CRONICA LITERARĂ/ Disperare cu stil
Autor:
Daniel Cristea Enache
17.03.2010
Spre finele plachetei sale Un anotimp in
Berceni*, Claudiu Komartin inserează un text
"autentist", dat fireşte cu litere mici: să nu scriu
(jurnal).
Prima strofă este una melancolic-alcoolizantă,
paşii poetului proiectat ca personaj apucând tot mai rar pe vechile
rute bahice: "rar, tot mai rar imi iese in cale câte o cârciumă
proletară, cu/ mese vechi acoperite cu muşamale murdare, peste care
lămpile/ işi revarsă lumina cirotică şi unde, la ziuă, alcoolicii
ruşinoşi/ cântă şi râd, iar mai apoi cad de pe scaune ca popicele,
dintr-un/ singur blând bobârnac al lui Dumnezeu". Frumuseţea
acestui tablou vivant e tăiată, in strofa următoare, printr-o
autoreferenţialitate explicită, a scriitorului conştient că orice
experienţă existenţială poate deveni o temă literară.
Ba chiar un
clişeu generaţionist: "să nu scriu despre băutură, acum când toată
lumea o face, atât/ de uşor, de locvace... să nu scriu despre
aşteptare şi agitaţie,/ despre mânie şi incântare; despre nopţile
tulburi cu punţi sub-/ ţiri peste care treci doar cu ochii inchişi,
despre uimiri şi intre-/ zăriri, să nu repet că tot ce contează e
poezia venită din compa-/ siune, şi nu poezia-uzură, făcută din
creier, din incheietură".
Arta poetică, incluzând eschiva
şi delimitarea, e modulată aici cu efecte aproape incantatorii
(asupra autorului insuşi mai mult decât asupra lectorului),
păstrând un rest de ambiguitate. Intre afectele, sentimentele,
stările şi experienţele personale şi translarea, operarea lor
lirică s-au interpus numeroşi textieri care au compromis in bună
măsură şi tematica in sine, şi utilizarea ei creativă. Realitatea
interioară continuă să fie explorată, prin buza sticlei sau in
febrele nopţii; insă accesul poetic la ea este perturbat, dacă nu
obturat, de o manieră şi o modă in curs de constituire. De o
"productivitate" compromiţătoare. "Să nu repet" poate fi aşadar
citit in două moduri: "să nu repet sdupă alţiit că tot ce
contează e poezia venită din compasiune" ori "să nu repet ssă nu
mai insistt că tot ce contează e poezia venită din compasiune".
Nuanţa contează. Dacă in prima variantă "poezia-uzură, făcută din
creier, din incheietură" este apărată indirect de către poetul
nostru disident, in a doua, dimpotrivă, el o respinge net,
imputând-o altora.
Un anotimp in Berceni
ilustrează pe numeroase pagini acest efort al lui Claudiu Komartin
de a-şi regândi şi reformula poezia. La al treilea volum, după
Păpuşarul şi alte insomnii (2003) şi Circul domestic
(2005), textualismul cu nervuri livreşti, aluziile şi incidenţele
culturale, regia ţinând cont de toate detaliile, histrionismul
(prea) bine montat, gesticulaţia şi poza de dandy suferind
cu stil - toate acestea incep să fie percepute ca insuficiente.
