BEI: Nu am inceput negocierile pentru finantarea autostrazii Comarnic-Brasov, deocamdata sunt doar discutii
Banca Europeana pentru Investistii (BEI), care a anuntat inca
din 2008 ca intentioneaza sa finanteze cu 500 mil. euro lucrarile
de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov (55 km), nu a inceput
negocierile cu consortiul francezo-elen Vinci-Aktor, care a
castigat licitatia in luna ianuarie, pentru ca "nu a primit inca o
cerere de finantare". Succesul atragerii de finantare pentru
autostrada Comarnic-Brasov, primul contract realizat in parteneriat
public-privat din Romania, depinde de interesul unor institutii
financiare precum BEI sau Banca Europeana pentru Reconstructie si
Dezvoltare (BERD), care vor atrage ulterior si bancile
comerciale.
Potrivit contractului, consortiul castigator francezo-elen
Vinci-Aktor are 90 de zile sa pregateasca documentele pentru
obtinerea finantarii si sase luni sa inchida financiar proiectul,
iar ulterior au patru ani pentru constructie.
"Suntem inca intr-o faza incipienta in ceea ce priveste finantarea proiectului autostrazii Comarnic-Brasov si nu am primit nicio cerere de finantare de la consortiul castigator. Noi oferim deocamdata consultanta pentru guvernul roman in acest proiect, avand in vedere ca BEI este cel mai mare finantator de proioecte in parteneriat public-privat din Europa", afirma Matthias Kollatz Ahnen, vicepresedintele BEI.
Costul de constructie, proiectare, management si echipamente se ridica la 1,9 mld. euro, din care statul va incasa circa 360 mil. TVA in cei patru ani in care se vor intinde lucrarile. Statul va plati 4,8 mld. euro pana la finalul contractului, din care 1 mld. euro vor fi costurile de intretinere si reparatii capitale in cei 26 de ani dupa finalizarea constructiei.
BEI a acordat anul trecut in Romania finantari de 1,48 miliarde de euro, reprezentand un nivel record, iar creditele aprobate din 1990 pana la finele lui 2009 se ridica la 7,7 miliarde de euro.