornescu, Laura Cocea, I.N.
Muntenescu dar si nume celebre precum Ressu, Panteli Stanciu, Dan
Ialomiteanu au fost implicati mai mult sau mai putin in scandaluri
legate de falsurile Luchian. Mai mult, oficial, prin anii '50-'55,
autoritatile au comandat copii dupa Grigorescu, Luchian si Bancila
pentru a fi trimise muzeelor din tara si institutiilor publice.
Cele mai bune reproduceri au fost realizate de Panteli Stanciu, dar
unde au ajuns acestea nu se mai stie si nimeni nu poate garanta ca
unele dintre ele nu au circulat pe piata libera... In articolul
despre falsurile Luchian, Petre Oprea pomeneste explicit despre
urmatoarele lucrari: "Spalatoreasa", care se afla chiar in
patrimoniul Muzeului National - "In acest caz, in mod cert aportul
lui Luchian este infim, daca este.", "Ghereta din Filantropia",
"Anemone" (lucrare suspecta, din colectia unui academician), "Maci
si garoafe", "Nud".
Istoricii stiu deja amanunte
importante despre materialele folosite de pictor, despre felul in
care isi pregatea panzele, despre pastelurile pe care de cele mai
multe ori nu le fixa, despre culorile folosite. Au fost cercetate
deja foarte multe dintre lucrarile ramase din patrimoniul
artistului si se cunosc datele dupa care poate fi descoperit un
fals. Dar lumea vorbeste, falsurile si istoriile legate de ele sunt
foarte gustate, mai ales de catre cei care nu au bani ca sa cumpere
un Luchian.
Multe dintre lucrarile care apar
pe piata libera intra in aceasta capcana. Acesta poate fi unul din
principalele motive pentru care piata de arta nu este foarte
animata atunci cand apare la vanzare un Luchian. Doar 9 picturi si
18 desene sunt pe lista achizitiilor din ultimii 15 ani. Si totusi,
atunci cand expertizele sunt pertinente, Luchian ajunge la
recorduri. In acest an s-au vandut deja trei picturi reprezentative
semnate Luchian, iar in octombrie si decembrie anul trecut, doua
pasteluri, "Peisaj din Brebu" si "Car cu boi".
Cea mai spectaculoasa tranzactie
a avut loc la Alis pe 27 februarie. "In atelier", ulei pe panza de
dimensiuni normale, 60x45 cm, reprodus si comentat de Tehodor
Enescu in revista "Arta" in 1986 si apoi in volum, in 2000, este
estimat ca fiind executat in 1910, deci cu sase ani inainte de
moartea artistului. Autenticitatea nu a fost pusa la indoiala si
pretul a urcat de la 250.000 la 380.000 de lei.
Cu doua zile mai devreme, la
Artmark, s-a licitat o lucrare miniatura a pictorului, cumparata in
anii 30 la Bucuresti de Doamna Popovici si ulterior achizitionata
de un jurnalist flamand care a scris despre Romania. "Casa
olteneasca", ulei pe placaj, de aproape 8x10 cm, s-a cumparat la
estimarea minima de 3.500 euro. Si mai exista recordul Goldart,
"Peisaj de iarna", ulei pe panza, lucrarea restaurata si cu
marginile consolidate care s-a cumparat cu 200.000 de
lei.
Licitatiile
urmatoare:
Alis 13 martie
Goldart 14 martie
Artmark 25 martie