Strategie diferita in retailul de fashion: Takko merge in orasele mici care sunt ferite de „asaltul” greilor

Autor: Cristina Stoian 21.03.2010

Retailerul german de imbracaminte cu profil de discount Takko Fashion, care are 32 de magazine in Romania, vede in 2010 un an propice extinderii, dupa o perioada in care dezvoltatorii au anulat proiecte, iar reteaua Takko s-a extins cu doar cinci magazine.

"Au inceput sa se reactiveze foarte multe proiecte noi, va fi un an propice dezvoltarii pentru ca nivelul chiriilor s-a micsorat. Din moment ce proprietarii de spatii comerciale nu mai cer 80 de euro pe metru patrat, toate celelalte costuri se duc in jos", a declarat Cosmin Ulmean, managing director al filialei locale a Takko.

Takko a abordat in ultimii ani parcurile de retail din orasele mici, strategie ocolita pana in acest moment de majoritatea retailerilor de fashion care au ales ca prima destinatie importanta Capitala.

"Noi deschidem in Reghin, in Medias, in momentul in care se lanseaza un parc de retail cu bani putini in care se mai deschide cate un hipermarket Kaufland, de exemplu, sau acum Lidl. In Reghin, sansele sa vina un concurent puternic ca C&A sau Kiabi in urmatorii cinci ani de zile sunt minime", crede Ulmean.

Cu toate acestea, el vede in noile sale destinatii pe harta extinderilor orase mici cu putere mare de cumparare.

"Fagaras, de exemplu, in momentul de fata are o putere de cumparare per client comparabila cu Craiova sau Galati. Sunt foarte multi oameni plecati la munca in strainatate care trimit bani in tara, unde au ramas femeile si copiii. Cel putin noua luni pe an oamenii cumpara local, dar chiar si asa nu au de unde."

In orasele mici este o lipsa acuta de magazine de imbracaminte si incaltaminte, poti cumpara doar de la second-hand sau din galeriile Real sau Carrefour, daca exista in zona, dar si acestea la randul lor nu au mai mult de 200-300 de metri patrati destinati acestor produse.

Anul trecut, afacerile Takko Romania au inregistrat o crestere in perioada septembrie - decembrie de aproape 20%, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2008, in conditiile in care majoritatea retailerilor au anuntat scaderi semnificative.

Prima parte a lui 2009, mai exact lunile ianuarie si februarie, a afectat insa puternic incasarile din magazinele Takko, pentru ca oamenii au fost mult mai reticenti in a cheltui bani pe imbracaminte, astfel ca pe intreg anul germanii au consemnat o involutie a afacerilor. Cu toate acestea, conducerea companiei spune ca cel mai important lucru din 2009 este ca a inregistrat profit.

"Nu am intrat in niciun spatiu gandindu-ne ca poate vom avea profit in cativa ani. Acolo unde planul de investitii pe care il facem pe cinci ani nu arata ca intr-un an vom avea profit, am refuzat proiectul chiar cu riscul de a pierde o zona foarte buna cum a fost cazul AFI Palace Cotroceni. Preferam sa stam deoparte decat sa riscam", a conchis Cosmin Ulmean.

10 magazine noi

In anul financiar 2010-2011 (mai 2010-mai 2011), compania ar putea deschide pana la 10 magazine, dupa ce, din 2008 pana in prezent a lansat alte 18 unitati ajungand la 32 de magazine in intreaga tara. Chiar daca pana acum nu a fost inchisa nicio unitate, doua magazine Takko au fost relocate, in Suceava si in Cluj.

Takko Fashion Romania, care a rulat afaceri de 8,5 mil. euro in 2008 si a inregistrat un profit de circa 0,7 mil. euro in acelasi an, concureaza pe piata locala de fashion cu branduri ca Forever 18, Kiabi, C&A sau Kenvelo.