La ce indicatori se uita analistii cand evalueaza actiuni si fac recomandari de investitii

Autor: Vlad Anastasiu 15.03.2010

Analistii financiari au la dispozitie, in general, aceiasi indicatori atunci cand realizeaza rapoarte de analiza si pentru care stabilesc preturi tinta pe orizonturi de timp scurt si mediu pentru actiunile unei companii. Care sunt principalii indicatori urmariti, cum se calculeaza acestia si ce spune fiecare despre o companie si despre atractivitatea actiunilor acesteia?

"Cel mai important lucru care trebuie spus despre un indicator este ca niciunul nu spune toata povestea si ca un minim de analiza suplimentara se impune intotdeauna. Le folosim totusi deoarece reprezinta un mecanism extrem de usor de inteles si foarte rapid de a face o selectie primara intre actiuni", explica Andrei Anghel, directorul executiv al societatii de consultanta de investitii ANGia.

Analistii apreciaza ca cei mai importanti indicatori sunt multiplicatorii de pret, acestia fiind clasificati in patru categorii, in functie de raportarea la care se calculeaza pretul pe actiune, respectiv profitul net, activul net, cifra de afaceri sau numerarul operational.

"Un indicator relevant pentru randamentele viitoare este P/BV (price/book value sau pret/capital propriu - n. a.). Indicatorul functiona in anii anteriori crizei, dar ma astept ca relevanta acestuia sa fi crescut in ultimii ani. Mai mult, majoritatea ofertelor publice sau delistarile se fac in acest moment la un pret egal cu activul net pe actiune, deoarece pretul de tranzactionare ponderat este mult prea mic pentru a mai fi acceptat ca pret de oferta", a adaugat Anghel.

Indicatorul P/BV este util mai ales pentru societatile care ar putea face obiectul unei oferte publice de preluare, valoarea contabila a actiunilor fiind unul dintre criteriile de evaluare in cazul unor astfel de oferte. Acest indicator nu este suficient insa, deoarece capitalul propriu al unei firme poate fi alterat prin pierderi financiare succesive. Astfel apare necesitatea unui alt indicator, care sa tina cont de profitabilitatea societatii.

"Rata PER (Price Earnings Ration, pret/profitul din ultimele 12 luni - n. a.) este un indicator al profitabilitatii unei firme care ar fi bine de inclus in analiza, insa necesita ceva mai multa atentie la felul in care este utilizat. Rata PER este cu atat mai buna cu cat este mai mica sau cu cat profitul raportat este mai mare", a mai precizat Anghel.

Multiplicatorii de pret

Andrei Radulescu, analist la Target Capital, societate de intermediere din Cluj-Napoca, arata ca "principalii indicatori considerati sunt multiplii PER, P/VB, P/S (Price/Sales, pret/cifra de afaceri din ultimele 12 luni), ROE (rentabilitatea financiara - n. a.) sau ROA (rentabilitatea activelor - n. a.). Inainte de toate insa, cel mai important aspect in luarea deciziei de a investi este climatul macroeconomic, in principal cel international, dar si cel intern, precum si perspectivele de evolutie ale acestuia".

Multiplicatorii de pret reprezinta de fapt pretul unitar al unei actiuni impartit la ceva si ne spune cat platim pe unitatea monetara de activ net. Spre exemplu un P/B de 1,3 ne arata ca platim la bursa 1,3 lei pentru un leu de activ net. Sunt doua mari metode de interpretare a multiplicatorilor de pret, respectiv metoda rezultatelor estimate, care presupune etimarea unui multiplicator, calcultat impreuna cu rata constanta de crestere, si aplicarea lui la cursul acutal din piata. Cea de-a doua metoda este cea comparativa, care presupune comparatia multiplicatorilor cu media sectorului, a industriei sau a intregii burse. O relevanta mai mare in acest sens o are insa comparatia cu mediana, intrucat media aritmetica poate fi distorsionata de valorile extreme.

De asemenea, decizia investitorului trebuie sa aiba in vedere si lichiditatea unei societati, precum si gradul de indatoare al acesteia, pentru a stabili riscurile de insolventa.

Rentabilitatea

"Rentabilitatea financiara este un indicator interesant pentru actionarii unei companii, deoarece arata cat profit aduce capitalul propriu, adica exact partea de capital care le revine lor", explica Paul Brendea, analist in cadrul societatii de intermediere Prime Transaction.

Pentru orizonturi de timp mai indelungate de un an de zile, specialistii recomanda analizele DCF (metoda cash-flowului discountat - n. a.), care presupune estimarea valorii investitiei curente bazata pe reducerea veniturilor si costurilor proiectate in viitor.

"In cadrul analizei DCF se previzioneaza fluxul de numerar catre societate pentru urmatorii ani, minimum cinci. Se are in vedere evolutia cifrei de afaceri, veniturile din exploatare, EBIT, EBITDA. Astfel, pentru investitii pe termen scurt, cei mai importanti indicatori sunt multiplii PER, P/BV, P/S si altii, in timp ce pentru investitiile pentru un orizont de timp mai indelungat este foarte importanta analiza DCF", a adaugat Radulescu.

Mic dictionar al indicatorilor de evaluare

Multiplicatorii de pret

P/E sau PER (Price to Earnings Ratio)

P/B sau P/BV (Price to Book Value)

P/S (Price per Sales)

P/CF (Price per Cash Flow)

Indicatori de profitabilitate

ROA (Return on Assets - rentabilitate economica)

ROE (Return on Equity - rentabilitatea financiara)

Marja neta

Alti indicatori

Indicatori de lichiditate

Gradul de indatorare

TSR (Total Shareholder Return)