EDITORIAL/ La Paris, e la modă moartea
Autor:
Daniel Nicolescu
10.03.2010
Parizienii, dar şi turiştii de ocazie dau năvală, stau la
coadă cu ceasurile şi ies incercănaţi şi osteniţi după ore de
vizitare, dar cu un surâs satisfăcut in colţul buzelor, de la
expoziţia deschisă de curând la Musee Maillol şi intitulată "C'est
la vie!" (februarie - iunie 2010, intrarea: 11 euro). E ultimul
trend in materie de mondenităţi pariziene. Dacă n-ai văzut Musee
Maillol de două săptămâni incoace, n-ai văzut nimic. Şi dacă n-ai
văzut nimic, eşti ori orb, ori mort. Nu vă grăbiţi, "C'est la vie"
nu e o odă inălţată vieţii, ci un oftat care, ca şi in viaţă, este
eliberat din rărunchi atunci când viaţa e netrebnică, nemiloasă sau
când tocmai s-a terminat. Ori nu?
"C'est la vie" vorbeşte mai ales despre moarte, pe 160 de voci
(pictură, grafică, sculptură, artă video, fotografie, cărţi,
bijuterii, tricouri, coperţi de disc, obiecte), dar pe un singur,
obsedant refren: "Vanitas vanitatum".
Şi se intinde de la
Caravaggio la Damien Hirst. Acesta din urmă e prezent in expoziţie
cu două lucrări. Prima, fotografiată doar, e celebrissima "For the
Love of God", probabil cea mai puternică, in tragismul ei, icoană
bling-bling a secolului XXI: un craniu incrustat cu 8.000 de
diamante. E moartea de lux, moartea cu glamour, o mumificare-chic
modernă sau, intr-o altă posibilă lectură, o critică a societăţii
de consum in care până şi moartea a fost ucisă de corupţia morală.
La polul opus, un alt craniu-sacrilegiu semnat Hirst, de astă-dată
imbrăcat in muşte, care ne aminteşte moartea rea, descompunerea,
contaminarea, putrefacţia.
Intre găvanele celor două tigve, lucrări de Caravaggio,
Zurbaran, Picasso, Braque, Boltanski, dar şi de Warhol, Basquiat
sau de regina obiectelor stupefiante, Niki de Saint-Phalle. Nu
lipseşte ingerul chinez al morţii, Yan-Pei Ming, cel care o atârna
pe Gioconda lui letală in incăperile Luvrului, anul trecut. Şi,
desigur, o grămadă de naturi moarte, al căror "suflet" este
prezenţa neliniştitoare (alături de flori, cărţi, instrumente
muzicale şi alte blânde vestigii ale lumii noastre) a câte unui cap
de mort.
Pe pereţi, printre exponate, citate ca nişte epitafuri
("Mourir d'aimer", "La Mort de la Mort") evocă deşertăciunea
deşertăciunilor, inutilitatea ştiinţei, a bogăţiei şi a puterii in
faţa efemerităţii existenţei; vanitatea cu straie religioase de
care se slujea Reforma sau vanitatea secularizată, cu accente
filosofice şi individualiste, care a proliferat după "moartea lui
Dumnezeu", anunţată de Nietzche.
Printre schelete (spunea cineva: "Ce e un schelet, dacă nu un
manechin, teribil de anorexic, imbrăcat pentru eternitate?"), se
plimbă domnişoare cochete, cu haine ultimul răcnet, care zâmbesc
inţelept şi lasă in urmă dâre de parfum şi cugetări de tipul: "E-al
naibii de haioasă" (privind o lucrare semnată Pierre et Gilles). Să
nu fim răi, blonde sau brune, fotomodele sau doamne bine, trecute
bine, din arondismentul XVI, toate au dreptate: expoziţia pariziană
cu cel mai mare succes din ultimul timp, loc de intâlnire a
protipendadei de pe malurile Senei, nu este deloc macabră, in ciuda
faptului că vorbeşte despre moarte. Asta pentru că, deşi ne cheamă
sub stindardul lui "Memento mori", ne indeamnă de fapt să ascultăm
de "Carpe Diem". Pentru că ne aminteşte că incepem să preţuim un
lucru (viaţa, in speţă) doar când il pierdem.
Probabil, insă, că bomboana pe această colivă tonică este
lucrarea lui Jean-Michel Alberola, un craniu pe care, cu litere
luminoase, stă scris: "La ce bun să mai mori, câtă vreme viaţa nu
slujeşte la nimic?" Chiar aşa? Atunci: "D'a capo!"
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, al Universitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectia romana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003. Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) la numeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor si art-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multe volume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 pana in 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.