Proprietarii Fan Courier: Eram capitalisti dinainte de Revolutie, cand ne implicam in „afacerea” de la sat a familiei, vindeam nuci si lucram fara sefi

Autor: Mirabela Tiron 15.03.2010

Cei trei antreprenori romani Felix Patrascanu, Adrian si Neculai Mihai, proprietari ai Fan Courier, una dintre cele mai mari companii de curierat cu capital autohton, spun ca si-au dezvoltat afacerea "caramida cu caramida", ajungand de la 3 expeditii pe zi realizate cu Daciile proprii, in urma cu 12 ani, la 60.000 de expeditii pe zi in prezent.

Cum au reusit cei trei proprietari, care au fost inca din copilarie vecini in acelasi sat, Fitionesti din judetul Vrancea, si care au urmat aceeasi soala generala sa construiasca un business de 40 de milioane de euro in curierat?



"Timp de o luna de la deschiderea companiei nu am avut nicio comanda. Ma uitam la telefon si asteptam sa ma sune cineva, incepusem sa cred ca era defect telefonul. Am trecut prin greutati covarsitoare in primii doi ani de activitate si au fost multe momente in care am vrut sa ies din afacere", povesteste Felix Patrascanu, 44 de ani, unul dintre cei trei actionari ai companiei de curierat Fan Courier, cu afaceri de aproape 40 de milioane de euro anul trecut din expeditii.

Patrascanu si ceilalti doi actionari, Adrian si Neculai Mihai, isi aduc aminte cu exactitate data primei comenzi primite (16 ianuarie 1998), a carei factura se afla acum in rama, pe peretele din birou. In prezent, compania lucreaza cu peste 14.000 de clienti, din care 90% sunt persoane juridice (clienti din domeniul imobiliar, IT, industria auto, leasing, industria alimentara etc.), numarul persoanelor fizice pentru care se realizeaza expeditii fiind putin semnificativ.

"A creat speranta acea prima comanda in 1998 de la o firma ce comercializa material dentar. Dupa o luna am primit alta comanda de la fostul operator de telefonie mobila Dialog (in prezent Orange), dupa care de la Avon si tot asa. Comenzile au continuat pentru echipamente IT, cosmetice, flori, bondari, ingrasaminte", isi aduce aminte Patrascanu, care timp de doi ani de zile a administrat singur compania de curierat.

In perioada 1997-1999, ceilalti doi actionari, Adrian Mihai si Neculai Mihai, se ocupau de administrarea unei alte companii, Mihelga, infiintata in 1992 in Bucuresti si activa pana in 2000, care avea ca obiect de activitate colectarea de fier vechi si care a reprezentat sursa de finantare a companiei de curierat la inceput.

Expeditiile sustinute cu bani din fier vechi

"Dupa Revolutie am venit cu familia in Bucuresti si m-am angajat la Remat Bucuresti, care se ocupa cu colectarea materialelor refolosibile. Remat organiza licitatii pentru centre de colectare si am decis sa imi infiintez o firma cu Adrian, la sugestia fratelui nostru mai mare, Gigi, care avea de asemenea un business in domeniu", a declarat Neculai Mihai, 48 de ani, care si-a pastrat locul de munca si l-a lasat pe fratele lui, Adrian, sa se ocupe de business.

Adrian Mihai povesteste ca si-a dorit dintotdeauna sa aiba propria lui afacere, astfel ca la 19 ani era atat director, cat si angajat in propria companie.

"In acea perioada ma ocupam de toate activitatile din firma: eram si la cantar, si la descarcat de fier vechi, si faceam si facturile, spatiul firmei apartinand companiei Remat", explica Adrian Mihai, 40 de ani, care mai adauga ca primul lui angajat a fost un barbat de 60 de ani, care il ajuta la colectarea de fier vechi.

In timp ce fratii Mihai dezvoltau afacerea cu fier vechi, Felix Patrascanu lucra pe pozitia de curier (din 1995) la firma de curierat Cargus, una din primele companii de curierat aparute pe piata romaneasca. "In scurt timp ajunsesem sa ocup o functie in executivul firmei Cargus. Am invatat cum se face curierat de la seful meu de atunci, Nadir Balasel, care in prezent este angajat in compania Fan Courier ca deputy director", a declarat Felix Patrascanu, care a parasit Cargus in 1997 din cauza unor neintelegeri cu conducerea, an in care a fost infiintata compania Fan Courier.

