Va lasa criza in urma o noua generatie de antreprenori? Cum comentati?

Autor: Adelina Mihai 15.03.2010

Cat este de riscant sa pornesti un business in mijlocul celei mai dure crize financiare din ultimii 20 de ani? Ce sfaturi dau executivii si oamenii de afaceri celor care se gandesc la un start-up? Care sunt domeniile de business cu cel mai mare potential?



Pariul pe antreprenori. "Experimentati, experimentati, experimentati!" este sfatul pe care il da Silviu Hotaran, fostul CEO al Microsoft Romania, tinerilor care vor sa isi deschida in prezent o afacere. Fostul sef al Microsoft este unul dintre cei care au ales sa isi deschida o noua afacere in plina criza, optand pentru domeniul educatiei. In prezent, el este general manager in cadrul Gustav Kaser Training International (GKTI) Semper Human si training leader al GKTI.

Hotaran nu crede ca valul de antreprenori din anii '90 ar putea reprezenta un model pentru noua generatie de oameni de business.

"Atunci (in anii '90 - n.red.) a fost o perioada de capitalism salbatic. In acea perioada putea fi antreprenor oricine avea putina initiativa, iar cadrul legislativ era mult mai permisiv, ceea ce nu se intampla si in prezent", spune Hotaran.

Cu toate acestea, businessurile romanesti s-au dovedit in ultimele luni cele mai vulnerabile la efectele crizei economice. Companii mari precum retailerii Spar, Trident, Pic sau retailerul de elctrocasnice Flamingo au intrat in vartejul blocajului financiar in ultima perioada.

Argumente incurajatoare pentru cei care se gandesc sa inceapta o afacere insa exista:

"Vestea buna este ca modelele de business care vor fi create cu succes in aceasta perioada vor fi cu siguranta afacerile «castigatoare» din perioadele urmatoare", adauga Michael Weiss, vicepresedintele companiei de consultanta in management A.T. Kearney.

"Cei mai buni antreprenori au trecut cu bine printr-o criza"

Businessurile antreprenoriale au rezultate mai bune decat cele nonantreprenoriale in perioade economice dificile, arata un studiu realizat de scoala de business americana Babson College, pe un esantion de 27.000 de companii.

Cercetarea a relevat ca in decembrie 2009 businessurile antreprenoriale au depasit cu mult performantele obtinute de firmele cu traditie (care nu mai sunt considerate antreprenoriale).

"Antreprenorii cei mai buni sunt cei care trec cu bine printr-o perioada de criza. Este un test cat se poate de real, asa incat putem spune ca sunt sanse mari sa apara o noua generatie de antreprenori mai buni dupa aceasta perioada, nu atat pentru ca ar aparea noi antreprenori in plina criza, ci pentru ca toti cei care trec cu bine de criza vor iesi mai puternici, deci mai valorosi din aceasta incercare", spune Marius Ghenea, unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri locali.

In prezent, Ghenea este presedinte al companiei FIT Distribution, fiind implicat in mai multe businessuri, detine mai multe magazine online si are afaceri in domeniul distributiei IT&C.

Este posibil ca in aceasta perioada antreprenorii sa identifice noi oportunitati pe fondul modificarii din mediul de business, modificari la care companiile mai mari se adapteaza mai greu. Cu toate acestea, perioada profiturilor obtinute rapid si usor a trecut.

"In Romania s-a incheiat perioada in care se puteau promova modele de business simple, dar fara sustenabilitate, care erau concentrate mai mult pe activitati de retail cu valoare adaugata foarte limitata si cu viziunea unor profituri extraordinare", este de parere Weiss, de la A.T. Kearney.

Disponibilitatea de a deschide o noua afacere nu este suficienta pentru cei care vor sa devina antreprenori, pentru ca, pe langa aceasta, mai este nevoie de o idee originala, abilitati de management si un plan solid de business.

Unii dintre viitorii antreprenori sunt in prezent angajati in corporatii

Sorin Matei, Internationally Certified Business Mediator si executive coach, crede ca este absolut necesar sa se nasca un nou val de antreprenori, pentru ca o astfel de criza nu poate fi depasita daca nu se fac progrese pentru eficientizare.

"O parte din cei care vor forma noua generatie de antreprenori lucreaza deja ca angajati in companiile mari si sunt nemultumiti de pozitia actuala pe care o au in companie. Totusi, se pare ca unii nu sunt inca dispusi sa isi asume riscuri", spune Matei, care organizeaza pe piata locala programul international de dezvoltare antreprenoriala si relationare in business Empretec, derulat sub egida Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare si sustinut de Guvernul Romaniei. Programul se deruleaza sub forma unui workshop pentru dezvoltarea competentelor antreprenoriale, bazat pe o metodologie folosita de scoala de business americana Harvard.

