Doua banci ruleaza prin internet banking sume cat un sfert din PIB, ceilalti mai au de recuperat

Autor: Izabela Badarau 21.03.2010

Sistemele de internet banking ale ING si BRD au rulat in 2009 tranzactii in valoare totala reprezentand echivalentul a 31 de miliarde de euro, adica peste un sfert din Produsul Intern Brut al Romaniei de 116 miliarde de euro.

In acelasi timp, BCR si Raiffeisen au avut impreuna tranzactii prin internet banking de 2,5 miliarde de euro.

Internet bankingul, adica posibilitatea de a face operatiuni bancare pe internet, fara deplasarea la ghiseul bancii, este unul din segmentele de business de pe piata serviciilor financiare care au crescut puternic anul trecut, chiar si in conditii de criza. In primul rand, pentru ca serviciile prin internet sunt mai ieftine decat cele standard pe hartie.

Explicatia avansului de anul trecut vine si din gradul de penetrare a serviciilor de internet banking - cel mai scazut din Uniunea Europeana, potrivit datelor oficiului european de statistica Eurostat. Doar 2% din romani folosesc acest serviciu, spre deosebire de media UE de 33%.

"Este adevarat ca rata de utilizare a internet banking-ului in Romania este scazuta. Dar, in cazul nostru, aproximativ 18% din clientii nostri aveau acces la serviciul de internet banking in februarie 2010. Rata scazuta de utilizare in Romania implica si existenta unui potential semnificativ de crestere. Astfel, bancile vor avea posibilitatea de a reduce costurile si de a majora eficienta resurselor, iar clientii vor avea acces la o gama mult mai larga de servicii rapide si sigure, puse la dispozitie online", apreciaza Okan Yurtsever, director de retail in cadrul Garanti Bank, un jucator de talie mica de pe piata, dar foarte activ pe zona de carduri si internet banking, cu un numar de 22.000 de utilizatori activi in decembrie (care folosesc serviciul de doua ori pe luna) si o valoare a tranzactiilor de 210 mil. euro anul trecut.

Pe segmentul persoanelor juridice, liderul detasat este ING Bank, cu o valoare a tranzactiilor de aproape 24 mld. euro in 2009, acumulata prin 4,1 milioane de operatiuni. ING, care a lansat internet bankingul corporate din 2003, a fost pana acum cativa ani o banca focusata pe marii clienti corporativi, construindu-si astfel un portofoliu solid pe acest segment, insa in ultimii trei ani a inceput sa fie mai agresiva si pe segmentul persoanelor fizice.

Companiile clienti ai BRD au facut anul trecut 1,2 milioane de tranzactii online in valoare totala de aproape 6 miliarde de euro. "Numarul tranzactiilor derulate prin intermediul BRD@ffice (platforma dedicata personelor juridice - n.r.) s-a dublat in 2009 fata de 2008, iar luand in considerare valoarea acestora, in 2009 s-a inregistrat o crestere cu 70% fata de anul 2008", spun reprezentantii BRD.

BCR, cea mai mare banca de pe piata dupa valoarea activelor, si-a relansat in 2009 platforma de internet banking dedicata persoanelor fizice, reusind sa atraga o jumatate de milion de clienti noi in 2009, pana la un portofoliu de aproape 750.000 de utilizatori, insa a fost depasita de competitori pe segmentul corporate.

Valoarea tranzactiilor derulate prin internet banking de persoanele fizice clienti ai BCR in 2009 se ridica la 600 mil. euro. Spre comparatie, clientii de retail ai BRD au realizat tranzactii in valoare de 237 mil. euro, iar clientii de retail ai ING au efectuat tranzactii de un miliard de euro.

La Raiffeisen s-au facut operatiuni bancare prin internet de aproape 2 miliarde de euro, in total persoane fizice si juridice.