„Cand vanzarile merg prost retailerii trebuie sa tipareasca reclama”, spune un tipograf

Autor: Alexandru Anghel 10.03.2010

Grupul de tipografii Euro-Druckservice (EDS) estimeaza afaceri in crestere cu 20%, la 24 de milioane de euro in 2010 pentru tipografia locala, construita in urma cu doi ani de la zero in localitatea Ghimbav din judetul Brasov.

Compania a inceput activitatea tipografica in 2009, cand piata a inregistrat un declin de 10%, potrivit jucatorilor din sector. "Nu a fost usor sa intram in piata. Am lucrat foarte mult sa crestem portofoliul de clienti. Acum avem un buget de 23 - 24 de milioane de euro", a spus Albert Andras, directorul general al EDS Romania.

Avansul bugetat in acest an, de 20%, este bazat pe cresterea gradului de ocupare a capacitatii de tiparire instalata, care in 2009 a fost de 80%, iar in prezent este mai mare de 90%. "In februarie am avut ocupare de 115%. Am mai trimis comenzi la tipografiile grupului in Ungaria si Cehia", a adaugat Andras.

Tipografia realizeaza exporturi in Bulgaria, unde are clienti precum Metro pentru care tipareste materiale publicitare si promotionale. Volumele exportate pentru tara vecina reprezinta pana la 15% din cifra de afaceri. Potrivit reprezentantilor companiei, in tipografia din Ghimbav lucreaza in prezent 94 de angajati in trei schimburi, inclusiv sambata, pentru a acoperi cererea.

Euro-Druckservice este specializata in tiparirea de reviste de mare tiraj, brosuri comerciale si materiale publicitare (pliante, flyere, cataloage de oferte si promotii) pentru lanturi de retail.

Andras a declarat ca in 2009 piata tipografica pentru materiale publicitare s-a contractat cu 10%, iar in acest an tendinta va fi aceeasi. Valoarea pietei este apreciata la aproape 50 de milioane de euro.

"Se fac bugete noi, iar pretul se negociaza in jos, se foloseste hartie, cerneala mai ieftina. Pentru o afacere de tip hipermarket, reclama tiparita este esentiala pentru ca are cel mai mare impact. Daca merge prost afacerea, trebuie sa tipareasca pentru ca brosura sta pe masa, iar consumatorul o citeste nu doar o singura data", a spus Andras.

El apreciaza ca segmentul publicatiilor (reviste, ziare) a scazut ca si valoare in ultimii doi ani cu 47%, la aproximativ 40 de milioane de euro.

Grupul german EuroDruckServices detine facilitati de productie tipografica in Austria, Germania, Ungaria, Polonia si Republica Ceha si are peste 1.700 de salariati. Principalii competitori pe piata locala sunt Infopress, care este si cea mai mare tipografie din Romania, Megapress, G. Canale sau Coprint.

Investitii noi

Tipografia EDS, proiect greenfield de 19 milioane de euro, are in plan investitii suplimentare de 2 milioane de euro in 2010, in special pentru utilaje de finisat.

"Intentionam sa investim in echipamente auxiliare. Capacitatea actuala este suficienta", a spus Andras. El a adaugat ca nu este previzionata extinderea portofoliului de produse la tiparirea de carti, comenzile de acest fel fiind transmise catre unitatile din Cehia (Praga) sau Polonia (Poznan), unde au fost instruiti si angajatii.