Leasingul auto ramane amortit si in 2010,spun finantatorii

Autor: Angela Placinta 14.03.2010

Piata de leasing auto, care in anii ei buni a trecut de 3 miliarde de euro, va ramane inghetata si anul acesta, dupa ce in 2009 a scazut cu 75%, si va fi dominata de masinile second-hand, in conditiile in care in anii trecuti acestea detineau o pondere de sub 10%.

Finantatorii se asteapta la o stagnare sau o crestere foarte redusa a acestei piete, care candva a fost vedeta industriei de leasing, si isi pun sperantele in leasingul de echipamente sau cel imobiliar, care le-ar putea majora afacerile in 2010, dupa ce anul trecut a fost dramatic pentru majoritatea companiilor.

De piata de leasing auto depind si alte afaceri, cum ar fi asigurarile, deoarece in cazul masinilor cumparate in leasing incheierea unei polite Casco este obligatorie, ceea ce la aducea mult business asiguratorilor. In 2009 leasingul auto a coborat la 839,6 milioane de euro, de la 3,38 miliarde de euro in 2008, ponderea in totalul pietei fiind de 63%.

Doar 50% din piata

"Cred ca anul acesta leasingul auto nu va reprezenta mai mult de 50% din intreaga piata, iar ponderea cea mai mare va fi a finantarilor pentru masini second-hand. Oferta de second-hand este foarte mare, se gasesc masini bune, cu rulaj mic, la preturi atractive", spune Florentina Mircea, directorul general al TBI Leasing.

Firmele de leasing au in prezent mii de masini scoase la vanzare, recuperate de la clienti care nu si-au mai platit ratele. In cazul TBI Leasing, de exemplu, pe site-ul companiei este prezentata o lista de 300 de autovehicule recuperate.

"Comportamentul consumatorilor s-a schimbat, nu vor sa isi mai schimbe masina cu una noua si din acest motiv vor cumpara second-hand", mai spune Mircea.

Dan Constantinescu, directorul de vanzari al UniCredit Leasing Corporation, cea mai mare companie din piata leasingului financiar, estimeaza ca finantarile pentru autoturisme vor ramane la acelasi nivel ca anul trecut.

"Ce motive ar putea avea aceasta piata sa mearga mai bine? Lucrurile vor fi dificile in prima parte a anului, dar in semestrul doi ar putea sa isi revina cererea. Abia in 2011 ne putem astepta la o crestere a leasingului auto", afirma Constantinescu.

"Nu sunt clienti nici de masini noi, nici de second-hand"

Cererea de autovehicule va ramane in continuare foarte slaba, deoarece nici clientii companii, nici persoanele fizice nu vor sa se angajeze in contracte de imprumut pe termen de 3-4 ani, considera Razvan Diaconescu, diretorul general al Impuls Leasing.

"Ma astept ca piata auto sa fie putin mai buna decat anul trecut, datorita programului Remat, dar leasingul de autovehicule cred ca va scadea. Problema este ca nu sunt clienti nici pentru masini noi, nici pentru second-hand. Persista neincrederea in climatul economic, ceea ce conduce la o frica de a face investitii. Clientii nu se angajeaza la imprumuturi pe 3-4 ani pentru ca nu stiu nici ce se va intampla in urmatoarele sase luni", explica Diaconescu. El vede anul acesta o crestere a ponderii masinilor la mana a doua in piata de leasing auto, finantatorii fiind foarte interesati de dezvoltarea acestui segment, atat pentru ca au multe masini recuperate de revandut, cat si pentru ca piata de masini noi nu merge deloc bine.

Firmele de leasing spera sa isi revina anul acesta, dupa un 2009 dezastruos, in care piata a scazut cu 72%, pe baza finantarilor pentru echipamente si a celor pentru sectorul imobiliar.

"Pentru 2010 nu ma astept la o crestere a pietei de leasing de peste 10%. Se va majora ponderea leasingului pentru echipamente si pentru real estate. Minusul de cash din economie devine extrem de interesant pentru companiile de leasing, deoarece se dezvolta produsele de tip sale&leˆ ase back in imobiliare (vanzarea unui imobil de catre un investitor catre firma de leasing, pentru a face rost de cash, iar apoi inchirierea lui de la finantator - n. red.). In 2010 vom acorda o mare atentie acestui produs si in general leasingului imobiliar, dar si celui de echipamente, si ne asteptam la o dublare a finantarilor fata de cele pe care le-am acordat in 2009", spune Florentina Mircea.

Ea spune ca este greu sa faci comparatii cu 2009, care a fost un an atipic, in care firmele de leasing au acordat foarte putine finantari, ocupandu-se mai mult de recuperarea de bunuri si de gestionarea portofoliului.