Paradoxul e că autorul, hiperlucid, nu-şi mai poate cenzura
reflexele culturale; şi nu-şi poate fisura in nici un fel
autocontrolul. Să vedem cum se face priza naturalistă la o
scârboasă realitate inconjurătoare: "In unele seri de iarnă, in
gospodăria bunicilor din Chircani/ tătuca se repede cu ură-ntre
porci/ zguduit de tuse/ iar cuvintele-i aspre duhnesc a dializă/ şi
a alcool.// Muci intăriţi şi bale amestecate cu borâtură/ i se
preling pe bărbie/ dar vierilor tot nu le dă pace./ Aşa l-am găsit
intr-o noapte: zăcând in noroi/ printre râturile pofticioase
şi-nsângerate". Pe următoarea filă din Poemele cu tătuca, o
lentă descompunere baudelairiană: "Simţi de acum cu câtă poftă iţi
joacă larvele morţii-n plămâni/ dar tot te găsesc in clipele de
răgaz trăgând din ţigară/ şi mirosul amărui de cheag, de puroi şi
gudron/ care-ţi iese din carne tot timpul/ e pentru mine parfumul
tristeţii/ şi-al descompunerii lente". De asemenea, un expresionism
cvasididactic, cum scrie la carte: "La inceput credeam că aşa
trăiesc oamenii/ dar i-am văzut umblând dezinvolţi/ umilind toate
lucrurile mişcătoare din jur/ ii urmăresc zilnic pe străzi poftesc
după corpurile lor/ devenite cu anii tuburi diforme hrăpăreţe şi
reci" (Sub carnea). Accente biblice, apocaliptice: "Pe toţi
cei care nu puteau sta locului o clipă/ bătându-se intre ei pentru
putere şi glorie,/ moartea i-a scuturat peste câmpuri şi gropi/ ca
pe un sac cu mătreaţă" (Elegie). Şi un titlu, al volumului
intreg, ce parafrazează (cu un coeficient parodic aproape
insesizabil) rimbaldianul Une Saison en enfer.
Nu se poate vorbi, in toate
aceste cazuri, despre o preluare mimetică. Epigon, Claudiu Komartin
este numai in măsura recuperatoare şi intertextuală a
postmodernismului, pentru care limbajele anterioare nu se şterg.
Diferenţa tânărului autor faţă de majoritatea colegilor lui de
generaţie e dată de situarea in interiorul unui cod al
continuităţii. Prezentul din versurile lui este unul artistic, iar
nu social-istoric, ca la fracturişti de tipul lui Marius
Ianuş şi al Elenei Vlădăreanu. Realitatea postrevoluţionară e
filtrată, senzaţiile sunt mediate, reflexele insele, cum spuneam,
sunt condiţionate cultural. Dacă nu scrie "din incheietură", adică
facil, mecanic, poetul acesta pe cât de tânăr, pe atât de elaborat
compune intotdeauna "din creier", lucrând şi prelucrând textul,
dirijând conştient fluxuri de semnificaţie, fără sincope datorate
rezistenţei materialului. Când apar, ezitările sunt de fapt
calculate; la fel, anxietăţile, angoasele, disperările eului,
desfăşurate pentru a fi resorbite in scriitura impecabilă: "Dacă tu
nu mai eşti, ce mai rămâne intre mine şi moarte?/ Paiele
imprăştiate de furtună, iarba ingălbenită,/ un câine bătrân şi surd
care latră in noapte?// La noi, lumea se incaieră pentru orice
fleac./ Paţanii injură şi duşmănesc, omorurile se ţin lanţ,/ insă
pe lumea celalaltă, discută increzători Boris şi Vitea,/ asemenea
silnicii sunt mai rare./ Cel mult două pe săptămână - şi, spunând
toate acestea,/ râd şi se bucură şi vorbesc tot mai tare.// Dacă tu
nu mai eşti, ce mai rămâne intre mine şi moarte?/ Poate un câmp cu
maci negri, peste care/ plutesc mari păsări de pradă, ca intr-un
vis...// Incălziţi de tărie, copiii Liubei lovesc cu pumnul in
masă/ şi vorbesc cu inflăcărare despre paradis".
Poemele cu tătuca,
secţiunea cea mai pregnantă a cărţii, oferă un melanj in care toate
ingredientele (şi categoriile de care aparţin) pot fi recunoscute.
