Centrul Vechi prinde viata si la zero grade. 10 noi restaurante vor fi gata pana in aprilie

Autor: Cristina Stoian 12.03.2010

Imaginea Centrului Istoric al Capitalei in 2009, cu terasele pline de la doua dupa-amiaza pana la doua-trei noaptea, cu clienti cautand un loc liber la o masa de-a lungul unei strazi de cateva sute de metri, intr-un an de recesiune economica, a creionat in mintea a zeci de oameni de afaceri businessul perfect. Pana anul trecut, 50 de restaurante si cafenele au reusit sa-si faca loc printre ruine si sa inceapa sa ruleze afaceri de sute de mii de euro anual cu puburi sau baruri care fac concurenta oricarui competitor strain de pe marile bulevarde europene.



Temperaturile nu au depasit 15 grade de la inceputul anului, de cele mai multe ori a nins sau a plouat, dar in cele cateva zile cu soare de la inceputul lui martie, pe doua strazi din zona Lipscani proprietarii de cafenele au scos deja mese si scaune.

Este momentul in care "isi impart teritoriul" cu competitorii, fiecare artera urmand sa fie plina in vara de zeci de terase.

Singura diferenta fata de anul trecut este insa ca printre unitatile deja existente si-au facut loc si cateva nume noi. Malagamba, La Bonne Bouche sau Divan sunt restaurantele care vor intra vara aceasta in lupta pentru impartirea clientilor si a veniturilor.

"Va fi gata saptamana aceasta. Este primul pe care il deschid, dar sincer ma uit la toate spatiile ramase libere. Partea rea este ca nu am bani sa fac ce imi doresc, pentru ca am idei pentru inca doua centre ca acesta", incearca sa glumeasca Claudiu Leonte, unul dintre actionarii restaurantului frantuzesc La Bonne Bouche, care se va deschide in curand pe strada Franceza, in apropierea restaurantului unguresc St. George.

Idei de afaceri: cabaret, brutarie sau o sifonarie

Printre ideile omului de afaceri se numara un cabaret, o brutarie, dar si o sifonarie pentru HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).

Claudiu Leonte si asociatul sau Mircea Radulescu, ambii veniti din industria de publicitate, au strans o parte din bani, s-au mai imprumutat pana la 170.000 de euro si au inceput sa refaca un spatiu de 110 metri patrati, unde urmeaza sa se serveasca vin la pahar.

"Restaurantul are 40 locuri in interior si 40 de locuri pe terasa. Nu am facut o estimare pentru cat vrem sa incasam anual, nu am nevoie decat de 40 de oameni din cei doua milioane, cat are Bucurestiul, care sa se aseze la o masa si sa comande mancare frantuzeasca si un vin la pahar", si-a facut planul Leonte si admite ca investitia va fi recuperata in circa trei ani, chiar si in Centrul Vechi unde afacerea cu restaurante merge cel mai bine.

In prezent a fost adus mobilierul, dar si echipamentele de bucatarie si bar, scaune si mese din fier forjat, dar majoritatea stau in mijlocul incaperii acoperite cu folie de plastic in asteptarea unui loc curat. Un raft mare cu carti, majoritatea in franceza, mascheaza intrarea spre bucatarie, unul dintre pereti a ramas din caramida sa poata aminti de vechimea imobilului, construit in 1875. Viitorul restaurant va avea canapele verzi din piele care sa se asorteze cu draperii masive grena.

Chiar daca in prezent sunt circa 70 de restaurante, baruri si cafenele pe zece strazi din Centrul Istoric al Capitalei, jucatorii spun ca inca nu este suficient pentru a se crea un trafic constant, ca in centrele occidentale. "Este nevoie de un mix, de baruri, cluburi, restaurante, de anticariate si magazine de fashion si bijuterii", crede Florin Tanase, directorul restaurantului cu specific unguresc St. George, in care s-a investit 250.000 de euro. Pe o suprafata de 190 de metri patrati, construit pe doua niveluri, St. George, care are 120 de locuri, s-a deschis la sfarsitul lui 2007, cand pe strada Franceza abia renovata nu era decat un singur bar - O'Hara Irish Pub.

"Numarul de clienti a crescut semnificativ de cand s-a renovat strada, dar mai ales de cand au aparut si alte unitati langa noi", este de parere Tanase, care spune ca 60% din clientii sai sunt straini, ce-i drept, majoritatea veniti in tara pentru business.