O mare parte din cei care vor forma viitoarea generatie de antreprenori au lucrat cativa ani in corporatii si au ales criza ca moment pentru un start-up pentru ca au identificat niste oportunitati, este de parere si Marius Persinaru, vicepresedinte operational in cadrul Xerox, functie din care coordoneaza operatiunile grupului din aproximativ 100 de tari, cu un business cumulat de 1,5 mld. dolari.

Persinaru crede ca idei de antreprenoriat pot exista in orice segment de afaceri, desi poate unii oameni de afaceri s-ar putea gandi ca segmentul consumului a fost mai grav afectat, iar businessurile din zona de FMCG nu ar fi rentabile.

"Daca mi-as deschide un business, m-as uita spre zona de consultanta in management sau spre zona de industrie alimentara si agricultura. Dupa ce am vazut cum este in afara, m-am gandit la ce oportunitati imense ar putea fi in aceste sectoare in Romania", spune Persinaru, care a adaugat ca in prezent nu se gandeste sa renunte la pozitia pe care o are acum pentru a-si deschide un business.

IT&C sau educatie, domeniile pe care ar miza fostul sef la Microsoft

"Sunt multi tineri optimisti, plini de incredere si curaj care ar putea sa inceapa noi businessuri in aceasta perioada. Mutarea din lumea fizica in lumea virtuala face ca multi sa aleaga domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Si domeniul educational este unul destul de interesant, pentru ca este pentru prima data in istorie cand profesorii au de invatat de la elevi", a spus Hotaran.

Tinerii antreprenori ar trebui sa se orienteze spre domeniile care necesita un capital de inceput destul de mic, spun specialistii. Cei care vor sa-si deschida un business ar trebui sa se orienteze spre zona serviciilor, pentru ca este mai ieftin, dar totodata sa ofere preturi mai accesibile decat furnizorii traditionali, de tip "low-cost". "E preferabil ca un tanar antreprenor fara resurse financiare importante sa se orienteze catre un business de servicii bazat in primul rand pe capitalul de munca al sau si al echipei sale, acestea fiind afacerile cu cele mai mici solicitari de capital financiar", mai spune Ghenea.

Vicepresedintele operational al Xerox a subliniat faptul ca facilitatile financiare se acorda mai ales antreprenorilor tineri, pentru ca cei cu experienta se descurca, in general, cu investitiile initiale necesare unui start-up.

"Bani exista, dar pofta de risc a finantatorilor, a bancilor, este mult mai scazuta. Alte probleme pe care le-ar putea intampina antreprenorii sunt legate de birocratie si de desfacerea produselor", a mai spus Persinaru.

De altfel, un proiect de lege recent vizeaza acordarea de facilitati la plata impozitelor pentru tinerii de pana in 35 de ani care vor sa-si deschida o afacere.

Antreprenoriat nu inseamna obtinerea imediata de venituri

Antreprenoriatul nu se mai practica din dorinta de a face bani, spun specialistii, in conditiile in care, uneori, investitiile initiale sunt minime.

"Antreprenorul de criza este foarte deschis la schimbare si foarte flexibil si nu este interesat de obtinerea imediata de venituri. Viitorii antreprenori sunt antreprenori ai creatiei, ai gandirii «outside the box», care nu isi vor deschide o afacere pentru a face bani", spune Matei.

Totusi, inca mai exista afaceri care necesita investitii initiale semnificative, iar una dintre trasaturile care ii diferentiaza pe "antreprenorii de criza" de cei din generatiile anterioare este apetitul mai mare pentru risc.

"Sunt afaceri care pot fi pornite, chiar si intr-o perioada de criza, cu cateva mii de euro, dar multe proiecte start-up necesita in realitate investitii totale de ordinul a sute de mii de euro si peste aceasta suma, daca ne gandim nu doar la banii utilizati in prima zi, ci la sumele necesare pentru a acoperi un an pana la doi ani de activitate curenta (salarii, chirii etc.)", mai spune Ghenea.

Pe de alta parte, el apreciaza ca in perioadele de criza este mai usor pentru antreprenori sa isi formeze o echipa buna de lucru, pentru ca exista mai multi candidati buni disponibili in piata, fara pretentii salariale exagerate. Un alt avantaj al antreprenorului de criza este acela ca in cadrul unui business antreprenorial este mai usor sa motivezi oamenii valorosi.