In '99, firma era intr-un "dezastru financiar"

Propunerea de-a se asocia in vederea dezvoltarii unei firme de curierat a venit de la Neculai Mihai, cu care Felix Patrascanu tinuse legatura. "Dupa ce am plecat de la Cargus, am vrut sa ma angajez in alta parte, insa am primit un telefon de la Neculai, care m-a intrebat daca nu vreau sa ne facem o firma de curierat. Nu am stat prea mult pe ganduri si am infiintat Fan Courier. Dupa ce am deschis firma, mi-a parut rau, pentru ca am trecut prin momente foarte grele", mentioneaza Patrascanu, de profesie avocat.

Felix Patrascanu spune ca stia foarte bine ce inseamna o firma de curierat din punct de vedere tehnic, insa nu stia cum sa se descurce pe partea contabila. El a administrat singur compania de curierat timp de doi ani de zile, perioada in care Adrian si Neculai erau implicati in afacerea cu colectarea de fier vechi. Patrascanu isi aminteste cum intr-o perioada mai dificila venea la serviciu si se confrunta cu doua probleme contabile, pe care nu reusea sa le rezolve pana la sfarsitul zilei. "Momentul critic, in care am decis sa renunt la aceasta afacere si sa imi caut un job, a fost acela cand intr-o seara plecasem de la munca cu scopul de-a ajunge acasa, insa din cauza oboselii ajunsesem in cu totul alta zona", spune Patrascanu.

Implicarea celor doi frati in dezvoltarea firmei in 1999 il determina pe cel de-al treilea actionar sa ramana in companie. In 2000 se inchide firma Mihelga si cei trei actionari se concentreaza pe dezvoltarea companiei de curierat.

"Cred ca a fost o reuniune, un amestec reusit pentru dezvoltarea companiei de curierat. Felix era bun pe partea tehnica, eu ma descurcam cu partea contabila, iar Adrian era bun in vanzari", spune Neculai Mihai. Cand cei doi frati au venit la conducerea operatiunilor companiei de curierat, firma inregistra pierderi intre 30.000 de lei si 90.000 lei de la luna la luna (7.500 de euro si 22.500 de euro). Neculai Mihai precizeaza ca firma de contabilitate cu care lucra il anuntase ca la Fan Courier este un "dezastru financiar", ceea ce l-a determinat pe Neculai sa ia masuri precum cresterea tarifelor cu 10% la serviciile oferite, dar si trecerea angajatilor de pe carte de munca pe comisioane. Numarul de angajati (colaboratori) cu care lucra Fan Courier se ridica la 80 de persoane din toata tara.

Operatorii de telefonie mobila au dus la explozia expeditiilor

Adrian Mihai explica faptul ca nu aveau un plan de dezvoltare la acea vreme asa cum nu exista o impartire exacta a responsabilitatilor intre cei trei actionari. El mentioneaza ca toti trei se ocupau de toate la inceput si ulterior fiecare si-a ales partea pe care se pricepea mai bine.

"Eram sigur ca Fan Courier va ajunge o firma mare, mi-am dat seama dupa cererea de servicii care exista pe piata. Este adevarat ca au fost multe intalniri in care ziceam ca vom inchide firma in primii doi ani de activitate", a explicat Adrian Mihai. Investitia in firma de curierat s-a facut din surse financiare proprii si din banii castigati la firma de fier vechi Mihelga. "Bugetul nostru de inceput a acoperit achizitionarea unui apartament, al unui fax si al unui telefon. Am pus la dispozitie masinile noastre Dacia pentru a realiza expeditiile", a spus Neculai Mihai.

Felix Patrascanu spune ca explozia curieratului pe piata romaneasca a inceput in 1997-1998, odata cu intrarea operatorilor de telefonie mobila.

"Firma Cargus la care lucram avea 50 de expeditii pe zi, iar dupa intrarea firmei Connex (actuala Vodafone) ajunsese la cateva mii de expeditii pe zi", a precizat Patrascanu. Fan Courier activeaza in prezent pe o piata dominata de intrarea unor giganti precum UPS, Posta Franceza sau Posta Germana in 2008. Astfel, compania Pegasus a fost preluata anul trecut de o filiala a Postei Franceze, in timp ce Cargus a fost cumparata de DHL. Mai mult, gigantul american UPS a cumparat agentul autorizat Trans Courier Service. Si firmele romanesti TCE Logistica si Curiero au fuzionat rezultand o singura entitate juridica.

Primul milion de euro

Intrebati cand au ajuns la primul milion de euro in curierat, Adrian Mihai, cel mai tanar actionar al Fan Courier, a sustinut ca primul milion de euro a venit cand nici nu si-au dat seama. "Este greu de spus cand am facut primul milion de euro. Am facut o dezvoltare pas cu pas, nu am ajuns sa ne uitam la primul milion de euro, acesta a fost folosit in achizitia de masini si in dezvoltare in general."

