Test Auto ZF: Citroen C5 3,0 HDi, "Arma" francezilor impotriva nemtilor de la BMW, Audi si Mercedes-Benz - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 16.03.2010

Citroen C5, modelul de clasa medie al constructorului francez a primit la finele anului trecut o noua motorizare de top care ii permite sa concureze pe acelasi segment cu Audi A4, BMW Seria 3 si C-Klasse de la Mercedes-Benz, alaturi de cateva modificari la interior si exterior.

Un nou motor de 3,0 litri HDi nu este chiar o surpriza pentru C5, in conditiile in care deja chiar inainte de acest "upgrade" in gama motorizarilor exista un 2,7 HDi, propulsor care deja se regaseste si pe modele premium precum Jaguar XF si care acum a ajuns la final de cariera.

Noua versiune de top a lui C5 vine cu o singura modificare notabila la exterior - in partea din spate a masinii se regaseste un nou spoiler cu evacuari duble, cu forma trapezoidala, idee care o regasim la limuzine de lux precum Lexus LS. Spre comparatie, vechiul 2,7 HDi avea evacuarile ascunse sub spoiler. In plus, avand de-a face cu o versiune de top, masina testata dispunea de jante de 18 inchi, disponibile insa optional, contra sumei de 350 de euro - daca ne gandim ca pretul de pornire al masinii este de aproximativ 35.000 de euro, inca 350 merita pentru ca masina sa arate intradevar bine.

La interior primul element care se observa sunt scaunele versiunii Exclusive, care mai mult sau mai putin pot fi comparabile cu niste adevarate fotolii. In plus, acestea sunt si electrice si pot fi reglate astfel incat cel de la volan s-si gaseasca o pozitie cat mai confortabila.

Designul futurist al exteriorului se regaseste si la interior. Avem un nou display amplasat in centrul ceasurilor pentru computerul de bord si inca unul deasupra consolei centrale pentru sistemul multimedia si navigatie.

La fel ca si pana acum, C5 dispune de acelasi volan cu mijloc fix pe care sunt amplasate comenzile pentru tempomat, sistemul audio si computerul de bord. Dar exista si mici diferente. Spre exemplu, pentru controlul volumului acum exista trei butoane mari (doua pentru volum si unul pentru mute), fata de o rotita mica la vechiul sistem.

Pe piata locala de acum noul V6 HDi de 3,0 litri, 240 CP si 450 Nm va inlocui vechiul diesel de 2,7 litri. Diferenta de putere dintre cele doua motorizari se reflecta in acceleratie. Noul motor este cu aproape doua secunde decat dieselul de 2,7 litri - timp de acceleratie este de 7,9 secunde, fata de 9,6. Cei 40 CP isi fac simtita prezenta.

Suspensia pneumatica elementul care face diferenta intre C5 si concurenta. Poate fi sport, poate fi confortabila si poate ridica garda la sol pana la nivelul unui SUV - adica peste 20 cm.

Exista patru setari in ceea ce priveste inaltimea - prima cea mai coborata, recomandata numai la viteze foarte mari si pe drumuri foarte bune, a doua, care reprezinta nivelul normal, al treilea - inalta masina cat un "crossover" si este disponibil pana la 40 km/h si al patrulea, care inalta masina cu 20 cm, dar pentru care viteza este limitata la 10 km/h. Poate parea un moft aceasta suspensie, dar este extrem de utila, in special iarna. Spre exemplu - doriti sa intrati sau sa iesiti dintr-un loc de parcare, dar trebuie sa treceti peste zapada. Cu o masina "normala" exista riscul sa zgariati pragul sau spoilerul daca fortati intrarea. Cu un C5, doar selectati pozitia cea mai inalta si treceti, la fel ca si cum ati avea un SUV. Aceeasi solutie poate fi aplicata si pe off-road, atunci cand se doreste traversarea unei portiuni de drum foarte accidentat.

Cu o masa de peste 1,8 tone, chiar si cu 240 CP sub capota C5-ul nu poate fi condus sportiv. Sau mai bine spus, se poate, dar nu ar trebui. Scaunele confortabile, suspensia pneumatica, toate te indeamna sa-l conduci relaxat. Masina accelereaza foarte repede, dar intr-un mod placut si rafinat, nu brutal. Cu pedala la podea, intr-o depasire se atinge foarte usor o viteza de peste 150 km/h.

Consumul de combustibil este unul destul de surprinzator avand in vedere ca avem de-a face cu un V6 de 3,0 litri fie el si diesel, si o masina de peste 1,8 tone. De-a lungul testului am atins o medie de 8,5 litri/100 km, cu 160 km in extraurban si putin peste 50 km in traficul din Capitala. Minimul a fost de aproximativ 6 litri/100 km, iar in Bucuresti a urcat putin peste 12 litri/100km - valori "decente" daca luam in calcul si cutia de viteze automata cu sase trepte.

Probabil cea mai sensibila componenta a noului C5 este pretul. In echiparea de top Exclusive si cu noul diesel masina ajunge sa coste peste 35.000 de euro, iar daca se ai adauga si cateva optionale precum sistemul de navigatie, jantele din aliaj sau scaunele incalzite si cu functie de masaj se ajunge la 37.000 de euro. Explicatia ar fi ca acest model a fost conceput sa concureze cu modelele premium, iar un Audi A4 3,0 TDI, sau un BMW 330d ajung la 45.000 de euro cu o echipare similara. Desigur, dar cele din urma vin cu o alta filozofie de marca si mai multa tehnologie.