Şi apoi, incă o dată sortate: regionalisme grele basarabeneşti şi
efluvii moderniste, personaje familiale, localizate (bătrâna
Liusia, mătuşa Polina, fratele mai mare Oleg) şi receptori
confesivi dintr-un alt cadru ("Intocmai domnişoară:/ tătuca e doar
o carcasă de celule in descompunere", "flegma sa verde, surioară, e
râul/ blestemat in care ne inecăm tinereţea"); fărâme desprinse,
aparent, dintr-o viaţă sordidă, in fond elemente de scenerie
morbidă, etalate şi intensificate poetic. Boala tatălui va fi
asistată in toate simptomele şi dejecţiile ei, atât de progenitura
inspăimântată la modul cuviincios-tradiţionalist, cât şi de către
autorul care punctează, odată cu alunecarea spre moarte,
semnificaţia ei morală: "Cine se zvârcoleşte mai tare ca tine?/
Cine suferă,/ cine se dă de ceasul morţii,/ cine e mai orb decât
tine, mai vanitos, mai smintit?/ Stricăciunea iţi lucrează in oase
şi nu-i nimeni pe lume/ să te poată-ajuta.// Când tusea te lasă,
râgâi şi te băşeşti cu poftă, ai poate/ impresia că astfel trupul
mai scapă de rău şi/ se indepărtează de moarte./ Cine se iubeşte
mai mult decât te-ai iubit tu/ o viaţă intreagă, tătucă?/
Deznădejdea noastră te ţine in viaţă". Intr-un registru complet
diferit (al graţiosului dansant), dar cu aceeaşi atenţie
distributivă pentru detaliile compoziţionale, Un dans
matinal arată virtuozitate coregrafică: "Deşteptat dintr-o dată
de o mireasmă/ pentru care, către amiază, iţi vei aminti să-l
lauzi/ pe bătrânelul Filip, grădinarul cel migălos/ cu surâsul larg
şi mâini delicate.// Ştii incotro să te-ndrepţi - in zori, cei
dintâi treziţi/ urmăresc cu blândeţe procesiunile vietăţilor
mici.// De-a lungul aleilor ce coboară in pantă dinspre colină,/
găseşti vlăstari tineri, inălţându-se iute/ in pulberea verii./ Mai
incolo, cimişirul işi reia cântectul/ intrerupt de cu seara, impins
de o iubire ascunsă.// Ştii incotro să te-ndrepţi - pisicile se
dezmorţesc după somn/ printre flori, prin unghere,/ se hârjonesc,/
adulmecă-n aer,/ mustăţile zbârnâie:/ natura comunică prin curioase
vibraţii.// Se deschide o poartă: cu mers potrivit, o tânără/
păşeşte in stradă. O priveşti incântat de la geam,/ iar ea iţi
zâmbeşte. Dispare intr-o arcadă,/ apoi se arată din nou.// Un dans
matinal. Un capriciu. O joacă./ I-ai pune pe frunte frunze de
laur./ Foarte incet, prin părul fetei trece o boare de vânt,/ ca
peste o plajă presărată cu solzi fini de aur".
Claudiu Komartin şi-a creat,
indiscutabil, un culoar distinct in literatura ultimilor ani, pe
care performează cam de unul singur, punându-şi in actul liric
propriii avatari. Până la veritabila complexitate in omogenitate a
adevăratei poezii, mai e puţin de lucrat.
*) Claudiu Komartin, "Un anotimp
in Berceni", Editura Cartier, Chişinău, 2009, 72 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n.
19 februarie 1974) este conferenţiar universitar la Facultatea de
Litere, Universitatea Bucureşti şi consilier editorial la Editura
Polirom. A ţinut cronica literară in Adevărul literar şi
artistic (1997-2005), apoi in Romania literară
(2005-2009). Colaborări la Cultura, Suplimentul de
cultură, Idei in dialog, Bucureştiul
cultural,Caiete critice, precum şi la ziarele
Evenimentul zilei şi Adevărul. Are o rubrică la Radio
Romania Cultural şi una pe portalul LiterNet. Din 2005 este doctor
in Filologie (summa cum laude) al Universităţii Bucureşti,
cu o teză despre Ion D. Sirbu. Volume publicate: Concert de
deschidere (Premiul de Debut al Romaniei literare,
Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din Romania şi Premiul
"Titu Maiorescu" al Academiei Romane); Ileana Mălăncioiu,
Recursul la memorie. Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache;
Sertarul Scriitorului Roman. Dialoguri pe hartie;
Bucureşti Far West. Secvenţe de literatură romană; Un om
din Est (Premiul pentru Critică şi Istorie Literară al
Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti); Convorbiri cu Octavian
Paler; Timpuri noi. Secvenţe de literatură romană.