Imediat dupa ce compania a inceput sa se dezvolte au aparut si ofertele de cumparare de la fonduri de investitii, firme private din curierat si chiar jucatori locali.

"Nu am luat in calcul nicio oferta, ceea ce explica si faptul ca nu am facut o evaluare a businessului. Sunt de parere ca atat timp cat putem sa dezvoltam aceasta firma singuri, vom ramane la conducerea ei", a spus Adrian Mihai. Mai mult, Neculai Mihai precizeaza ca vede afacerea din curierat ca un business de familie. "Nu suntem obisnuiti cu a vinde si nici nu am fost invatati sa facem asta. In familia noastra, bunicii cumparau terenuri, case si nu vindeau", mentioneaza Neculai Mihai, adaugand ca erau capitalisti inca din vremea perioadei comuniste, cand se implicau in conducerea "unei afaceri" a familiei, cand mergeau sa vanda nuci in Braila si cand lucrau fara sa aiba sefi.

Si in prezent, cei doi frati alaturi de Felix Patrascanu sunt implicati in conducerea companiei, ocupand fiecare functii de executie.

O zi de lucru

In fiecare zi la ora 11 se organizeaza sedinte operationale in care se discuta problemele companiei din ziua respectiva. De asemenea exista sedinte saptamanale, lunare si doua sedinte anuale.

"Ne-am concentrat si ne concentram pe ce stim sa facem mai bine. Mirajul multor oameni de afaceri a fost acela de-a investi banii in masini, case, terenuri si mai putin in business in anii 1997-1998", a spus Patrascanu, care a mai adaugat ca si ei s-au confruntat in 1997 cu tentantia de-a investi in proprietati imobiliare. El precizeaza ca in 2007 facea un calcul cu Neculai Mihai in ceea ce priveste achizitionarea unui teren in vederea vanzarii acestuia. "In acea perioada o persoana care avea un teren il vindea la un pret de trei ori mai mare decat pretul normal, adica ajungea sa castige foarte mult fara sa faca nimic, in timp ce noi veneam zilnic la serviciu." El precizeaza insa ca ultimii doi ani au demonstrat ca este mai bine sa ai ceva construit decat sa speculezi.

Anul trecut a fost primul an de stagnare al afacerilor Fan Courier din cauza impactului crizei economice. Proprietarii Fan Courier au renuntat la investitiile in dezvoltarea parcului auto si nu au mai facut angajari. Numarul salariatilor s-a redus anul trecut de la 2.621 in 2008 la 2.284.

Pentru anul in curs, proprietarii estimeaza o crestere a expeditiilor si prin urmare a veniturilor incasate cu 5-10%, fata de 39-40 de milioane de euro in 2009, dar si o crestere a cotei de piata, estimata la 20% anul trecut.

Ce spun actionarii Fan Courier despre:

Cum au intrat in afaceri

Neculai Mihai:

"Dupa Revolutie am venit cu familia in Bucuresti si m-am angajat la Remat Bucuresti, care se ocupa cu colectarea materialelor refolosibile. Remat organiza licitatii pentru centre de colectare si am decis sa imi infiintez in 1992 o firma de colectare de fier vechi cu fratele meu, Adrian, la sugestia fratelui nostru mai mare, Gigi."

Primul milion de euro

Adrian Mihai:

"Primul milion de euro a venit cand nici nu ne-am dat seama. Este greu de spus cand am ajuns la acest nivel, pentru ca toti banii castigati au fost reinvestiti in firma. Am facut o dezvoltare pas cu pas, nu am ajuns sa ne uitam la primul milion de euro, sa desfacem o sampanie si sa spunem ca am facut 1 milion de euro.

Ofertele de cumparare

Adrian Mihai:

"Ofertele de cumparare au venit dintotdeauna, dar niciodata nu le-am bagat in seama. Au fost fonduri de investitii, firme private, firme care activeaza pe piata locala de curierat. Atat timp cat putem sa dezvoltam noi aceasta firma, vom ramane la conducerea ei.

Ce planuiesc sa faca cu afacerea din curierat

Neculai Mihai:

"Vad afacerea Fan Courier ca un business de familie. Problema este ca noi nu stim si nu suntem obisnuiti sa vindem. Bunicul meu cumpara case, terenuri pentru a le administra si nu vindea."

Obstacolele prin care au trecut

Felix Patrascanu:

"Timp de trei luni de la deschiderea companiei nu am avut nicio comanda. Ma uitam la telefon si asteptam sa ma sune cineva, incepusem sa cred ca era defect telefonul. Am trecut prin greutati covarsitoare in primii doi ani de activitate si au fost multe momente in care am vrut sa ies din afacere."