"Centrul Vechi se cladeste de la sine, dar din pacate doar la nivelul parterului. Nu are nevoie de trei pavele puse pe jos, ci de o abordare mult mai serioasa. Trebuie tratata ca o zona speciala pentru care sa existe un birou special de la care sa iei autorizatiile, de un arhitect", il completeaza Claudiu Leonte.

Un irlandez face un restaurant cu specific italian

John McCarthy, un om de afaceri care spune ferm ca nu mai are niciun alt business in acest sector, chiar daca vine din Irlanda, patria pub-urilor, da cateva detalii despre cum va arata restaurantul sau cu specific italian Malagamba. Lasa ruleta pe barul prafuit si arata inspre incaperea nevaruita inca.

"Aici vor sta circa 100 de persoane, iar la vara, pe terasa inca 15-20. Am investit in acest restaurant aproape 200.000 de euro si trebuia sa il deschid in februarie, in Romania este foarte greu sa obtii aprobarile necesare", spune McCarthy, care vrea ca in cinci ani sa deschida alte cinci unitati. De afara nu se vad momentan decat vitrine mari acoperite cu coala alba si autocolantele branduite ale ramelor de la geamurile termopan care atarna in bataia rece a vantului. In interior incepe insa sa se contureze o sala de mese cu pereti deschisi la culoare si plafon cu grinzi rosii.

"Se deschide in curand"

Pe Smardan, strada cu cele mai multe baruri si cafenele, abia si-au facut loc trei noi unitati. La Arcade, care are deja trei unitati pe aceeasi artera, a preluat si terenul viran de la jumatatea strazii pentru a construi cea mai mare terasa din zona. Deocamdata o pancarta care inconjoara suprafata anunta viitoarea deschidere cu litere mari: "Opening soon". Vizavi, doua spatii sunt acoperite pentru renovare. "Vom deschide la jumatatea lunii martie un bistro cu o varietate bogata de vinuri la pahar pentru care tintim o cifra de afaceri anuala de circa 150.000 de euro. Recuperarea investitiei va fi in jur de doi ani, doi ani jumatate", afirma Vasi Andreica, managing director al viitorului bar, Old Town Bistro.

Unitatea se va deschide in locul cafenelei Coffee Store, detinuta de acelasi proprietar, Mugur Mihaescu, care a deschis anul trecut si pub-ul irlandez St. Patrick in aceeasi cladire.

Anul acesta, noile unitati care sunt in plin proces de renovare, dar care se grabesc sa prinda sezonul de primavara, vor contribui pana la sfarsitul anului la incasarile totale ale Centrului Vechi cu cel putin un milion de euro, alaturi de unitatile deschise deja de la inceputul anului - printre acestea restaurantul turcesc Divan sau Sport Pub Cantina si Bundetot, restaurantul fast food, ambele ale proprietarului City Grill.

Daca anul trecut, in vara, Centrul Vechi genera un trafic record pentru Capitala, iar incasarile erau estimate la zeci de milioane de euro, o vara calda ar putea majora cu cel putin 20% veniturile proprietarilor de restaurante si terase din zona in acest an, in conditiile in care pregatirile pentru varful de sezon au inceput din timp.

Noi businessuri

Malagamba se va deschide luna aceasta langa Teatrul de Comedie. Proprietarul, irlandezul John McCarthy, a investit 200.000 de euro in renovarea si amenajarea spatiului, care va servi in special mancare cu specific italian.

La Bonne Bouche care se intinde pe o suprafata de 110 metri patrati se va deschide saptamana aceasta ca bistro de vin si restaurant frantuzesc. Actionarii, Claudiu Leonte si Mircea Radulescu, care vin din industria publicitatii, au investit 170.000 de euro in aceasta unitate.

Old Town Bistro care urmeaza sa se lanseze la jumatatea acestei luni va servi vinuri la pahar pentru circa 50 de clienti. In primul an de la deschidere, proprietarii, unul dintre actionari fiind Mugur Mihaescu, tintesc incasari de circa 150.000 de euro.

Restaurante cu specific

Sushi Ko este primul restaurant japonez din Centrul Vechi, deschis in vara lui 2009 de Iyad Tarabay, in urma unei investitii de 400.000 de euro. Unitatea este deschisa pe strada Smardan, colt cu Stavropoleos.

Caru' cu Bere detinut de Dragos Petrescu, este cel mai mare restaurant cu specific romanesc din zona, care incaseaza anual cinci milioane de euro, acesta fiind unul dintre cele mai mari venituri din Romania.

St. George serveste mancare ungureasca, circa 60% din clienti fiind straini. Restaurantul de 190 de metri patrati a fost deschis la inceputul lui 2008, in urma unei investitii de 250.000 de euro.