„Licitatiile din constructii vor fi tot mai globalizate”

Autor: Catalin Lupoaie 11.03.2010

Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), afirma ca licitatia pentru realizarea metroului Drumul Taberei - Eroilor marcheaza un nou capitol pentru piata constructiilor, in care lupta pentru proiecte nu se va da doar intre companiile romanesti si cele din UE, ci si din cele extracomunitare.

"Lista companiilor care au depus oferte pentru metroul din Drumul Taberei este foarte diversa si interesul companiilor din mai multe continente nu face decat sa marcheze inceputul unui nou capitol, al internationalizarii licitatiilor din Romania peste spatiul extracomunitar, cu firme din Turcia, Rusia, Ucraina si China", sustine Plosceanu. Peste 20 de consortii, in total 42 de firme, din 11 tari au depus oferte pentru cele doua loturi ale proiectului de realizare a structurii de rezistenta a liniei Drumul Taberei-Eroilor - primul lot Raul Doamnei - Hasdeu (920 mil. lei) si al doilea, Romancierilor - Valea Ialomitei (246 mil. lei). Metrorex a primit in total 36 de oferte, cate 18 pentru fiecare lot.

"Din pacate multe din firmele care au lucrat la realizarea metroului din Capitala CCCF, Tungal sau cele care au fost aproape de aceste proiecte precum TIAB sau Energoconstructia nu se regasesc pe lista companiilor care au depus oferte, ci sunt multi care au facut lucrari de asfalt si acum coboara in subteran", afirma Plosceanu.

El considera insa ca firmele romanesti in continuare nu vor putea fi evitate de catre aceste proiecte, pentru ca vor fi implicate chiar si ca subcontractori. Printre firmele romanesti aflate in consortiile care au depus oferte la metroul din Drumul Taberei se afla Apolodor Comimpex, Delta ACM, PA & CO International, Euro Construct Trading '98, Straco Grup, SIRD si Prospectiuni, care nu au experienta in realizarea lucrarilor de metrou. Singura companie locala care a mai derulat lucrari in subteran si a depus oferta este Hidroconstructia.

"Din pacate aceste lucrari vor fi incepute abia anul viitor, iar grija constructorilor este sa aiba ce sa manance astazi ca sa traiasca si maine. Guvernul ar trebui sa intensifice si proiectele in parteneriat public-privat, nu doar cele cu investitori europeni, dar si cu finantare din alte zone de economie emergenta, cum este China", spune presedintele ARACO.